کد خبر 66139
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
 ایران تاج بخش صنعت هواپیما

پرشین خودرو: خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: بازگشت ایران به بازار خرید هواپیما پس از خروج از تحریم ها، با توجه به شکننده بودن سفارش خرید هواپیما از کشورهای دیگر، موجب شده که خریدهای ایران تعیین کننده برنده در رقابت دیرین میان ایرباس و بویینگ باشد.

به گزارش «پرشین خودرو»، شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ در دو دهه گذشته رقابت شدیدی در ثبت سفارش داشته اند و کاملا مشخص بود که کدامیک می تواند به دستاوردهای خود در این بازار رقابتی 120 میلیارد دلاری مباهات کند.
روز چهارشنبه شرکت ایرباس بااعلام اینکه 731 سفارش برای سال 2016 ثبت کرده است مکان برتر را از آن خود کرد. بویینگ یک هفته پیش گفته بود که 668 سفارش گرفته است.
رویترز افزود: در این میان این ایران است که مشخص می کند کدام یک از این دو شرکت تاج سرروی را در بازار هواپیما بر سر بگذارد. ایران با خارج شدن از دهه ها تحریم اکنون قصد ثبت میلیاردها دلار سفارش برای خرید هواپیماهای جدید دارد و به علت شکننده بودن وضعیت تقاضا در جاهای دیگر، بازگشت ایران به بازار هواپیما وزن بی سابقه ای دارد.
اما درحالی که شرکت ایرباس تمام 100 هواپیمای سفارش گرفته برای فروش به ایران را به جز دو تای آنها را در فهرست سفارش های خود آورده است ، شرکت آمریکایی بویینگ 80 هواپیمای فروخته شده به ایران (طبق سفارش فروش) را در فهرست خود نیاورده است.
روشن نیست که چرا ایرباس بطور رسمی سفارش های ایران را ذکر کرده اما بویینگ این کار را نکرده است و هر کدام از این شرکت ها از چه معیارهایی این تصمیم را اتخاذ کرده اند.
این درحالی است که ایرباس در زمینه تحویل سفارش ها هم از بویینگ جلو است و روز چهارشنبه اولین جت ایرباس را تحویل داد در حالی که هواپیماهای بویینگ از سال 2018 تحویل می شوند.
هیچکدام از این دو شرکت به تماس های رویترز در این زمینه پاسخ ندادند.
یک منبع نزدیک به بویینگ گفت که در این شرکت آمریکایی شگفتی وجود دارد که چرا ایرباس توانسته تمام سفارش های خود از ایران را ثبت کند.
منابع آگاه در ایرباس نیز که خواستند نامشان ذکر نشود تاکید کردند که اعداد و ارقام پایان سال این شرکت با دقت کامل حسابرسی شده است.
تحلیلگران می گویند تصمیم درباره گزارش دادن رسمی چنین سفارش هایی در آمار سالانه تا حدی بستگی به وضعیت مجوزهای صادراتی آمریکا دارد که هر دو شرکت به آن نیاز دارند.
افراد نزدیک به این قراردادها می گویند هرچند هر دو شرکت هواپیماسازی بزرگ مجوزهای صادرات را از آمریکا برای فروش به ایران دریافت کرده اند اما فقط تعدادی از آنها کل دوره زمانی تحویل سفارشها تا سال 2028 را پوشش می دهند. هر دو شرکت باید درخواست تمدید این مجوزها را برای بخشی از سفارش های خود بدهند.
رویترز افزود: در این حال هر چند بویینگ در زمینه تحویل سفارش ها از ایرباس عقب مانده اما تحلیلگران می گویند درصورتی که بویینگ بتواند از حضور ایرباس در ایران برای پیشبرد قراردادهای خود در مواجهه با مخالفت جمهوریخواهان در آمریکا استفاده کند ، این مساله می تواند در نهایت به نفع بویینگ باشد.
به گزارش ایرنا ، 'فابیس برژیر' مدیرعامل شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس گفت: در مذاکراتی که با شرکت 'ایران ایر' در دی ماه سال گذشته انجام دادیم برای تحویل 100 فروند هواپیمای ایرباس جدید به توافق رسیدیم و روابط خود را با ایران پس از 40سال تجدید کردیم.
وی ‌ عصرپنجشنبه در مراسم ورود یک فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران، گفت: امروز شاهد ورود نخستین هواپیمای A321 ( اِی 321) به ناوگان ایران ایر بودیم که با بالاترین استانداردهای راحتی مسافران در ایرباس ساخته شده است.
برژیر‌‌ افزود: ناوگان ایران ایر نه تنها جایگاه پیشتازی شرکت ایرباس در صنعت هوانوردی غرب آسیا خواهد بود، بلکه نقش برجسته خود را در بازارهای جهانی و دنیا به خوبی ایفا خواهد کرد.
برژیر‌‌ ادامه داد: سرآغاز همکاری های ما با ایران ایر به سال 1356 بر می گردد که ایران ایر 6 فروند هواپیمای پهن پیکر A300 (اِی 330) سفارش داد. حالا نزدیک به 40 سال بعد، رابطه خود را بار دیگر با ایران ایر تجدید کرده ایم، ضمن اینکه همکاری های ما با ایران ایر در زمینه آموزش خلبانان، عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی نیز گسترش خواهد یافت.

منبع: ایرنا

کد خبر 66139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha