کد خبر 66823
۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
ساخت مترو با طرح TOD

پرشین خودرو: محسن هاشمی با اشاره به مزایای اقتصادی طرح TOD در بخش مترو اظهار داشت: در حالی که در مقطعی برخی از انقلابیون مخالف ساخت مترو بودند امروز خوشبختانه 180 کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، محسن هاشمی در دومین همایش ریل پایه، گرامیداشت رحلت آیت الله هاشمی با بیان این که از دست اندرکاران این همایش تشکر می‌کنم که اجازه حضور و سخنرانی را به من دادند، گفت: نتیجه مطالعات حمل و نقل ترافیک تهران در سال 53 منجر به ایجاد سیستم مترو شد که در سال 53 توسط مشاوران فرانسوی این طرح به مدیران ارائه شد.

وی افزود: در اولین فاز قرار بر این بود که 146 مترو در تهران ساخته شود که تا سال 70 باید 64 کیلومتر آن به افتتاح می‌رسید.

هاشمی با بیان اینکه بر اساس این طرح قانون تاسیس شرکت مترو با رای نمایندگان مجلس به تصویب رسید ، ادامه داد: طبق این قانون قرار شد که سرمایه اولیه را دولت در اختیار شهرداری‌ ها قرار دهد. بنابراین مجددا قراردادی با فرانسوی‌ها در سال 54 در قالب قرارداد مهندسی مشاور به امضا رسید و قرار بر این بود که مناقصات آن برگزار شود تا ساخت خطوط مترو آغاز شود.

هاشمی ادامه داد: در سال 1356 کلنگ مترو زده اما در سال 60 به دلیل شروع جنگ تحمیلی متوقف شد.

وی ادامه داد: تا آن زمان 2300 متر از خط یک متروی تهران در زمین‌های بلامعارض عباس‌آباد ساخته شده بود و 3 ایستگاه خط یک حدود 10 الی 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

هاشمی با اشاره به توقف ساخت مترو در دهه 60 اظهار داشت: ساخت مترو در آن زمان به دلیل نگاه منفی برخی از انقلابیون به ساخت مترو متوقف شد. چرا که تصور می‌کردند توسعه غربی در کشورمان در حال انجام است و عده‌ای می‌گفتند این پروژه ها برای چاپیدن جیب ملت ایران طراحی شده است.

وی با بیان اینکه ساخت مترو در آن سال ها حواشی بسیار زیادی داشت و منجر به توقف پروژه شد گفت: در آن زمان بود که آیت‌الله هاشمی شخصاً به این موضوع ورود کردند و آن خطبه معروف درباره پروژه‌های توسعه‌ای و مزایای احداث مترو را خواندند.

وی ادامه داد: در این خطبه آیت‌الله هاشمی به مزایای ساخت متروی ژاپن اشاره کردند و گفتند که اگر مترو در ایران ساخته شود روزانه 2 میلیون نفر از این طریق می‌توانند در سطح شهر جابجا شوند.

هاشمی ادامه داد: در آن زمان تنها پروژه‌ای که رئیس مجلس شخصاٌ برای دفاع از در مجلس حاضر شد. پروژه مترو بود و جالب است بدانید وزرای اقتصادی به طرح ساخت مترو رای ندادند. مجدداً این پروژه در مجلس مطرح شد و در نهایت به شرط اینکه ساخت پروژه از منابع دولت نباشد با این طرح موافقت شد. در آن زمان بود که موضوع TOD مطرح شد که درباره اقتصاد مترو بود.

وی ادامه داد: از سال 66 بحث TOD و اجرای آن را آغاز کردیم و اولین خط مترو در سال 76 به افتتاح رسید و بعد از آن سالانه حدود 10 کیلومتر در پروژه مترو پیشرفت داریم.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر 180 کیلومتر خط مترو در تهران وجود دارد ادامه داد: اخیراً صدمین ایستگاه مترو هم به افتتاح رسید اما هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 86 مجدداً با شرکت فرانسوی‌ها برای طراحی مترو قرارداد منعقد شد، ادامه داد: نتیجه این قرارداد بر این شد که 12 خط مترو با اتصال به قطار حومه‌ای ساخته شود. در آن سال‌ها دولت علاقه بسیاری به مونوریل داشت که طرح مونوریل هم تصویب شد.

وی با اشاره به مطرح شدن طرح تات (تونل، ایستگاه، تجهیزات ) در آن سال گفت: قرار بر این شد که از منابع دولتی نسبت به تامین تجهیزات مترو اقدام کنیم.

وی با اشاره به کم هزینه بودن ساخت مترو نسبت به ساخت پروژه‌های جاده‌ای مانند اتوبان گفت: ساخت یک تونل معادل هزینه ساخت یک اتوبان 52 بانده است و به طور قطع ساخت پروژه‌های مترویی برای دولت به صرفه‌تر از پروژه‌هایی مانند اتوبان‌سازی است.

هاشمی با اشاره طرح TOD در بخش مترو گفت: در این طرح ساخت مجتمع‌های تجاری در جوار مترو مطرح شد که از این طریق هزینه‌های مترو را تامین کنیم.

وی ادامه داد: طرح TOD را با درآمد 30 میلیارد شروع کردیم و امروز به درآمد 1500 میلیاردی از محل ساخت مجتمع‌های تجاری در ایستگاه‌های مترو رسیده‌ایم.

منبع: ایلنا

کد خبر 66823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha