همکاری تویوتا و شل برای ساخت جایگاه‌های سوخت هیدروژنی

پرشین خودرو: تویوتا قصد دارد با همکاری شل تعداد جایگاه‌های سوخت هیدروژنی در ایالت کالیفرنیا را افزایش دهد. این اقدام گامی برای مقابله با تسلا محسوب می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، تویوتا با ساخت سدان سلول سوختی خود به نام میرای گامی بلند در جهت استفاده از سوخت‌های هیدروژنی برداشته است. درحالی‌که به نظر می‌رسد این خودروساز ژاپنی به دنبال راهی برای حفظ خودروهای الکتریکی باتری‌دار است؛ تویوتا قصد دارد با ساخت جایگاه‌های سوخت هیدروژنی در کالیفرنیا، استفاده از میرای را ساده‌تر کند. این برنامه با همکاری این ایالت و کمیسیون انرژی کالیفرنیا به‌منظور تأمین هزینه برای کمک به تویوتا و شریک آن برای ساخت ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی انجام می‌شود. شریک تویوتا در این پروژه، شرکت نفت و گاز شِل است.

درحالی‌که به نظر می‌رسد شراکت این غول نفتی با تویوتا برای پیشبرد اهداف جایگزین نسبت به حوزه فعالیت آن یعنی طلای سیاه، کمی عجیب باشد، اما این اقدام منطقی خواهد بود. صنعت سوخت‌های فسیلی حفظ و مراقبت از سرمایه‌گذاری‌های خود را آغاز کرده است و ازاین‌رو شرکت‌های شل و توتال با شرکت‌های Linde و Air Liquide و همچنین تعداد اندکی از شرکت‌های خودروسازی برای تشکیل یک شورای هیدروژنی دست به همکاری زده‌اند. به‌علاوه، هیدروژن سلاحی است که شرکت‌های نفتی و تویوتا می‌توانند از آن علیه دشمن مشترک خود، تسلا، استفاده کنند.

کاتسوهیکو هیروسه، مدیر پروژه در شرکت تویوتا، می‌گوید: «دشمنِ دشمن ما دوست ما محسوب می‌شود.» از آنجایی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، هم‌زمان دست به تهدید شرکت‌های نفتی و استهزاء استفاده از هیدروژن می‌زند، چه راهی بهتر از پاسخ‌ دادن به او با سرمایه‌گذاری روی سوخت‌های جایگزین برای انرژی‌های فسیلی وجود دارد؟ درحالی‌که خودروهای سلول سوختی دامنه‌ی حرکتی بیشتری نسبت به خودروهای الکتریکی باتری‌دار دارند، نبود زیرساخت‌های سوخت‌گیری یک مشکل جدی برای روی آوردن به این خودروها محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران حاضر در این پروژه امیدوار به تغییر این رویه هستند.

شل و تویوتا برای نصب تجهیزات سوخت هیدروژنی در ۷ جایگاه بیش از ۱۱.۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کمیسیون انرژی کالیفرنیا نیز در نظر دارد ۱۶.۴ میلیون دلار دیگر به این پروژه برای ساخت ۱۰۰ جایگاه سوخت هیدروژنی تا سال ۲۰۲۴ کمک کند. تعداد جایگاه‌های فعلی سوخت هیدروژنی در این ایالت ۲۵ واحد است.

زومیت

کد خبر 69269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha