خرید و فروش اینترنتی خودرو؛ رقیب جدید نمایشگاه داران

پرشین خودرو: مفهوم بازار امروزه در حال تغییر بوده و بدیهی است که این تغییر و تحول مموجب کساد شدن کار نمایشگاه‌داران خودرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تولید خودرو در سال95، بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این امر باعث شد که شرکت‌های خودروسازی نتوانند تعهدات خود را که تحویل خودرو در زمان معین بود را انجام دهند و به عبارت دیگر در حال عقب افتادن از تعهدات خود هستند. این افزایش تولید خودرو را می‌توان به اصطلاح نشانه ای از رونق بازار خودرو نامید.

امیرحسین کاکائی، عضو هیات علمی داشنگاه علم و صنعت در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص آغاز رکود و راهکاری خروج از آن گفت: رکود بازار خودرو و به کل بازارهای داخلی از سال 90 با شروع تحریم‌های شدید و کاهش ورود دلارهای نفتی آغاز شد. این دو عامل باعث شد تا رکود در اقتصاد کشور رخ بدهد و مردم با کاهش درآمد روبه‌رو شده و در شرایط بد اقتصادی قرار بگیرند یعنی توان مردم برای خرید خودرو کاهش پیدا کرد. در این میان دولت همزمان در جبهه‌های مختلف در حال تلاش برای حفظ تعادل و بازگشت ثبات به اوضاع مالی و اقتصادی کشور بود.

او افزود: در سال گذشته دولت برای کم کردن رکود در بازار خودرو با یک مُسکن به نام وام‌های کم بهره برای درمان این بازار شروع به کار کرد که البته به نظر کارشناسان این امر دردی را دوا نکرد.

کاکائی ادامه داد: وام های 25 میلیون تومانی شرایط شرکت‌های خودروسازی را بهبود بخشید و محصولات آنها به فروش رسید ولی بازار خودرو هیچ تکانی نخورد و بعضی از کارشناسان بر این باورند که این وام اوضاع بازار خودرو را وخیم‌تر کرد و رکود در این بازار بیشتر شد.

عضو هیات علمی داشنگاه علم و صنعت بیان کرد: یک عامل دیگر هم در رکود بازار خودرو نقش بازی می‌کند و آن تغییر رفتار مردم در بازار است. این تغییر به نظر من یک تغییر اساسی در بازارهای سنتی است به عبارت دیگر، بازارهایی که حاکمیت آن با دلالان و بنگاهی‌ها بود، امروز از دست آنها درآمده و در دست خودروسازان و شرکت‌های معتبر و سیستم‌های خرید و فروش مستقیم قرار گرفته است.

وی افزود: حتی بازار خودروهای دست دوم هم به زودی به طور کامل با سیستم‌های اینترنتی متحول خواهد شد. به عبارتی دیگر مفهوم بازار امروزه در حال تغییر بوده و بدیهی است که این تغییر و تحول باعث کساد شدن کار نمایشگاه‌داران خودرو خواهد شد.

او در خصوص راهکاری خروج از این وضعیت تصریح کرد: در سال 95 بازار خودرو کار خودش را با رکودی که از سال گذشته در بازار روی داده بود شروع کرد اما در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به پایان سال می توان پیش بینی کرد که رکود در خودروهای ارزان‌قیمت کم شده و مردم با توجه به شرایط اقتصادی روی به خودروهای ارزان‌قیمت بیاورند.

کاکائی خاطرنشان کرد: به نظر کارشناسان راهکارهایی برای بهبود وضعیت بازار وجود دارد مانند پایین آوردن نرخ بهره بانکی، تحریک سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و .... که در حال حاضر وضعیت بانک‌ها و سیستم مالی کشور در حالت اسف‌باری قرار دارد و این امر باعث شده تا عمده ذخایر مالی ما گرفتار بخش‌های غیرمولد شود.

او افزود: اگر دولت بتواند این موانع را از سر راه بردارد خود به خود رونق به بازارهای تولیدی و مصرفی بازخواهد گشت. همچنین بازارهایی که اصولاً با تحریک های موضعی و بدون رفع موانع واقعی، رشد می‌کنند، بعد از مدتی کاملاً قفل کرده و خود تبدیل به معضل می شوند که این موضوع را در بازار خودرو می‌توان به سادگی مشاهده کرد.

کاکائی تصریح کرد: در حال حاضر صنعت خودرو به یک بلوغ مناسب رسیده است. ما باید در این صنعت با برنامه‌ریزی مناسب و اصولی رفتار کنیم؛ آنگاه صنعت و بازار، کار خود را درست انجام خواهند داد.

این استاد دانشگاه در خصوص پیش‌بینی بازار خودرو در سال 96 گفت: برای پیش بینی برای سال آینده خیلی زود است اما؛ اگر برنامه های دولت در مورد تصحیح روابط بانکی و بازارهای سرمایه و مالی به درستی ادامه یابد و سرمایه‌های بلوکه شده آزاد شوند، خود به خود رونق به بازارهای داخلی و به خصوص بازار خودرو باز خواهد گشت.

وی افزود: با برنامه هایی که خودروسازان پیش‌رو دارند و با تنوعی که به محصولات خود می دهند، قطعا بازار خوب و داغی پیش‌رو خواهد بود. ابته این نکته باید در نظر گرفت که در حال حاضر مردم به کیفیت خودروها بسیار توجه می‌کنند و این امر را باید شرکت‌های خودروسازای جدی و مهم بدانند و در خصوص کیفیت خودروها تلاش بیشتری بکنند.

کاکائی در آخر بیان کرد: بازار خودرو در آینده قوانین جدیدی را حاکم خواهد کرد که به نظر بنده کاملاً متفاوت با روند چهل سال گذشته است و اگر شرکت‌های خودروسازی برنامه‌ریزی درستی نداشته باشند، احتمالا به‌رغم رونق بازار با ورشکستگی روبه رو خواهند شد.

کد خبر 65982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha