کد خبر 68863
۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
تجاری‌سازی اولین خودروی پرنده

پرشین خودرو: ماجرای خودروهای پرنده از مدت‌ها پیش در دستور کار شرکت‌های مختلف قرار گرفته است و طرح‌های زیادی در این رابطه معرفی شده و حتی پرواز‌های آزمایشی مختلفی هم با موفقیت انجام داده‌اند.

به گزارش  پرشین خودرو، اکثر این خودروهای پرنده به‌صورت نمونه اولیه بوده‌اند و هیچ‌گاه به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند. در این میان شرکت پال وی موفق به ساخت خودرویی پرنده با نام لیبرتی شده است که از نوع سه چرخ با بال‌های جمع شونده به حساب می‌آید. طراحی و شکل ظاهری لیبرتی شبیه به جایرو پلن‌های فوق سبک است، اما قادر به حرکت در جاده‌های عادی نیز خواهد بود.

شرکت پال وی به‌عنوان سازنده این خودرو پرنده در تلاش است تا محصول خود را به مرحله تجاری‌سازی برساند برای این منظور قوانین و مقررات هوایی و جاده‌ای مدنظر قرار گرفته است؛ چرا‌که یکی از موانع بزرگ بر سر راه تولید خودرو‌های پرنده وجود قوانین سفت و‌ سخت و ممنوعیت پرواز روی برخی از شهر‌ها است.با وجود این چالش‌‌های قانونی شرکت سازنده اعلام کرده است لیبرتی را تا پایان سال 2018 میلادی به بازار عرضه خواهد کرد. سوال اصلی که در این میان مطرح می‌شود اینکه چنین وسیله‌های پرنده‌ای با چه قیمتی در بازار به فروش خواهند رسید.

قیمتی که این شرکت آلمانی برای لیبرتی اعلام داشته بیش از 400 هزار دلار است و بر اساس همین قیمت بازار هدف را آمریکای شمالی قرار داده، چرا‌که این بخش از دنیا پتانسیل زیادی برای این نوع محصولات دارد. در رابطه با مشخصات فنی این خودرو سه چرخ پرنده هنوز اطلاعات چندانی منتشر نشده است؛ اما لیبرتی قادر است روی زمین حداکثر با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و شتاب صفر تا صد‌کیلومتر بر ساعت آن کمتر از 9 ثانیه اعلام شده است که برای یک وسیله سه چرخ قابل قبول به حساب می‌آید. لیبرتی در آسمان توانایی دست یافتن به سرعت 180 کیلومتر در ساعت را نیز دارد که این سرعت به اندازه برخی از هواپیماهای فوق سبک است.

شرکت پال وی به نظر می‌رسد که اولین سازنده خودرو‌های پرنده به‌صورت تجاری باشد، اما شرکت بزرگ ایرباس نیز در این حوزه فعالیت‌هایی دارد و به‌دنبال ساخت یک نمونه اولیه از خودرو‌های پرنده تا انتهای سال جاری است. حضور ایرباس در این حوزه نشان از اهمیت وجود خودرو‌های پرنده در سیستم حمل‌ونقل‌ آینده دارد و به راحتی این شرکت بزرگ با توجه به توانایی‌هایش در صنعت هوایی قادر است بازار خودروهای پرنده را تحت تاثیر قرار دهد. شرکت پال‌وی اعلام کرده که به‌دنبال ساخت 90 نسخه ویژه از لیبرتی است که به‌عنوان «نسخه پیشگام» با امکاناتی خاص شناخته خواهد شد که قیمت نهایی آن به چیزی حدود 600 هزار دلار خواهد رسید. برای هدایت این نوع از وسایل نقلیه نیاز به دو گواهینامه مجزا است که یکی شامل گواهینامه عادی خودرو و دیگری خلبانی هواپیماهای فوق سبک در نظر گرفته شده است.

دنیای ماشین

کد خبر 68863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha