کد خبر 68876
۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
خودروهای عضلانی فراموش شده+تصاویر

پرشین خودرو: دنیای خودروهای عضلانی و پر توان پر از محصولاتی است که از دهه 50 میلادی به این سو پا به جاده‌ها گذاشتند. این خودروها در دهه 60 نمونه‌هایی را به خود دیده که در تعداد کم تولید و بسیاری از این مدل‌ها به فراموشی سپرده شدند.

به گزارش پرشین خودرو، درست برعکس مدل‌هایی مانند فورد موستانگ و شورولت کامارو که تا امروز ادامه حیات داده و روز به روز هم طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند. افول این مدل از خودروهای عضلانی دلایل متعددی دارد. یکی از دلایل آن بحران‌های سوخت و اقتصادی است که در برهه‌های مختلف گریبان صنعت خودرو را گرفت و عضلانی‌سازها را مجبور کرد دست به انتخاب زده و از تنوع تولید این خودروها کم کنند.

دلیل دیگر آن هم این بود که طرفداران خودروهای عضلانی به نسبت خودروهای اقتصادی همواره کمتر است و خودروسازان مجبور شدند برای توجیه اقتصادی تولید این خودرو، مشتریان خود را روی چند مدل اندک متمرکز کرده و از پراکنده شدن آنها روی مدل‌های مختلف و کاهش فروش آنها جلوگیری کنند. مجله معتبر «اتومبیل» فهرستی از خودروهای عضلانی را که فراموش شده‌اند تهیه کرده است و البته نظر نویسنده این مجله آن است که این خودروها ارزش بازآفرینی دوباره را دارند.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

استیود بیکر آوانتی R3 مدل 1964

در نظر گرفتن استیودبیکر آوانتی به‌عنوان خودرویی عضلانی کار سختی به نظر می‌رسد. اما به دلیل مشخصات کلی که دارد می‌توان به‌عنوان خودرویی خاص آن رادر نظر گرفت و مجدد آن را در خط تولید قرار داد. آوانتی از بدنه‌ای فایبرگلاس استفاده می‌کند که با کاپوت کشیده و پر‌هیجانش می‌توان آن را در کنار خودروهای‌ عضلانی و تاریخی در نظر گرفت که قادر است با کمک پیشرانه 8 سیلندر سوپر شارژرش به سرعت 275 کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو از نوع دو در بوده و برای رسیدن به سرعت‌های بالا طراحی شده است. آوانتی در سال 1964 وارد خط تولید شده است و در لیست 10 خودروی عضلانی قرار دارد که می‌توانند مجدد تولید شده و مورد توجه قرار بگیرند. شرکت سازنده پس از معرفی این محصول اعتقاد داشت که سریع‌ترین خودروی دنیا را ساخته است. در سال 2010 در یک حراجی مدل آوانتی R3 با قیمت 96 هزار دلار به فروش رسیده است که نشان می‌دهد این خودرو ارزش زیادی دارد.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

اولدزموبیل رالی 350 مدل 1970

وقتی به خودروهای عضلانی دهه 60 میلادی فکر می‌کنیم قطعا یکی از موارد پونتیاک جی تی او خواهد بود که از جهات مختلف در صدر لیست قرار می‌گیرد اما اگر به دنبال خودرویی عضلانی و خاص باشیم اولدزموبیل خودرویی است که می‌تواند توجه ما را به خود جلب کند. اما از خاطر بسیاری از افراد پاک شده و رویش خاک فراموشی نشسته است و کمتر کسی آن را به یاد دارد. اوزومبیل رالی 350 در فوریه 1970 معرفی شد و حدود 3500 دستگاه از آن ساخته شد. اولدزموبیل رالی از موتور 8 سیلندر استفاده می‌کرد که بیش از 310 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. اولدزموبیل رالی از طراحی بدنه منحصربه‌فردی بهره می‌برد که در نوع خود کمتر دیده شده است. این خودرو با کاپوت کشیده و جلو پنجره زیبایش حرف‌های جدید در رابطه با طراحی خودروهای عضلانی مطرح کرد که پیش از این کمتر دیده می‌شد. اولدزموبیل رالی قادر است در کمتر از 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد که برای آن زمان یک عدد بسیار خوب بود.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

کرایسلر هرست 300 مدل 1970

کرایسلر هرست در دسته خودروهای کوپه و لوکس قرار می‌گیرد که با ابعاد کشیده‌ای که دارد زیبایی یک خودروی عضلانی را بیشتر از سایر مدل‌ها در ابتدای دهه 70 میلادی به رخ می‌کشید. این غول پر عضله خودرویی با توان بسیار زیاد است که در تعداد محدود ساخته شده و رقم آن به 501 دستگاه می‌رسد. محدود بودن تولید باعث شده این خودرو را با خودروهای سوپر اسپورت امروزی مانند بوگاتی و فورد ج تی مقایسه کنیم که در محدوده 500 دستگاه ساخته می‌شوند. کاپوت بسیار کشیده هرست 300 پیشرانه 2/ 7 لیتری و 8 سیلندر را در زیر خود پنهان کرده است که 375 اسب بخار قدرت خروجی این قلب تپنده و عظیم است. این توان عظیم باعث می‌شود خودرو در مدت زمان 1/ 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و در 9/ 15 ثانیه هم مسافت یک چهارم مایل (402 متر را طی کند) که برای خودرویی نزدیک به 2 تن وزن مناسب به نظر می‌رسد.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

پونتیاک 2+2 مدل 1965

پونتیاک 2+2 که با نام GTO هم شناخته می‌شود را می‌توان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین کوه‌های عضله‌سازی دنیا در دهه 60 میلادی در نظر گرفت که با طراحی خیره‌کننده و زیبایش سال‌ها در خیابان‌های معروف دنیا جولان داد و لذت رانندگی با یک کشتی بزرگ را به عاشقان خودروهای عضلانی هدیه کرد. پونتیاک با داشتن 8 سیلندر قدرتی معادل 338 اسب بخار قدرت تولید می‌کند البته امکان رسیدن به‌قدرت 376 اسب بخار هم برایش محفوظ است. در دهه 60 اوج حضور خودروهای عضلانی وکشیده بود که پونتیاک با اتکا به طراحی خاص بدنه از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است. طراحی این مدل از پونتیاک بر اساس کاتالانیا دو در است که نمونه موفقی در کلاس خود بوده است. پونتیاک با داشتن موتور قدرتمندش می‌تواند به شتاب بسیار مناسبی دست پیدا کند. این خودرو قادر است تنها در مدت زمان 9/ 3 ثانیه به سرعت 97 کیلومتر در ساعت برسد که برای یک خودروی خیابانی و تولیدی بسیار مناسب است. عاشقان خودروهای عضلانی که به دنبال تجربه هیجان و سرعت هستند طرفداران سینه‌چاک این مدل پونتیاک شناخته می‌شوند.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

فورد رانچرو 500 مدل 1968

فورد در مدل رانچرو از خودرویی خاص رونمایی کرد که در کلاس خودروهای دو‌نفره و تراک است اما به‌صورت خودرویی سواری ساخته شده و تصور ما را نسبت به خودروهای تراک تغییر می‌دهد. در واقع رانچرو پیکاپی سواری و دو نفره است که از پلت‌فرم خودرویی استیشن واگن به‌وجود آمده است. فورد رانچرو به دلیل موفقیت‌هایی که توانست در نقاط مختلف دنیا به‌دست بیاورد در 6 نسل مختلف ساخته شد که در هر نسل ظاهر خودرو زیبا‌تر و تهاجمی‌تر شده است. در پشت کابین راننده فضای کافی برای حمل متعلقات وجود دارد و در بخش جلو هم خودرو را می‌توان در دسته عضلانی‌ها قرار داد. پیشرانه در این خودرو هم از نوع 8 سیلندر وی شکل است که 335 اسب بخار قدرت خروجی این موتور است که با استفاده از جعبه دنده 3 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار به چرخ‌ها منتقل می‌شده است. این حجم قدرت برای یک خودروی سواری با شکل و شمایل تراک آن هم در سال 1968 بسیار زیاد به نظر می‌رسد.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

فورد تورینو مدل تالدگا 1969

در سال 1969 فورد یک نسخه دیگر از خودروهای عضلانی محبوب خود یعنی فورد تورینو مدل تالدگا را معرفی کرد. نسخه‌هایی که از آن تنها 754 دستگاه ساخته شد. این عضو جدید خودروهای عضلانی و آمریکایی از موتوری 7 لیتری V شکل با توان 335 اسب بخار و حداکثر گشتاور 597 نیوتن بر متر بهره می‌برد. نکته قابل ‌توجه درباره این مدل این است که به‌‌رغم داشتن وزنی حدود 1712 کیلوگرم از شتاب نسبتا بالایی برخوردار بوده است به‌طوری‌که برای رسیدن به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 2/ 7 ثانیه زمان نیاز دارد. با توجه به قدرتی که این مدل فورد دارد حداکثر سرعت آن حدود 206 کیلومتر بر ساعت است. یکی از ویژگی‌های خودروهای عضلانی داشتن ابعاد بزرگ و کشیده است که تالدگا نیز از همین قانون پیروی کرده و با بیش از 5 متر طول کشتی غول‌پیکری است که در دوران خود بسیار خیره‌کننده بوده است. عضلات در این مدل از فورد بیشتر به چشم می‌آید و قدرت زیاد در کنار زیبایی دو فاکتور مهمی است که این روزها هم طرفداران زیادی دارد.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

مرکوری کامت سایکلون 1964

شرکت مرکوری به‌عنوان یکی از زیر‌شاخه‌های فورد به تولید خودرو پرداخت. یکی از مدل‌های خاص و معروف این شرکت کامت سایکلون بود که بر اساس مدل فالکون ساخته شده بود. مرکوری برای خودروهایش از موتورهای 8 سیلندر فورد با دو کاربراتور استفاده کرده است که برای آنهایی که به دنبال هیجان درگ بودند و این مقدار نیرو برایشان کافی نبوده فورد 50 دستگاه کامت سایکلون را برای استفاده در مسابقات درگ ساخته است که با داشتن 427 اسب بخار قدرت بالا تر از خودروهای هم‌رده خود قرار می‌گیرد. البته این موتور در خودروی شلبی کبرا هم استفاده شده است اما مرکوری با اهداف خاصی این خودروی زیبا و کشیده‌اش را تولید کرده و توانسته زبان طراحی دهه 60 میلادی را در این مدل بسیار دقیق استفاده کند. مواد به کار رفته در مدل‌هایی مانند کامت سایکلون فایبرگلاس است که بخش‌هایی از خودرو را شامل می‌شود که در سایر خودروهای عضلانی آن دوران استفاده زیادی داشته است.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

شورولت کینگزوود 427 مدل 1969

تصور کنید تعداد اعضای خانواده شما در حال زیاد شدن است و کوروت شما برای خانواده مناسب نیست و از نظر زمانی هم در دهه 60 میلادی قرار دارید و می‌خواهید به سفر و گردش بروید. شرکت شورولت برای حل این مشکل مدل کینگزوود 427 را معرفی کرد که خودرویی استیشن واگن برای خانواده‌های پر جمعیت است. این کوه عضله برای 7 نفر فضای کافی برای نشستن در نظر گرفته است و با موتور 8 سیلندر توربو جت و پر قدرتش می‌تواند 390 اسب بخار قدرت تولید کند. این قدرت بالا باعث می‌شود که خودرو بتواند در مدت زمان 5/ 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و در ادامه پس از 63 ثانیه سرعت خودرو به 200 کیلومتر خواهد رسید و با وجود ابعاد بزرگی که دارد می‌تواند در 8/ 15 ثانیه مسافت یک چهارم مایل (402 متر) را طی کند. شوی کینگزوود در تعداد محدود در سال 1969 ساخته شد و زمینه برای ساخت مدل‌های مشابه با توان کمتر را فراهم کرد.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

پونتیاک گرند پریکس مدل 1969

از گرند پریکس به‌عنوان خودرویی یاد می‌شود که آغاز‌گر پیدایش کوپه‌های عضلانی و لوکس بوده است. پونتیاک در دنیای ماشین‌های عضلانی جایگاه ویژه‌ای دارد و نسخه‌های متعددی از این مدل معرفی شده‌اند که هر کدامشان دنیایی از تحول در طراحی خودرو بوده‌اند. در رابطه با گرند پریکس جلو پنجره زیبایی خاصی پیدا کرده است و خطوط روی کاپوت و ابعاد خودرو همگی در هارمونی کاملی ساخته شده است. نسل دوم گرند پریکس در سال 1969 به‌عنوان داغ‌ترین محصول عضلانی‌ها شناخته می‌شد و محبوبیت بسیار بالایی داشت. این مدل از پونتیاک از پیشرانه 8 سیلندر با 390 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرده که توان بسیار بالایی برای شتاب گرفتن در اختیارش قرار می‌داده است و با اتکا بر این توان فوق‌العاده گرند پریکس می‌تواند در مدت زمان 5/ 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و یک چهارم مایل (402 متر) را هم می‌تواند در 15 ثانیه با سرعت 156 کیلومتر در ساعت طی کند.

 

معروف ترین خودروهای عضلانی فراموش شده

ای ام سی SC/ 360 هورنت مدل 1971

شرکت آمریکایی‌ای‌ام‌سی (AMC) مدل هورنت را در بین سال‌های 1970 تا 1977 تولید کرده است که خودرویی کامپکت به حساب می‌آید. ‌ای‌ام‌سی در زیر کاپوت نسبتا کشیده این مدل از خودروهایش از پیشرانه 8 سیلندر با 285 اسب بخار قدرت استفاده کرده است که نیروی لازم برای رسیدن به حداکثر شتاب و سرعت را در خود دارد. با اتکا بر این پیشرانه بزرگ هورنت می‌توان در مدت زمان 7/ 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و البته نسبت به سایر خودروهای عضلانی در مسافت یک چهارم مایل رکورد 9/ 14 ثانیه را ثبت کرده که مناسب‌تر از برخی مدل‌های معروف است. ‌ای‌ام‌سی در لیست خودروهای نسبتا کوچک عضلانی دسته‌بندی می‌شود با این حال ابعاد و اندازه قابل توجهی دارد. این مدل خودرو همراه با سایر عضلانی‌های هم عصرش سال‌ها در پیست‌های درگ رقابت کردند و توان خود را به رخ هم کیشان خود کشیده‌اند.

دنیای ماشین

 

کد خبر 68876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha