مشارکت قطعه سازان جدید در تولید پژو های جدید دور از ذهن نیست

پرشین خودرو: با توافقات نهایی بین ایران خودرو و پژو برای تولید محصولات جدید، همه نگاه ها به شرکت جوینت و نچر این دو خودروساز به نام ایکاپ تغییر مسیر داد تا نحوه عملکرد و چگونگی تحقق قرارداد جدید را بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمدرضا معتمد، مدیرعامل ایکاپ در مورد وضعیت انجام قرارداد ایران خودرو و پژو گفت: قرارداد با پژو را در دو فاز به‌پیش می‌بریم که فاز نخست تا پایان امسال برای تولید محصول ۲۰۰۸ است و ماهانه ۱۲درصد پیشرفت دارد. این پروژه ویژگی‌های خاصی دارد و از تیر که این قرارداد اجرایی و شرکت مشترک سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و پژو با عنوان ایکاپ شکل گرفت به‌عنوان محصول انتخابی تعیین شد بنابراین خط تولید این محصول اسفند راه‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: پژو ۲۰۰۸، تغییر چهره (فیس لیفت) مدلی است که خط تولید آن در اروپا بوده و نیمه دوم سال ۲۰۱۶ وارد بازار می‌شود که شاید سریع‌ترین محصولی بوده که در طول تاریخ صنعت خودرو ایران همزمان با شرکت مادر در ایران با چند ماه تاخیر عرضه می‌شود، یعنی کار به‌ موازات با شرکت فرانسوی پیش می‌رود که دلیل این چند ماه تاخیر نیز تغییر موتور این خودرو است زیرا موتوری که در حال حاضر در فرانسه در این خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد، ضعیف‌تر از نمونه ایرانی آن است.

معتمد در مورد فاز دوم این قرار داد گفت: فاز دوم این قرارداد که با سرعت و تیراژ بالاتری درنظر گرفته‌شده شامل محصولاتی چون ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ با تغییراتی متفاوت نسبت به وضعیت پیش‌بینی شده در برنامه امروز خواهد بود که عملیات تولید آزمایشی این فاز خرداد سال آینده آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: ازآنجایی‌که میزان داخلی‌سازی در فاز دوم بسیار بالاست، لازم است بسیاری از آزمون‌های خودرویی دوباره انجام شود بنابراین نمی‌توان تنها با گزارش آزمون‌های خودرویی اروپا عمل کرد و با توجه به زمانبر بودن این آزمون‌ها و نیاز به تایید آنها، پیش‌بینی می‌شود از اسفند این محصول وارد فاز آزمایشی شود. بنابراین بعد از ۲۰۰۸، تولید ۳۰۱ آغاز شده و سپس تولید ۲۰۸ در دستور کار قرار می‌گیرد و بعدازآن دوباره ۲۰۰۸ تولید خواهد شد که با ۲۰۰۸ فعلی متفاوت بوده و آپشن‌های جدید همراه با تغییرات اعمال‌شده در اروپا به خودروها اضافه خواهد شد.

مدیر عامل ایکاپ در مورد نحوه داخلی سازی این خودروهای جدید و درصد آن گفت: به‌ طورقطع در سال نخست به ۴۰درصد داخلی‌سازی دست خواهیم یافت. نکته مهم در میزان داخلی‌سازی، صرفه اقتصادی است. این در حالی است که خودروهای ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ باوجود اینکه ۳ مدل خودرو با انواع متفاوت هستند ۴۰درصد اقلام مشترک دارند، بنابراین تنها در صورت داخلی‌سازی قطعات مشترک، داخلی‌سازی ۴۰درصدی در این پروژه محقق خواهد شد که این امر از هوشمندی مدیریت ارشد و گروه مذاکره‌کننده و انتخاب محصول ایران‌خودرو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خودروهای ۲۰۰۸ و ۲۰۸ علاوه بر ۴۰درصد اعلام‌شده، ۳۰درصد نیز در قطعات مشترک هستند که داخلی‌سازی آنها به لحاظ اقتصادی به‌صرفه خواهد بود. بنابراین خودروهای ۲۰۰۸ و ۲۰۸، ۶۵درصد در قطعات مشترک هستند و همزمان با به بهره‌برداری رسیدن ۳۰۱، به‌طورقطع میزان داخلی‌سازی بالای ۴۰درصد خواهد بود.

معتمد افزود: البته توجه به این نکته ضروری است که درعین‌حال مشکلات زیادی در داخلی‌سازی وجود داشت زیرا شرکت‌های قطعه‌سازی سال‌ها با این استانداردها اقدام به تولید نکرده بودند که لازم بود خود را روزآمد کنند اما خوشبختانه به دلیل قابلیت‌های بالای قطعه‌سازان داخلی، شرایط فراهم شد و هم‌اکنون در بیش از ۱۲۵ قطعه یا مجموعه، با سازندگان داخلی در حال نهایی کردن کار هستیم و این کار ادامه‌دار است.

وی در مورد چگونگی انتخاب قطعه سازان داخلی برای حضور در این پروژه مهم ورد انحصاری بودن مشارکت برای قطعه سازان همکار ساپکوگفت: پیش‌بینی‌ می شود قطعه‌سازان جدید نیز توان ورود به این پروژه را داشته باشند اما؛ انتخاب قطعه‌سازان همکار، مراحلی دارد و باید بازدیدهای خاصی از واحدهای تولیدی قطعه‌سازان انجام شود ضمن آنکه پیش از بازدید نیز به آنها اعلام می‌شود که چه مواردی مدنظر است. به طور معمول این بازدیدها ۳ بار انجام‌شده و در صورت تایید اولیه، قطعه‌سازان وارد مرحله بعد می‌شوند.

 

کد خبر 68532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha