کد خبر 66312
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲

پرشین خودرو: یک تیم تحقیقات روسی و هندی موفق شدند با ترکیب سم عصبی موجود در زهر مار کبری و نقاط کوانتومی، ماده هیبریدی بسازند که به جراحان کمک می‌کند تا مرز سلول‌های سالم و سرطانی را در جراحی به دقت مشخص کنند.

استفاده از ترکیب زهر مار کبری و نقاط کوانتومی در جراحی تومور

به گزارش«پرشین خودرو»، ، محققان روسی با همکاری محققانی از دانشگاه تزپور هند موفق به ارائه ماده‌ای شدند که به جراحان کمک می‌کند تا مرز سلول‌های سرطانی را در حین جراحی به خوبی تشخیص دهند. این ماده ترکیبی از نقاط کوانتومی و زهر مار کبری است.
 
جراحان باید بتوانند مرز تومور سرطانی در بدن را تشخیص دهند و از روی همین اقدام به جداسازی تومور سرطانی کنند. این کار نیاز به دقت بالایی دارد تا اثربخشی جراحی افزایش یابد.
 
این گروه تحقیقاتی، سم عصبی موجود در زهر مار کبری را به همراه نقاط کوانتومی ترکیب کردند. ماده هیبریدی دارای خواص مختلف است که از سم مار و نقاط کوانتومی نیمه‌هادی نشات گرفته است. نقاط کوانتومی مورد استفاده در این پروژه، سلنید کادمیم است.
 
این ماده هیبریدی می‌تواند به‌عنوان شناساگر سلول‌های سرطانی توسط پزشکان و جراحان استفاده شود. محققان این پروژه در ابتدا به بررسی سم عصبی آلفا در زهر مار کبری پرداختند و سپس آن را با نانوبلورهای فلورسانت ترکیب کردند. آنها اقدام به ترکیب این ماده هیبریدی با انواع مختلف سلول‌ها کردند. نتایج یافته‌ها نشان داد که این ماده می‌تواند به‌ صورت انتخابی با سلول‌های تومور سرطانی برهم‌کنش داشته باشد. بنابراین، به دلیل به همراه داشتن نقاط کوانتومی، امکان نمایش دادن مرزهای سلول‌ سرطانی با استفاده از آنها میسر می‌شود.
 
این ماده هیبریدی از طریق جریان خون، خود را به اندام آلوده در بدن می‌رساند و می‌تواند مرز میان تومور سرطانی و باقی سلول‌های سالم را نشان دهد. زمانی که پرتو فرابنفش به تومور تابیده شود، درخششی در سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود.
 
یوری یوتکین، از محققان مرکز انرژی NUST MISIS، می‌گوید: «ما روشی برای ترکیب نقاط کوانتومی و سم عصبی زهر مار کبری ارائه کردیم. نانوذرات سلنید کادمیم در این پروژه، با استفاده از فیلم‌ نازک پپتیدی پوشش‌ داده شده‌است تا انطباق‌پذیری بیشتری پیدا کند».
 
محققان معتقدند که روزی این ماده می‌تواند برای درمان هدفمند مورد استفاده قرار گیرد.
 
 
 
 
منبع: میزان
 
کد خبر 66312

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha