کد خبر 70392
۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
«دودکش جن» شهری که دیدنی است

پرشین خودرو: می‌گویند از قدیم چاقوی این شهر برای مهر و محبت از غلاف بیرون آمده و ابزاری جهت تقسیم نان برای مسافران و گردشگران بوده است. همچنین «دودکش جن» شهر زنجان نیز زبانزد و کم نظیر است.

به گزارش پرشین خودرو، زنجان دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد از جمله کاروانسرای سنگی زنجان که قدیمی‌ترین بنای تاریخی در سطح شهر زنجان است. کاروانسرای سنگی از قدیم یکی از سه کاروانسرای مهم در غرب کشور بوده. این کاروانسرا در زبان مردم زنجان «داش‌کاروانسرا» خوانده می‌شود.

کاروانسرای سنگی یا داش‌کاروانسرا در خارج از بافت قدیمی شهر زنجان قرار گرفته است. در گذشته که هنوز شهر این‌قدر وسعت پیدا نکرده بوده، اطراف کاروانسرا را مزارع سرسبز و باغات میوه پوشانده بوده، اما این روزها کاروانسرا در قلب منطقه پُررفت‌وآمد شهر قرار گرفته است؛ بااین‌حال، هنوز هم صفای خود را حفظ کرده و روزانه صدها گردشگر برای استراحت و خوردن آبگوشت محلی زنجانی‌ها به آنجا می‌روند.

رستوران سنتی این کاروانسرا یکی از محل‌هایی است که هر گردشگری به زنجان می‌رود به‌شان مراجعه می‌کند و از غذاهای محلی‌ای که در آنجا عرضه می‌شود می‌چشد و لذت می‌برد.

دودکش جن

دودکش جن، که در اصلاح زمین‌شناسی «هودو» (Hoodoo) هم خوانده می شود، یکی از عجیب‌ترین پرداخته‌های طبیعت در استان زنجان است. این منطقه طبیعی در واقع محصول نوعی فرسایش است که بر اثر آن مناره‌های طویلی از رسوبات و سنگ‌ها از لایه‌های ابتدایی باقی مانده و اشکال کم‌نظیری خلق کرده است. این پدیده طبیعی سالانه هزاران گردشگر را به‌سوی خود جذب می‌کند.

رختشویخانه‌ای که موزه شد

بنای رختشویخانه، که این روزها به «موزه و مجموعه تاریخی رختشویخانه» تبدیل شده، در مرکز بافت تاریخی شهر زنجان قرار گرفته است. این محل در روزگار گذشته که هنوز آب لوله‌کشی به شهر نیامده بود محلی بود برای زنان شهر زنجان تا لباس‌هایشان را در آنجا بشویند؛ ازاین‌رو، این رختشویخانه بنایی عمومی محسوب می‌شود که در جهان کم‌نظیر است. این بنا در سال‌های اخیر مرمت شده و به‌عنوان موزه مردم‌شناسی محل مراجعه است.

کبریت‌سازی زنجان، اولین موزه صنعتی ایران

کارخانه کبریت سه‌ستاره زنجان برای زنجانی‌ها یکی از مهم‌ترین مراکز شهری محسوب می‌شود. این کارخانه به‌نوعی هویت تاریخی برای اهالی زنجان است؛ اولین کارخانه صنعتی این شهر است و سرآغاز صنعتی شدن زنجان. کارخانه قدیمی کبریت‌سازی زنجان سومین کارخانه کبریت‌سازی کشور، پس از کارخانه‌های کبریت‌سازی ممتاز و توکلی، است که در سال 1319 در دوره پهلوی اول ساخته شد. این روزها این کارخانه بعد از سال‌ها تعطیلی تبدیل به اولین موزه صنعتی ایران شده است. ساختمان بیرونی کارخانه هم به‌دلیل دودکش بلندی که دارد در وسط شهر جلوه خاصی برای هر بازدیدکننده‌ای دارد.

بازار زنجان، محل خوبی برای خرید سوغات

بازار زنجان در قلب بافت قدیمی شهر قرار دارد، به‌گونه‌ای‌که شهر در اطراف آن شکل گرفته است. در واقع، خاستگاه اولیه شهر زنجان این بازار بوده است. این بازار طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است. سوغاتی معروف زنجان، یعنی چاقو، را می‌توانید از این بازار تهیه کنید. در کنارش انواع ظروف مسی نیز گزینه خوبی برای خرید سوغات‌اند. البته خالی از لطف نیست که از این بازار یک جفت هم «چاروق» (همان کفش سنتی زنجانی‌ها) به‌عنوان یادگار تهیه کنید.

کد خبر 70392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha