نتیجه قرارداد «رنو» و ایدرو تولید خودروی ارزان قیمت است

پرشین خودرو: دهه سوم بهمن‌ماه، تهران میزبان مهم‌ترین رویداد خودرویی سال، یعنی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو با محوریت فروش و خدمات پس از فروش بود.

به گزارش پرشین خودرو، برگزاری این رویداد چند پیام مهم داشت؛ اول اینکه در این کنفرانس شریک اصلی صنعت خودروی ایران، فرانسه، با بزرگان صنعت خودروی خود به تهران آمد، در این همایش ژان کریستوف کمار، قائم مقام خاورمیانه و آفریقای پژو-‌سیتروئن، ژان فیلیپ ایمپاراتو، مدیر ارشد اجرایی پژو، لیندا جاکسون، مدیر عامل سیترون و قائم‌مقام منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند شرکت رنو حضور داشتند.

این در حالی است که به‌رغم سه همایش پیشین، مدیران ارشد صنایع خودرویی چین در تهران حضور نیافتند که این موضوع می‌تواند پیامد‌های بسیار مهمی را برای صنعت خودروی کشور به همراه داشته باشد و موید یک تغییر رویکرد مهم در صنعت خودرو کشورمان باشد.

در همین رابطه منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  به بیان قراردادهایی که در پسا‌برجام امضا شده، پرداخته و معتقد است برجام یک فرصت طلایی در اختیار صنعت خودرویی کشورمان قرار داد که این صنعت توانست به خوبی از آن بهره‌برداری مناسب را به عمل بیاورد.

یکی از مسائلی که طی سالیان اخیر در صنعت خودرو به آن پرداخته شده، موضوع حضور بخش خصوصی در این صنعت است، به عنوان متولی اصلی صنعت خودرو در کشور، چه سیاستی در قبال این موضوع دارید؟


در صنعت خودرو، دولت به دنبال توسعه بخش خصوصی در این صنعت است و برای کسانی‌که بخواهند در این عرصه به فعالیت بپردازند، شرایط را فراهم خواهیم کرد.

برجام در شرایطی اجرا شد که در آن روزها صنعت خودروی کشور حال و روز خوبی نداشت، اما به محض اینکه برجام اجرایی شود، شرکت‌های معتبر خارجی برای حضور در بازار خودروی کشورمان ابراز علاقه کردند، چه شروطی برای خودروسازانی که متقاضی حضور در ایران هستند، در نظر گرفته شد؟


اگر بخواهیم در مورد شرایط حضور خودروسازان خارجی و قراردادهایی که آن‌ها در کشورمان امضا کرده‌اند، صحبت کنیم، باید گفت، چهار شرط اصلی برای این امر در نظر گرفته شده است. اولین شرط صادرات 30 درصدی محصولات است که شرکت‌های خارجی باید در کشورمان این موضوع را محقق سازند. دومین شرط موضوع داخلی‌سازی محصولات مشترک است که در ابتدای قراردادها میزان داخلی‌سازی 40 درصد در نظر گرفته شده که بر اساس قراردادهایی که امضا شده این میزان داخلی‌سازی در هر سال به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند و تا 70 درصد داخلی‌سازی صورت خواهد گرفت. شرط سوم که باید به آن اهمیت فراوانی داده شود، موضوع خدمات پس از فروش است و این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و نشانه آن نیز این است که چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی کشور با محوریت خدمات پس از فروش برگزار شد و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت مباحث خدمات پس از فروش در قراردادهای خودرویی در فضای پسابرجام است. دست آخر نیز مساله تحقیق و توسعه به عنوان یکی از متغیرهایی که باید خیلی به آن پرداخته شود، به عنوان شرط چهارم امضای قراردادهای خودرویی قلمداد می‌شود.

به موضوع تحقیق و توسعه اشاره کردید به‌عنوان یکی از شروط اصلی فعالیت خودروسازان خارجی در کشورمان، قرار است در این زمینه چه اتفاقاتی روی دهد؟


در حال حاضر باید به سمت خودروساز شدن حرکت کنیم، بدین معنی که صنعت خودرو یک زنجیره است که باید در تمام حوزه‌ها توانمند شد و این موضوع با تحقیق و توسعه میسر می‌شود. به همین لحاظ در قراردادهایی که نهایی شده است و در آینده نیز امضا می‌شود، موضوع تحقیق و توسعه به عنوان یکی از شروط اصلی همکاری‌های خودرویی به کار گرفته خواهد شد.

اولین محصول حاصل از این قراردادهای خودرویی چه زمانی وارد بازار می‌شود؟


طبق برنامه اولین محصول از قرارداد ایران‌خودرو و پژو، پژو 2008 قرار است تا پایان اسفند ماه و قبل از شب عید روانه بازار شود، همچنین دو خودروی دیگری که قرار است به صورت مشترک بین ایران خودرو و پژو به تولید برسد به مرور زمان و در قالب قرارداد، تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

در مورد قرارداد سایپا و سیتروئن چطور، اولین محصول تولیدی این دو شرکت چه زمانی به بازار ایران وارد خواهد شد؟


طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است، اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن که در سایت سایپا کاشان به فعالیت خواهند پرداخت، در نیمه نخست سال جاری روانه بازار می‌شود.

رنو به عنوان خودروسازی که در ایران حضور پر‌رنگی دارد، به صورت مستقیم با ایدرو قرارداد امضا کرد، در همکاری با رنو چه اهدافی دنبال می‌شود؟
در شرایط فعلی خودرو به عنوان یکی از ضروریات زندگی امروز به حساب می‌آید و با توجه به اینکه مشتریان خودروی کشور بیشتر به دنبال خودروهای ارزان هستند و تقاضا در این زمینه زیاد است، یکی از اهداف اصلی همکاری بین رنو و ایدرو تولید خودروی ارزان‌قیمت متناسب با شرایط بازار و خواست مصرف‌کننده است.


اگر به سابقه تاریخی خودرو در کشور نگاهی بینداریم، مردم ایران از خودرو‌های ساخت کشور آلمان خاطرات بسیار خوشی در ذهن خود دارند، در چنین فضایی، وضعیت حضور خودروسازان آلمانی در کشورمان چگونه است؟


در این زمینه شرکت فولکس واگن با یکی از خودروسازان بخش خصوصی کشور به تفاهمات کلی و جزئی دست یافته است و همکاری آن‌ها در آستانه نهایی شدن قرار دارد. از سوی دیگر شرکت بنز با ایران خودرو در حوزه خودرو‌های تجاری همکاری می‌کند و این همکاری‌ها گسترش خواهد یافت و ادامه‌دار است. ذکر این نکته نیز ضروری است که بخش خصوصی در صنعت خودرو علاوه بر همکاری با آلمانی‌ها با خودروسازان کره جنوبی نیز همکاری خواهد کرد. در این زمینه شرکت کرمان موتور با هیوندای کره جنوبی که سابقه همکاری اولیه با کرمانی‌ها را دارد، در فضای پسا‌برجام همکاری خواهد کرد و دو خودروی هیوندای آی 10 و آی 20 روی خط تولید کرمان موتور خواهند رفت.

با توجه به آمارهای تولید خودرو که تاکنون منتشر شد، تا پایان سال میزان تولید خودرو به چند میلیون دستگاه خواهد رسید؟


بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از ابتدای سال صورت گرفته بود، قرار شد تا پایان سال‌جاری یک میلیون و 300هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید برسد که تولید این تعداد خودرو تا پایان سال محقق خواهد شد.

هدف‌گذاری تولید خودرو در سال آینده چه میزان است؟


قرار شده است که در سال 1396 در خودروسازی کشور در مجموع یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو به تولید برسد.

روند تولید خودرو در سال‌جاری نسبت به سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


این روند در سال‌جاری مثبت بوده، به‌طوری‌که در 10ماهه امسال به میزان تمام سال گذشته خودرو به تولید رسیده که این میزان بالغ بر یک میلیون دستگاه بوده است‌، از سوی دیگر این روند باید حفظ شود چراکه بازار خودروی کشور بسیار جذاب و رقابتی است و خودروسازان باید از این فرصت استفاده کنند و آن را مغتنم بشمارند.

دنیای خودرو

کد خبر 69033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha