برخی از شرکتهای هوایی بدهکار از انجام تکالیف خود کوتاهی می کنند

پرشین خودرو: عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به بدهی برخی از شرکت های هوایی، گفت: شرکت های بدهکار از انجام تکلیف قانونی خود کوتاهی می کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، «معصومه ابراهیمی» افزود: تمام شرکتهای هواپیمایی در قبال خدماتی که دریافت میکنند، ملزم به پرداخت وجوهی به شرکت فرودگاه ها هستند تا زمینه ایجاد و بهبود امکانات، خدمات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در جهت حفظ ایمنی پروازها در صنعت هوانوردی کشور فراهم شود.

وی یادآورشد: براساس آخرین بررسیهایی که در بین شرکتهای هواپیمایی انجام شده است، چهار شرکت هواپیمایی کیش ایر، قشم ایر، معراج و پویا از نظر مالی برای ما عملکرد قابل قبولی داشته اند.
ابراهیمی با بیان این که شرکت فرودگاه ها در نظر دارد در زمینه ارایه خدمات به شرکت های خوش حساب تعامل خوبی داشته باشد، گفت: شرکت فرودگاه ها در مقابل شرکتهای هواپیمایی که در پرداخت بدهیهای خود تعلل می کنند، تجدید نظر خواهد کرد تا براساس قوانین و مقررات مربوطه از جمله دستورالعمل مصوب شورای عالی هواپیمایی کشوری فعالیت های آنها تا حدودی محدود شود.

وی با اشاره به ضرورت تسویه شرکت های هواپیمایی بدهکار، گفت: شرکتهای هواپیمایی با این کار منابع مالی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را برای ارایه خدمات بهتر و بیشتر افزایش خواهند داد و در مقابل با دریافت خدمات مورد نیاز، میتوانند درآمد خود را افزایش دهند و این به نفع خود آنها است، در واقع هر دو طرف از این امر منتفع خواهند شد.

ابراهیمی درباره انجام نشدن تعهدات مالی شرکتهای هواپیمایی در حفظ ایمنی پروازها، افزود: اگر چه همکاران ما تاکنون با وجود مشکلات مالی در شرکت فرودگاهها با جان و دل برای حفظ ایمنی پروازها تلاش کردهاند، اما کمبود منابع مالی می تواند بر تأمین تجهیزات و امکانات گران قیمت مورد نیاز و به تبع آن بر روی ایمنی پروازها تأثیر منفی بگذارد.

وی افزود: شرکتهای هواپیمایی نباید تصور کنند که اگر تاکنون این خدمات با وجود بدهیها و انجام نشدن تکالیف قانونی آنها ارائه شده است از این پس هم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تحت هر شرایطی چنین خدماتی را به آنها ارائه خواهد داد.
سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در مورد معوقات ایرلاینها گفت: این معوقات مربوط به سالهای گذشته و بویژه از سال 1391 به بعد می شود، در حالی است که در سال 1390، مجلس قانونی را تصویب کرد که شرکتهای هواپیمایی را مکلف میکرد بلافاصله پس از هر پرواز وجوه موضوع آن قانون را اخذ و به حساب شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران واریز کنند که متأسفانه عملکرد شرکتها در این زمینه راضی کننده نبوده است.

به گفته وی، براساس مقررات بینالمللی سازمان هواپمایی کشوری از جمله کنوانسیون 1944 شیکاگو که ایران هم به آن پیوسته و متعهد به رعایت مفاد آن است، کشورهای متعاهد باید در قبال ارایه خدمات فرودگاهی و هوانوردی، وجوهی را از استفاده کنندگان از خدمات مذکور دریافت کنند و در همه کشورهای دنیا این مکانیسم اعمال میشود و شرکتهای هواپیمایی به عنوان بزرگترین و مهمترین استفاده کنندگان از خدمات هوانوردی و فرودگاهی با انجام یک برنامهریزی مبتنی بر اصول بازرگانی به وظیفه خود در قبال ادارهکنندگان فرودگاهها و ارائه دهندگان خدمات هوانوردی عمل میکنند.

ابراهیمی درباره پیگیری مطالبات معوقه توسط این شرکت گفت: مصمم هستیم به تکالیف قانونی خودمان در دریافت مطالبات معوقه و بازگرداندن آن به بیتالمال با جدیت بیشتری عمل کنیم و برای همین از سال 1394 با پیگیری مستمر در این زمینه با اقدامات اداری و قضایی مختلف توانستیم این شرکتها را در زمینه پرداخت معوقاتشان ملزم کنیم که جا دارد به نمایندگی از هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از همه مسئولان و مراجعی که کمک بسیار زیادی در راه وصول حقوق بیتالمال به ما کردند تشکر و قدردانی کنم ، هرچند که در سال جاری در وصول مطالباتمان نسبت به سال قبل رشد داشتهایم اما هنوز با توجه به میزان بدهی ها شرایط راضی کننده نیست.

این عضو هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با گلایه از این موضوع که پس از آزادسازی نرخ تعرفهها در قانون برنامه پنج ساله توسعه هنوز هم برخی شرکتهای هواپیمایی نه بر کیفیت خدمات خود افزودهاند و نه بدهی خود را پرداخت کردهاند، گفت: تا پیش از اجرایی شدن آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی، نرخ این خدمات توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری تصویب و ابلاغ میشد و به همین دلیل مدیران شرکتهای هواپیمایی در جلسات مختلف تأکید میکردند که با آزادسازی نرخ تعرفهها، هم خدمات بهتری ارایه خواهند داد و هم بدهیهای خود را تسویه خواهند کرد.

وی افزود: وقتی قیمتها آزاد شد، انتظار همه این بود که شاهد افزایش کیفیت خدمات و همچنین پرداخت بدهیها باشیم که متأسفانه برخی شرکتها هیچ اقدام مثبتی در این دو زمینه انجام ندادهاند و برخی از مردم که خیلی با جزییات امور آشنا نیستند و بین شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها تمیز قایل نیستند این بیتوجهی را منتسب به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بدانند.

ابراهیمی تأکید کرد: این شرکتها باید وارد آسیبشناسی خود شوند تا ببینند مشکل از کجاست و چرا توازنی بین درآمدها و هزینههایشان ندارند و با شناسایی نقاط ضعف و اتخاذ تدابیر مناسب باید بتوانند مشکلاتشان را برطرف کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 66279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha