10برند خودرویی که ثبت ‌سفارش واردات آن همچنان بسته است را بشناسیم+اسامی

پرشین خودرو: ثبت سفارش واردات بیش از 10 برند خودرویی همچنان بسته است، از جمله مهم‌ترین این برند‌ها می‌توان به ب‌ام‌و، هوندا، هیوندای، کیا، اشکودا، سئات، اوپل، ولوو و ... اشاره كرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، گمانه‌زنی‌ها به‌سمتی است که گفته می‌شود امکان باز شدن دوباره سایت برای ثبت‌سفارش این گروه از خودروها با توجه به مصوبه جدید دشوار باشد.
در پی مصوبه جدید دولت در رابطه با عدم ادامه فعالیت نمایندگی‌های غیر‌مجاز، بعدازظهر روز یکشنبه هفته جاری و به ‌دنبال بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو، نگرانی و سردرگمی عجیبی در بازار حکمفرما شد.
بسیاری از مشتریان كه از واردکنندگان اقدام به پیش‌خرید خودروكرده‌اند نیز با این نگرانی مواجه هستند که عاقبت كار چه خواهد شد؟ به ‌خصوص در مورد خودروی تازه‌ وارد 730 كه واردكنندگان به ‌رغم آغاز پیش ‌فروش‌ها، هنوز موفق به اخذ ثبت‌ سفارش نشده‌اند.
البته این نگرانی‌ها ادامه داشت تا عصر روز دوشنبه که سایت مجددا فعال شد، اما این‌بار با یک تفاوت بسیار اساسی. این ‌بار جای بزرگانی چون ب‌ام‌و در فهرست ثبت‌سفارش‌ها خالی است.
این موضوع هیجان و استرس حاکم بر بازار خودرو را بیشتر كرده است.
در صفحه به‌روزشده سایت تنها واردکنندگانی حضور دارند که یا توانسته‌اند قرارداد نمایندگی خود را از کشور اصلی تمدید کنند یا هنوز از مهلت قرارداد قبلی تا پایان سال برای آنها فرصت باقی است، هرچند آنها نیز باید قراردادشان را مانند سایرین از کشور اصلی تمدید کنند.
در این میان برندهایی نظیر تویوتا، پورشه، دی‌اس، میتسوبیشی و سانگ‌یانگ توانسته‌اند برای یک‌سال آینده فعالیت رسمی خود را تمدید كنند.
برخی برندها مانند ام‌جی، mec، نیسان، رنو و گریت‌وال از آن دسته‌اند که تا پایان سال هنوز فرصت فعالیت با قرارداد قبلی را دارند.
در این میان برندهای مطرحی چون ب‌ام‌و، هوندا، اشکودا، سئات و اوپل به ‌دلیل اینکه تا امروز نتوانسته‌اند قراردادی مبنی‌ بر فعالیت رسمی از طرف کشور مبدا ارائه دهند یا مجوز فعالیت خود را تمدید نكرده‌اند، در فهرست خودروهای موجود در سایت ثبت‌سفارش حضور ندارند.
اما در این فهرست مهم‌ترین غایب، شرکت پرشیاخودرو مدعی برند ب‌ام‌و است که با توجه به باز شدن چند مدل جدید مانند 730 در روزهای اخیر، هنوز نتوانسته است حضور خود را در وزارت صمت به رسمیت برساند.
شنیده‌ها حاکی از این است که این شرکت تا این تاریخ هنوز موفق به اخذ گواهی ثبت ‌سفارش برای مدل‌های پیش‌فروش خود یعنی سری‌ هفت جدید نشده است.
چرا که ارزش گمرکی این خودرو زمانی اعلام شد که سایت ثبت‌سفارش بسته شده بود و از آنجا که بدون ارزش گمرکی نمی‌توان اقدام به اخذ ثبت‌سفارش کرد، در نتیجه به‌نظر می‌رسد شرکت پرشیاخودرو تا باز نشدن سایت نتواند نسبت به‌ واردات اقدام کند. از طرفی بسیاری از واردکنندگان در روزهای اخیر نسبت به خرید این خودروی جدید در کشورهای همسایه اقدام کرده‌اند و آنها نیز هم اکنون نگران ادامه روند واردات خود هستند.
البته هیوندای و کیا را هم باید به فهرست آنهایی كه ثبت سفارششان متوقف است اضافه كرد.
در حالی كه ثبت سفارش برای هیوندای فقط در مدل سوناتای هیبرید آن هم به نام شرکت پاكرو سبز قشم باز است. گفته می شود مجوز این شركت برای واردات این خودرو در سایت تا تیر ماه سال آینده معتبر است.
همچنین گفته می‌شود برخی شركت‌ها كه پیش فروش خودروهایی را انجام داده‌اند، با بسته شدن ثبت سفارش وارداتشان بعید است و باید پول مشتریان را بازگردانند.
البته این را نیز نباید از یاد برد خودروهایی كه ازسوی شركت ها ثبت نامشان ابطال و پول مشتریان بازگردانده می شود در صورت رفع مشكل و ورود و شماره گذاری در آینده گران‌تر عرضه خواهند شد.
حال در این شرایط فقط باید منتظر تصمیمات مهم و سرنوشت ساز دولت در رابطه با نوع ادامه فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو بود.

تمدید مهلت، تکذیب مهلت
این اتفاق درحالی افتاده است که اوایل دی ماه جاری برخی رسانه خبر از تمدید دوباره مهلت به واردکنندگان را منتشر کردند.
خبری که بلافاصله از سوی رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران تکذیب شد.
البته از سال گذشته با اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت، معدن و تجارت از این شرکت‌ها خواست هر چه زودتر نسبت به مذاکره با شرکت تولیدکننده خارجی صاحب برند و کسب نمایندگی مستقیم اقدام کنند و در غیر این صورت مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد.
به دنبال آن ۱۶ آبان ماه امسال رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران در نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت؛ نام شرکت‌هایی را که با واسطه اقدام به اخذ نمایندگی واردات محصولات گروه خودرویی کرده‌اند، اعلام و ابلاغ کرد که از ۱۸ آذر ماه گواهی فعالیت صادره برای این شرکت‌ها ابطال خواهد شد.
طبق این لیست شرکت‌های توان خودرو جی(واردکننده محصولات OPEL)، فامیلی موتور (HONDA)، ایده برنا گروه موتور (SKODA)، پرشیا خودرو (BMW)، کیهان موتور آرین(هوندا و سئات)، داتیس فرا دیزل آریا (DAF)، ره‌آوران جاده تجارت گامبرون (KOMATSU)، شرکت تولیدی و صنعتی جهان‌رو (TAZZARI)، یکتاز سیکلت کویر (KTM)، آریان یسان ماهان (HBM NOBAS) و سهام پژوهان مهر (CHEVROLET) مجوز نمایندگی خود را از شرکت‌های واسطه اخذ کرده‌اند. البته پس از آن رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران از بلامانع بودن فعالیت این شرکت‌ها تا «اطلاع ثانوی» خبر داد و اظهار کرد: «مقرر شد با شرکت‌های (خودروسازان) خارجی صاحب برند مکاتبه‌ و مشخص شود که آیا شرکت‌های واردکننده داخلی که به صورت غیرمستقیم نمایندگی خود را اخذ کرده‌اند، اقدامات لازم برای کسب نمایندگی مستقیم از شرکت صاحب برند را انجام داده‌اند و علاوه بر آن آیا شرکت‌ صاحب برند خارجی تمایلی به اعطای نمایندگی مستقیم به شرکت‌های یاد شده را دارد یا خیر.
بنابراین فعلا تا زمان مشخص شدن نتیجه این مکاتبات، شرکت‌های نمایندگی غیر مستقیم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.همان طور که قبلا نیز اعلام شد مهلت تعیین شده برای کسب نمایندگی مستقیم واردات خودروهای خارجی موقتا و تا اطلاع ثانوی اعتبار دارد و در این زمینه مهلت جدیدی به شرکت‌های واردکننده خودرو که به صورت غیر مستقیم فعالیت می‌کنند داده نشده و موضوع تمدید مهلت تا خرداد ماه سال‌ آینده نیز نادرست است.
در عین حال به نظر می رسد که اطلاع ثانوی تمام شده است. اکنون برندهایی که در بالا به آنها اشاره شد تا زمانی که نتوانند نمایندگی اخذ کنند قادر به ثبت سفارس نخواهند بود.

منبع روزنامه دنیای خودرو

کد خبر 65559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha