حجم واردات خودرو  4 درصد از سهم بازار کل کشور است

پرشین خودرو:رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: نمایندگان رسمی علاقه‌مند هستند تا در شرایط کنونی با شرکت مادر در ارتباط باشند، اما تصمیم‌گیری باید در فضای واقعی صورت بگیرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، فرهاد احتشام‌زاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اظهار کرد: در سال‌های گذشته که در شرایط تحریم ناعادلانه قرار داشتیم واردکنندگان شرایط سختی برای ارائه خدمات پس از فروش داشتند، اما در حال حاضر در موضع مذاکره برابر با خودروسازان خارجی هستیم.

وی گفت: هم‌اکنون حجم واردات خودرو در کشور 4 درصد از سهم بازار کل کشور است و این مقدار کمتر از نیم درصد در کل جهان است از این رو خودروسازان خارجی سهم 99 و نیم درصدی خود را در جهان با سهم نیم درصدی ایران به خطر نمی‌اندازند. احتشام‌زاد با بیان اینکه تحلیل نامناسب باعث می‌شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است، افزود: این در حالی است که مهم‌ترین کالاهایی که وارد کشور شده‌اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می‌شوند در عین حال قیمت خودروهایی که در کشور تولید می‌کنیم و پیشتر وارد می‌شدند تفاوت چندانی با خودروهای وارداتی ندارد.

وی اضافه کرد: دولت در قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود می‌کند، ما نیازمند واردات هستیم. وی با بیان اینکه هم‌اکنون سهم عمده‌ای از واردات ما به قطعات خودرو مربوط می‌شود افزود: من خواهش می‌کنم خودمان را با چین و هند مقایسه نکنیم، زیرا فضای بی ثبات قوانین، میزان ارتباطات با کشورهای دیگر و جمعیت کشور با این کشورها قابل مقایسه نیست؛ بنابراین اگر کشورهایی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور ما شده‌اند به معنای تقاضای تمامی خودروسازان جهان برای سرمایه‌گذاری در ایران نیست.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: سهم واردات در بودجه کشور جذاب است اما در عمل اینگونه نیست، نیسان مورانو و سوزوکی نشان داد که واردات خودرو باعث کاهش راندمان نیروی انسانی در ایران خودرو شده است؛ بنابراین این امر تجربه موفقی در کشورمان نبوده است. احتشام‌زاد با تاکید بر اینکه میزان اشتغال با راندمان رابطه تنگاتنگی دارد، افزود: بازدهی نیروی انسانی در کشور ما 50 درصد است که به معنی اشتغال‌زایی دو برابری با بهره‌وری نصف است البته همه ما به‌عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنیم اگر بتوانیم همه کالاها را در کشورمان تولید کنیم، اما حساسیت بیش از حد روی 4 درصد از سهم بازار بی مورد است، این واردات پوشش تقاضای کیفی در کشور را برعهده دارد.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی تهران دیگر میهمان حضوری در این برنامه با بیان اینکه واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است، گفت: در زمانی که کشور نیازمند رشد اقتصادی و اشتغال است، این دو امر با واردات خودرو ممکن نیست، ما باید خودروساز را وارد کنیم، چین و هند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار می‌شوند؛ زیرا بهترین نمایندگان خودروسازان در این کشورها، خودرو تولید می‌کنند. محمدرضا نجفی‌منش با تاکید بر اینکه بازار ایران بازار خوبی است و باید از این پتانسیل بالا استفاده کرد، اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به قراردادهای اخیر ایران با سیتروئن، پژو و رنو در عمل خودروساز خارجی وارد کشور شده است.

وی گفت: شرکتی مانند رنو که در ایران مشغول به کار شده بهتر است واردات خودرو را هم زیر نظر خود صورت بگیرد و اگر واردکننده به شرکت مادر متصل نباشد قادر نیست خدمات قابل قبولی به مصرف‌کنندگان ارائه کند. نجفی‌منش ادامه داد: با توجه به فشار تحریم‌ها، توانایی تولید خود را در کشور حفظ کردیم و اینکه دولت رشد اقتصادی کشور را 4/ 7 درصد اعلام کرده است، بیش از 2 درصد از آمار اعلامی مربوط به شرکت‌های خودروسازی در کشور است و این حکایت از سهم واقعی صنعت خودروسازی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد. رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: برخی علاقه دارند خودروهای لوکس داشته باشند، ما با این امر مخالفتی نداریم اما می‌توانیم از واردات خودروسازها به کشور به‌عنوان اهرمی برای اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصاد کشور بهره ببریم.

منبع:دنیای اقتصاد

کد خبر 65642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha