برگه های 150 هزار تومانی، میلیونی خریدار پیدا می‌کند!

پرشین خودرو: برای واردات یك خودرو اولین گام، ثبت سفارش مدل و نوع خودرو در سایت ثبتارش است. بعد از ثبت سفارش با داشتن كارت بازرگانی می‌توانید اقدام به خرید و وارد كردن خودرو به یكی از گمرك‌های كشور کنید .

به گزارش «پرشین خودرو»، طی هفته گذشته سایت ثبتارش برای مدت یك روز از دسترس، خارج و مجددا سامانه آن فعال شد.بعد از فعالیت مجدد امكان ثبت سفارش خودروهایی كه فاقد نمایندگی رسمی در كشور هستند، در سایت سفارش دیگر مقدور نیست و نام این برندها از لیست ثبتارش حذف شده است؛‌ برندهای پرفروشی همچون كیا، هیوندای، تویوتا، بی‌ام‌دبلیو و ... البته به گفته رئیس انجمن واردكنندگان خودرو، به‌زودی نام برندهای اصلی كه از لیست سایت ثبتارش حذف شده‌اند، به این لیست بازمی‌گردد و مشكل عدم امكان ثبت سفارش این برندها حل خواهد شد.

چنانچه گفته‌های رئیس انجمن واردكنندگان خودرو را هم قطعی بدانیم، باید گفت احتمالا باز هم امكان ثبت سفارش تعدادی از برند‌های محبوب همچنان وجود نخواهد داشت. اما این جریان یك بخش پنهان شده دارد و آن داشتن اعتبار شش ماهه برای ثبت سفارش‌هایی است كه قبل از حذف شدن نام تعدادی از برندها از لیست سایت ثبتارش انجام شده است.


در واقع چنانچه شما در اوایل دی ماه جاری اقدام به ثبت سفارش یك خودرو مانند بی‌ام‌دبلیو ایكس٣ یا مرسدس بنز ای ٢٠٠ كرده باشید تا اوایل تیر‌ماه سال آینده امكان وارد كردن این خودرو را دارید و هزینه انجام چنین ثبت سفارشی كمتر از ١٥٠ هزار تومان است. حال مثلا با ممنوع شدن ثبت سفارش كلیه مدل‌های بی‌ام‌دبلیو یا مرسدس ای ٢٥٠ امكان فروش چند ده میلیون تومانی ثبت سفارش‌های انجام شده برای این خودروها را دارید.


این اتفاق برای اولین بار نیست كه در بازار و جریان واردات خودرو به كشور رخ می‌دهد، اولین بار در سال ١٣٨٩برای مدتی ثبت سفارش خودرو متوقف و بسته و در آن زمان برگه ثبت سفارش چند ده هزار تومانی بعضی خودروها تا مبلغ ٥ میلیون تومان هم معامله شد. سپس دومین بار این اتفاق در سال ١٣٩١ رخ داد؛ زمانی‌كه ثبت سفارش خودروها با حجم موتور بیش از ٢٥٠٠ سی‌سی ممنوع شد. عده‌ای با اطلاع از این موضوع از قبل، اقدام به ثبت سفارش خودروهای شش سیلندر با حجم موتور بیش از ٢٥٠٠ سی‌سی كرده بودند.


در این زمان ثبت سفارش خودروهایی كه دیگر امكان ثبت سفارش نداشتند، با قیمت‌های نجومی انجام شد و در حدود چند ماه بعد از این ممنوعیت مجوز و ثبت سفارش خودروهای پرطرفدار بازار مثلا تویوتا لندكروزر با قیمتی حتی بیش از ٥٠ میلیون تومان هم معامله شد یا ثبت سفارش پورشه پانامرا با قیمتی تا حدود ١٥٠ میلیون تومان یا بیشتر انجام گرفت.

كار به جایی كشید که دولت در سال ٩٣ اعلام كرد واردات خودروها با حجم موتور بیش از ٢٥٠٠ سی‌سی از محل ثبت سفارش‌های قبلی هم ممنوع است. تا در نهایت تعدادی از آخرین سری خودروهای وارد شده در گمركات كشور باقی بماند و به‌عنوان اموال متروكه یا قاچاق شناخته شود؛ خودروهایی كه اخیرا با مجوز دیوان عدالت اداری امكان ترخیص از گمرك را پیدا كرده‌اند.


حال برای سومین بار است كه چنین محدودیت‌هایی در ثبت سفارش خودروها باعث می‌شود افراد، شركت‌ها و موسساتی كه از مصوبه‌های آنی برخوردار بودند زمان ممنوع شدن ثبت سفارش برخی برند‌ها را بدانند و اقدام به ثبت سفارش چند ده هزار دستگاه خودرو كنند و مجوز‌های ثبت سفارش شده را با مبالغ میلیونی به‌فروش برسانند؛ مبالغی كه احتمالا تا چند ماه آینده برای برخی خودروهای لوكس تا رقم چند ده میلیون تومانی یا حتی بیش از یك‌صد میلیون تومان هم خواهد رسید؛ چنین است كه برخی افراد بدون كوچك‌ترین تلاشی، تنها با اطلاع از قوانینی كه یك‌شبه تغییر می‌كنند، به ثروت‌های میلیاردی در بازار خودروهای وارداتی دست پیدا می‌كنند.

چنانچه صحبت‌های رئیس انجمن وارد‌كنندگان خودرو به حقیقت بپیوندد و شاهد رفع ممنوعیت ثبت سفارش برند‌هایی همچون كیا و هیوندای در چند روز آینده باشیم، باید گفت باز هم از این به بعد تا تیرماه سال آینده چنانچه متقاضی وارد كردن یك دستگاه خودروی بی‌ام‌دبلیو، مرسدس یا ولوو باشید، باید هزینه چند ده میلیون تومانی برای خرید ثبت سفارش‌های قبلی را پرداخت كنید و چنانچه محدودیت ایجاد شده برای برند‌های عامه‌پسند همچون كیا و هیوندای نیز رفع نشود، از این پس تا شش ماه آینده، باید هزینه چند میلیون تومانی برای خرید ثبت سفارش‌های قبلی خودروهای این برندها نیز پرداخت شود.

منبع: دنیای خودرو

کد خبر 65712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha