طراحی خودرو؛ اولین قدم برای خودروساز شدن

پرشین خودرو: کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که اولین قدم برای خودروساز شدن، داشتن بخش ایده پردازی و طراحی است یعنی همان نقصی که به ظاهر در صنعت خودروسازی ما وجود ندارد و اگر هم وجود دارد آن قدر ضعیف است که تا به امروز نتوانسته است به موفقیتی دست پیدا کند.

به گزارش پرشین خودرو، برای پی بردن به اهمیت بحث طراحی در صنعت خودرو بد نیست به سراغ یکی از برندهای معتبر خودرو در اروپا رفته و با بخش طراحی این برند آشنا شویم.

گروه خودروسازی رنو همان برندی است که برای پی بردن به حوزه طراحی در صنعت خودرو، آن را انتخاب کردیم.

گروه رنو دارای یک ساختمان بزرگ برای بخش طراحی خود است که 12 هزار کارمند و 500 نفر طراح دارد و شاید دانستن تعداد نیروی انسانی فعال در بخش طراحی گروه رنو برای پی بردن به درجه اهمیت بخش طراحی در صنعت خودرو کفایت کند.

تمامی کارمندان و دیزاینرهای فعال در این ساختمان دارای امکانات رفاهی مناسب، فضای باز کافی برای کار و بهترین تکنولوزی های ممکن و روز دنیا هستند.

در تیم طراحی رنو نخبگان 30 کشور دور هم جمع شده اند و دست به خلق بهترین ها می زنند و برای ما ایرانیان نیز باعث خوشحالی است وقتی بدانیم در بین این نخبگان یک ایرانی نیز حضور دارد.

قسمت طراحی رنو برای 4 برند خودرویی کار انجام می دهد که به ترتیب رنو، داچیا و ....نام دارد. طراحان رنو برای طراحی خودروهای سواری، تجاری سبک، خودروی ویژه مسابقه، خودروی مفهومی و اکسسوری های خودرویی کار می کنند و یکی از دستاوردهای این گروه 500 نفره طراحی و جانمایی جدید لگوی برند رنو است که این امکان را به وجود آورده است که بیشتر به چشم آید.

به قول یکی از مدیران ارشد تیم طراحی رنو، هر چیزی که در خودروهای رنو قابل دیدن است را این گروه طراحی کرده اند.

گروه طراحان رنو و بخش طراحی این گروه در کشورهای مختلف از جمله برزیل، هند، کره و رومانی حضور فعال دارند و مراکز طراحی رنو در این کشورها را می توان جزو بهترین ها در نوع خود به شمار آورد.

از نگاه مدیران رنو، فلسفه تاسیس مراکز طراحی در کشورهای مختلف، نزدیک بودن این نخبگان به مشتری های وفادار برند رنو است و این مهم را رمز موفقیت خود می دانند.

مراکز طراحی فعال در کشورهای مختلف می توانند با دانشگاه های مختلف کشور هدف، تعامل داشته و از هنر و استعداد دانشجویان آن مراکز نیز استفاده مطلوب کنند.

 

آغاز فرآیند طراحی در رنو

مدیران و طراحان رنو عقیده دارند تکنولوژی خوب است اما کاغذ و قلم برای طراحی چیز دیگری است که تکنولوژی نمی تواند جایش را بگیرد. بنابراین در اولین اقدام باید ایده ها را بر روی کاغذ بیاورند و این کار بسیار مهم و سخت است.

برای یک طراحی 4 سال وقت باید صرف شود و شاید جالب باشد که بدانید در سال اول تنها برای پی بردن به ویژگی ها و مشخصات محصول مورد نظر وقت گذاشته می شود و طراحان 10 تا 15 طرح آماده کرده و سپس 2 تا 3 ماکت با ابعاد واقعی از روی طرح ها می زنند.

این حجم ماکت سازی دلیل اختصاص یک ساختمان بزرگ برای گروه طراحان را به خوبی توضیح می دهد.

از بین ماکت های ساخته شده بهترین ها انتخاب شده و بعد از این انتخاب، صنعتی سازی استارت می خورد. برای صنعتی سازی و آمادگی خودرو برای حضور در خیابان های شهر، 2 سال نیاز است.

 

استراتژی رنو در طراحی

طراحی خودرو بر اساس تفکر خودروساز شکل می گیرد. برخی برای طراحی بر روی خودرو متمرکز هستند مانند BMW و اغلب برندهای آلمانی. برخی دیگر طراحی را با توجه به جنبه انسانی جلو می برند که رنو را می توان جزو این گروه به حساب آورد.

رنویی ها معتقدند که انسانیت و زندگی دو اصل بسیار مهم است که باید در طراحی خودروها نیز از آنها الهام گرفت. بنابراین چالش تیم طراحی رنو این است که بتواند ارزش های انسانی را رعایت کند و این مهم همان چرخه زندگی است.

یکی از تصمیمات مهم تیم طراحی در خودروهای جدید استفاده از رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی، سبز یشمی و ... است که این مهم در تولیدات جدید رنو به خوبی به چشم می آید.

گروه طراحان رنو تا به حال سعی کرده اند از روی تمامی خودروهای مفهومی که در افکار خود درست کرده اند، مدل معمولی آن را صنعتی سازی کنند که از این میان می توان به رنو کپچر و کلیو اشاره کرد.

 

طراحی بر روی کاغذ، ساخت مدل گلی، ساخت مدل در نرم افزار مخصوص و تست آن در موقعیت های مختلف همان پروسه مهم طراحان رنو در مرکز پاریس است.

کد خبر 68364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha