کد خبر 69091
۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
صرفه جویی 40 میلیارد لیتری مصرف بنزین در کشور

پرشین خودرو: اجرای طرح‌های زیست‌‎محیطی شرکت ملی پالایش و پخش از زمان اجرا تاکنون به صرفه‌جویی 40 میلیارد لیتری بنزین و کسب سهم 25 درصدی CNG در سبد سوخت کشور منجر شده است.

به گزارش  پرشین خودرو، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش، ایرج کلهری، مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست این شرکت در مراسم برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست تهران گفت: در طرح CNG هم اکنون 2 هزار و 300 جایگاه عرضه در سراسر کشور فعال و نزدیک به 3 میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی گازسوز در کشور تردد می‌کند.
به گفته وی، میزان مصرف این تعداد خودرو به 20 میلیون مترمکعب می‌رسد که از زمان اجرای طرح (سال 1383) تاکنون بیش از 40 میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.
کلهری، از دیگر مواردی که تاثیر بسزایی بر بهبود کیفیت هوای کلانشهرها داشته به راه اندازی 2 هزار و 296 جایگاه سوخت CNG در سطح کل کشور، دوگانه سوز کردن بیش از 3 میلیون خودرو و تخصیص سهم 25 درصدی سوخت CNG در سبد سوخت کشور اشاره کرد.
وی افزود: مدیریتHSE شرکت ملی پالایش و پخش در راستای نظارت و کنترل صحیح سیستم مدیریت زیست محیطی و حرکت در مسیر تحقق اهداف کلان شرکت، نظارت بر روند پیشرفت پروژه های زیست محیطی، مدیریت پسماندها و پساب های تولیدی، کنترل آلودگی هوا، خاک و آب‌های زیرزمینی، شناسایی پتانسیل‌های بهبود در شرکت های پالایش نفت و سایر شرکت های زیر مجموعه، بهبود مستمر عملکرد زیست محیطی و ایجاد نیروی عظیم هم‌افزایی در شرکت ها را در دستور کار خود قرار داده است که در این راستا از سال 1390 اقدام به تدوین و اجرایی نمودن دستورالعمل ارزیابی عملکرد زیست محیطی شرکت‌های پالایش نفت کرد.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست، هدف از تدوین دستورالعمل ارزیابی عملکرد زیست‌محیطی شرکت‌های پالایش نفت را کمک به اجرایی کردن الزامات، قوانین و استانداردهای زیست‌محیطی موجود از جمله استانداردهای بین المللی ISO 14001 و راهنمای HSE-MS ، هدایت سازمان از سمت تلاش بیشتر به سمت موثر بودن فعالیت‌ها، مشخص کردن شاخص‌های زیست محیطی براساس استانداردها و الزامات ملی، ایجاد رقابت مثبت بین شرکت‌ها جهت بهبود طرح‌ریزی و اجرای تمهیدات پیشگیرانه، ارزیابی عملکرد زیست محیطی به صورت سیستماتیک، انتخاب شرکت‌های برتر در بخش محیط زیست و در نهایتHSE در سطح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد.

وی، در ادامه از دیگر دستاوردهای این استراتژی را استفاده از شاخص‌های پیشگیرانه علاوه بر شاخص‌های واکنشی جهت جلوگیری از بروز پیامدهای زیست محیطی، استفاده از نتایج اندازه‌گیری شاخص‌ها در ارزیابی عملکرد زیست‌محیطی شرکت‌ها، یکسان‌سازی رویه و سهولت در امر مقایسه شرکت‌ها با استفاده از شاخص‌های یکسان، ایجاد رقابت مثبت بین شرکت‌ها جهت بهبود طرح‌ریزی و اجرای تمهیدات پیشگیرانه، پایش بهبود مستمر در وضعیت محیط زیست به صورت کمی در سطح شرکت‌های تابعه بیان کرد.
کلهری یادآور شد: با توجه به آمار، تعهدات وزارت نفت در برنامه جامع آلودگی هوای کلانشهرها، طی چهار سال گذشته با اجرای پروژه‌های بهبود در پالایشگاه‌های امام خمینی (ره)شازند، اصفهان و تهران و تطبیق کیفیت سوخت تولیدی این پالایشگاه‌ها با استانداردهای زیست محیطی و نیز منطبق با استاندارد جهانی یورو 4 انجام شده است.
به گفته وی، بهره‌برداری از پروژه‌های بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی دیگر پالایشگاه‌های کشور همچون پالایشگاه‌های آبادان، بندرعباس، تبریز و لاوان آغاز شده است که پیش بینی می شود بر همین اساس کیفیت کلیه فرآورده های پالایشگاه ها منطبق با استانداردهای زیست محیطی روز دنیا شود.
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست در ادامه به برخی از مهمترین پروژه ها و اقدامات این شرکت در زمینه حفظ محیط زیست اشاره می کند و می گوید:
- با اجرای طرح تغییر سیستم آب از یک‌بارگذر به مدار بسته در شرکت پالایش نفت آبادان، 87 درصد از حجم آب برداشتی از رودخانه کاهش یافته است.
- اجرای طرح کهاب که به عنوان یکی از پروژه‌های زیست محیطی بسیار مهم از طرف سازمان حفاظت محیط زیست نیز مورد تاکید و پیگیری خاصی قرار دارد. در مرحله اول این طرح، پیشرفتی بالغ بر 97 درصد در مجاری عرضه سوخت کشور حاصل شده است.
- در مرحله دوم طرح کهاب، جمع آوری بخار بنزین از مخزن بنزین خودروها در پمپ بنزین ها در حال انجام است و در بسیاری از جایگاه ها به خصوص در بخش طراحی و مقدمات آن پیشرفت اجرایی مناسبی داشته است.
- مرحله سوم، نصب سیستم های بازیافت بخارات برای انبارهای نفت است که به صورت پایلوت در تعدادی از انبارهای نفت به روش کربن اکتیو، غشایی و تبریدی در حال اجراست.

گفتنی است، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران با شعار " اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی" در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران از تاریخ 6 تا 9 اسفندماه در حال برگزاری است.

شرکت ملی پالایش و پخش همانند سالیان گذشته، در این دوره با حضور پررنگ و یکپارچه 12 شرکت تابعه در این نمایشگاه به ارائه دستاوردها و فعالیت‌های زیست محیطی خود در سال 1395 پرداخته است.

آنا

کد خبر 69091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha