کد خبر 70017
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
موتورسواران در فصول گرم بیشتر تصادف می‌کنند

پرشین خودرو: عضو بورد تخصصی سلامت در بلایا با بیان اینکه در بین حوادث ترافیکی، حوادث مرتبط با موتورسواران مهم‌تر است، گفت: باید توجه کرد که ۱۲.۵۲ درصد از کل حوادث ترافیکی متعلق به موتورسواران است.

به گزارش پرشین خودرو، دکتر غلامرضا معصومی ، درباره حوادث ترافیکی در موتورسواران، گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شاخص فوتی در حوادث ترافیکی به نسبت هر ۱۰۰هزار نفر به طور میانگین در جهان ۱۷.۵ نفر در سال است. در این زمینه آفریقا با شاخص ۲۶.۶ نفر فوتی در سال رتبه اول و بعد از آن منطقه مدیترانه شرقی با ۱۹.۹ نفر در رتبه دوم قرار دارند.

وی با بیان اینکه در بین حوادث ترافیکی، حوادث مرتبط با موتورسواران مهم‌تر است، افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده، ۴۵ درصد فوتی‌ها متعلق به افراد پیاده، موتورسواران و دوچرخه سواران است. همچنین باید توجه کرد که ۱۲.۵۲ درصد از کل حوادث ترافیکی متعلق به موتورسواران است.

معصومی با بیان اینکه خراسان رضوی در صدر فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی موتورسواران در کشور است، ادامه داد: بعد از آن استان‌های فارس، تهران، اصفهان و خوزستان به ترتیب رتبه دوم تا پنجم را از آن خود کرده‌اند.

عضو بورد تخصصی سلامت در بلایا در شرح دلایل این موضوع، گفت: متاسفانه در موتورسواران، محافظت از سرنشین بسیار ناچیز است و بنابراین آسیب‌هایی که به موتورسواران وارد می‌شود، بسیار بیشتر است. همچنین هزینه خرید موتور در کشور بسیار پایین بوده و نظارت بر موتورسواران هم به خوبی انجام نمی‌شود. در عین حال سن موتورسواری در کشور نیز بسیار پایین است.

به گفته معصومی، عمده فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی با موتور، در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد و در فصول سرد هم در مناطق گرمسیر کشور این میزان بیشتر است. در عین حال بیشترین فوتی‌ها در گروه سنی ۲۳ تا ۲۷ سال است.

وی با بیان اینکه سهم موتورسواران در شهر تهران نسبت به کل خودروها ۹.۶ درصد است، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی شده که این میزان تا سال ۱۴۰۴ با کاهشی ۶۷ درصدی به سه درصد برسد و بر این اساس امیدواریم این کاهش با کم شدن تعداد حوادث همراه باشد.

معصومی با بیان اینکه بیش از ۴۷ درصد موتورسواران از موتور برای رفت و آمد به محل کار استفاده می‌کنند و ۴۱ درصدشان برای کسب درآمد، اظهار کرد: راهکارهایی که به نظر می‌رسد می‌توان از طریق آنها باعث کاهش سهم موتور در سفرهای شهری و غیرشهری شد، عبارتند از استفاده از سایر شیوه‌های حمل‌ونقل مانند دوچرخه یا استفاده از حمل و نقل عمومی. طبیعتا در هر دو مورد باید به صورت زیرساختی با موضوع برخورد وتلاش کرد این زیرساخت‌ها اعم از شرایط مسافرت ایمن با دوچرخه یا افزایش ناوگان عمومی ایجاد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو بورد تخصصی سلامت، افزایش هزینه‌هایی مانند قیمت موتور، مالیات تصاعدی، عوارض تردد در برخی محدوده‌ها و... را از دیگر راهکارهای کاهش حوادث مرتبط با موتور دانست و گفت: در عین حال ایجاد محدودیت در تعداد سرنشینان به حداکثر دو نفر، محدود کردن دادن گواهینامه موتور، اعمال محدودیت سنی متناسب با حجم موتور و اعمال محدودیت خرید برای دارندگان موتور توقیف شده نیز در این زمینه موثر است.

معصومی با بیان اینکه جمع‌آوری موتورهای کاربراتوری و جایگزینی آن با انژکتوری، تسهیلات برای موتور برقی و ساماندهی موارد حمل بار نیز می‌تواند نقش تاثیرگذاری را در کاهش این حوادث ایفا کند، گفت: در عین حال قطعا در کشور به قوانینی نیاز داریم که بتوانیم در این خصوص مداخله کنیم. به عنوان مثال تدوین و تصویب قوانین مشخصی در حوزه واردات و تولید موتور و نحوه پلاک شدن یا رانندگی با موتور در سطح شهر یا جاده ضروری است.

ایسنا

کد خبر 70017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha