کد خبر 69028
۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
حذف دودزاها از خیابان ها و جاده های کشور

پرشین خودرو: دولت در اجرای طرح بازسازی ناوگان فرسوده شبکه حمل و نقل عمومی خودروهای آسیب رسان به محیط زیست را از رده خارج و با خودروهای نو جایگزین می کند. .

به گزارش پرشین خودرو، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره اجرای این طرح می گوید: خروج 90هزار دستگاه خودروی فرسوده در دستور کار دولت قرار گرفته و این کار با اعطای تسهیلات مورد نیاز از سوی دولت انجام می شود.

هدف اصلی این طرح کاهش آلودگی هوا در شهرها و بهبود کیفیت زندگی مردم بوده است، براساس اطلاعات دریافتی در حال حاضر خودروها سهم قابل توجهی در آلودگی هوای شهرها دارند که این مشکل در کلانشهر ها بیش از سایر شهرهاست، به همین دلیل تصمیم گرفته شده تا برای خروج خودروهای فرسوده تصمیم جدی گرفته شود.

او با تأکید بر اینکه تاکنون 37هزار دستگاه از خودروهای مورد نظر در این طرح شرکت کرده اند، افزود: با توجه به اینکه این طرح ابتدا برای تاکسی ها که خودروی عمومی محسوب می شوند در حال اجراست تاکنون 37هزار تاکسی فرسوده با استفاده از این طرح بازسازی شده اند که انتظار می رود سایر تاکسی ها نیز با شرکت در این طرح از مزایای آن بهره مند شوند. اما ماجرای خودروهای فرسوده به همین جا ختم نمی شود، بلکه دولت به موازات اجرای طرح بازسازی شبکه حمل و نقل عمومی کشور با خارج کردن تاکسی های فرسوده، راهی نیز برای خودروهای تجاری (سنگین) در نظر گرفته است.

نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای

طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست اجراست. در نخستین گام از اجرای این طرح 3هزار و 500 دستگاه از این خودروها تعویض شد.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن در این باره گفت:در اجرای این طرح و با جایگزینی کامیون های فرسوده به وسیله کامیون های جدید، حدود 50 درصد از مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

نعمت زاده توضیح داد: به طور متوسط هر خودروی فرسوده تجاری 60 تا 65 لیتر سوخت برای طی کردن 100 کیلومتر مصرف می کند، درحالی که خودروهای جدید دنیا با قدرت 500 اسب بخار برای طی کردن 100کیلومتر فقط 30 لیتر سوخت مصرف می کنند، بنابراین با به کارگیری خودروهای جدید تجاری در ناوگان حمل و نقل جاده ای می توان علاوه بر کنترل و کاهش مصرف سوخت از صدمات احتمالی وارد شده به محیط زیست نیز جلوگیری کرد.

هر کدام از خودروهای فرسوده تجاری در هر 100 کیلومتر 60 تا 65 لیتر سوخت مصرف می کنند و خودروهای جدید با وجود این که بسیار پرقدرت تر از خودروهای فرسوده هستند و حدود 500 اسب بخار قدرت تولید می کنند، در حدود 30 تا 35 لیتر سوخت مصرف می کنند که مصرف سوخت در آنها نزدیک به 50درصد کاهش یافته است.

متوسط عمر خودروهای تجاری کشور در حال حاضر 35 سال است و حدود 70 هزار خودرو از این دست در جاده های کشور در حال تردد و حمل بار هستند که اولویت در طرح تعویض این خودروها به طول عمر آنها بستگی دارد و خودروهای مسن تر در اولویت قرار گرفته اند.

مبلغ وام در نظر گرفته شده برای خودروهای تجاری از سوی دولت 300 میلیون تومان اعلام شده که به متقاضیان شرکت در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای تعلق می گیرد.

فرصت امروز

کد خبر 69028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha