جیپ از 7 مدل مفهومی خود در جشنواره سافاری رونمایی کرد+تصاویر

پرشین خودرو: طرح اختصاصی ارتش آمریکا، پس از جنگ جهانی دوم به سمبل خودروهای شاسی‌بلند و مناسب برای مسیرهای سخت تبدیل شد. حالا ۷۶ سال از تولید جیپ می‌گذرد و گهگاه، این برند هم به عرضه‌ی مدل‌های جذاب مفهومی و تک‌نمونه می‌پردازد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از زومیت، عید پاک یکی از مهم‌ترین روزها در تقویم میلادی است. این روز برای شرکت جیپ که زیرمجموعه‌ای از گروه خودروسازی فیات و کرایسلر محسوب می‌شود نیز اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه هر سال در صحرای مواب ایالت یوتا پذیرای علاقه‌مندان خودروهای دودیفرانسیل در فستیوال جیپ سافاری است. امسال این برند باسابقه، با معرفی هم‌زمان ۷ مدل خاص و بسیار جذاب، از هواداران خود پذیرایی کرد که در رسانه‌های خودرویی جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و ما نیز آن را پوشش می‌دهیم.

کوئیک سند (Quick Sand)

مدل مفهومی کوئیک سند، برمبنای مدل رابیکون رانگلر ساخته شده است و یک خودروی دونفره‌ی عالی برای مسیرهای سخت خواهد بود. از نظر کلاس طراحی، مدل کوئیک‌سند با چرخ‌های بزرگ و لوله‌های بیرون‌‌زده از کاپوت؛ الهام گرفته از سبک هات‌راد (Hot rod) است. این خودرو که هم در داخل کابین و هم بدنه شباهت زیادی به مدل‌های دهه‌ی ۱۹۵۰ جیپ دارد، برای استفاده در مسیرهای پر از شن و ماسه ایده‌آل به نظر می‌رسد، هرچند برای بالارفتن از صخره‌ها نیز جالب خواهد بود.

jeep concept

پیشرانه‌ی کوئیک‌سند از نوع همی (Hemi) هشت سیلندر با حجم ۶.۴ لیتر است که برای هر سیلندر، انژکتور مستقل دارد و با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی عمل می‌کند. سایز تایر‌های KM2 در این خودرو از برند گودریچ، ۳۲ اینچ در جلو و ۳۷ اینچ در عقب است که با رینگ‌های ۱۸ اینچ طرح کیدنی بین (kidney bean) ساخت برند وینتیج همراه شده و زیبایی آن را تکمیل کرده است. این مدل بدون سقف و شیشه‌های جانبی طراحی شده و برای تقویت ایمنی آن از یک لوله‌ی محافظ به قطر ۴ اینچ استفاده شده است.

گرندوان (Grand One)

شاید باورش سخت باشد؛ اما گرندوان نه‌تنها یک مدل جدید و تازه طراحی شده نیست، که از موزه‌ی جیپ هم نیامده و به صورت دست دوم خریداری و بازسازی شده است. نزدیک به ۲۵ سال از تولید اولین مدل جیپ گرند چروکی می‌گذرد و خودروی گرند‌وان، بر پایه‌ی نسخه‌ی ZJ ساخت ۱۹۹۳، خاطره‌ی جیپ‌های خانوادگی دهه‌ی ۹۰ را زنده می‌کند.

jeep concept

پیشرانه‌ی ۵.۲ لیتری ۸ سیلندر با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۴ سرعته، حس نوستالژیک را در بحث فنی حفظ کرده است. حتی یک تلفن به سبک خودروهای لوکس آن زمان همراه با کنسول بازی قدیمی گیم‌بوی (Game Boy) و تصویری از دیوید هاسلهاف بازیگر مشهور هالیوودی دهه ۹۰ نیز در کابین گرند وان دیده می‌شود.

در این مدل مفهومی هم رینگ‌های ۱۸ اینچ به کار رفته است که مشابه مدل کوئیک‌سند از لاستیک‌های KM2 برند گودریچ با سایز ۳۳ اینچ استفاده می‌کند. سیستم تعلیق این خودرو بروزرسانی شده و نسبت به مدل استاندارد، ۵ سانتی‌متر بالاتر است.

سافاری

واژه‌ی سافاری در اصل به سفر و سیاحت با اتومبیل در آفریقا اشاره دارد؛ هرچند این روزها برای هر نوع حرکت ماجراجویانه در صحرا به کار می‌رود. جیپ با دانستن اهمیت دید مناسب در طبیعت‌گردی، مدل مفهومی سافاری را با سقف و درهایی از جنس پلاستیک شفاف طراحی کرده است. حتی درهای عقب جیپ سافاری، همانند رولزرویس‌های کلاسیک به سمت عقب باز می‌شوند تا لولاها، جلوی دید را نگیرند و سوار و پیاده شدن به این مدل آسان‌تر شود.

jeep concept

این خودرو به نوعی آینده‌ی جیپ رانگلر چهاردر را نشان می‌دهد و چراغ‌های LED در جلو و عقب، همراه با یک پهپاد روی سقف و باربند آلومینیوم، حس یک خودروی مدرن و مجهز به طیف گسترده‌ای از فناوری‌‌ها را القا می‌کند. در پیشرانه‌ نیز از نسل جدید موتورهای ساخت کرایسلر به نام پنتاستار (Pentastar) استفاده شده است که ۳.۶ لیتر حجم، ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

لاستیک‌های این مدل KM2 گودریچ هستند که در سایز ۳۵ اینچ ساخته و با رینگ‌های زیبای ۱۸ اینچ همراه شده‌اند. سپرهای جلو و عقب تمام استیل و بسیار مقاوم هستند، درحالی‌که سینی عریض زیر خودرو هم تقویت شده است. در فضای داخلی هم با وجود پنل بزرگی از آی‌پد و سیستم‌های مدرن ناوبری و سرگرمی؛ با کابینی آینده‌نگر مواجه هستیم. تعلیق و فنربندی این مدل نسبت به رانگلر استاندارد، ۵ سانتی‌متر بالاتر است.

مدل سوئیچ‌بک

این خودرو با مدل مفهومی سافاری مشابهت زیادی دارد، اما سیستم تعلیق و فنربندی آن، اتاق‌ را بیش از ۱۰ سانتی‌متر بالاتر برده است. اکسل مدل دانا ۴۴ (Dana 44) قدرت ۳۰۵ اسب بخار پیشرانه‌ی ۳.۶ لیتری پنتاستار را به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا تمام تجهیزات لازم برای یک رانندگی هیجان‌انگیز در مسیرهای سخت خارج جاده فراهم شود.

jeep concept

لاستیک‌های مود ترین (Mud Terrain) ساخت گودریچ از بهترین‌های دنیا برای حرکت در گل و لای هستند که در سایز ۳۷ اینچ و روی رینگ‌های ۱۷ اینچ سوار شده‌اند. مدل سوئیچ‌بک همچنین به یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های نور جیپ، مجهز شده است که در بدترین شرایط آب و هوایی، روشنایی مناسبی برای خودرو فراهم می‌کند. این سیستم متشکل از لامپ‌های LED قدرتمند در جلو، عقب و حتی نورافکن‌های روی سپر است. صندلی‌های این مدل هم با طراحی اسپرت از چرم مرغوب برند کاتزین هستند.

طراحی این خودرو از جیپ ارتش آمریکا مدل ۱۹۴۱ الهام گرفته شده و در طرح گلگیرها و باربند تا حدودی شکل سنتی و قدیمی حفظ شده است؛ هرچند ظاهر درها بسیار مدرن به نظر می‌رسد. دستگیر‌ه‌ها، سپرها و حتی لولاها به رنگ سیاه درآمده‌اند تا با رنگ آبی روشن بدنه، کنتراست جذابی ایجاد کنند. در قسمت عقب، محل قرار گرفتن لاستیک زاپاس، ذخیره‌ی بنزین و حفاظ چراغ اختصاصا برای این مدل طراحی شده است. در خودروی سوئیچ‌بک، به جای پهپادی که برای سافاری در نظر گرفته شده بود، لوازم کامل کمک‌های اولیه‌ و امداد پزشکی وجود دارد.

مدل لومیناتور

این خودرو بر مبنای نسخه‌ی آلتیمیت جیپ رانگلر رابیکون ساخته شده که امروزه یکی از گران‌ترین محصولات کلاس رانگلر است. مثل مدل سوئیچ‌بک اما فراتر از آن، در لومیناتور (Luminator : روشن‌کننده) اهمیت ویژه‌ای به چراغ‌ها و سیستم روشنایی داده شده و حالا ردیفی از LED-های مدرن که سایز کوچک، اما قدرت بالایی دارند؛ روی کاپوت جلو به کار رفته است تا اختلالی در دید راننده بوجود نیاورد. چراغ‌های لومیناتور از جمله نورافکن‌های ۱۸ سانتی‌متری آن، ساخت برند مگنتی مارلی (Magnetti Marelli) ایتالیا هستند که نزدیک به ۱۰۰ سال در ساخت تجهیزات مرتبط با سیستم برق و نور خودروهای مطرح دنیا سابقه دارد.

jeep concept

لاستیک‌های این مدل از برند گودیر هستند و با سایز ۳۷ اینچ روی رینگ‌های ۱۸ اینچ قرار گرفته‌اند و پیشرانه آن ۳.۶ لیتری پنتا‌ستار است. ارتفاع کف بدنه نسبت به مدل استاندارد، ۱۰ سانتی‌متر بالاتر آمده و اکسل از نوع دانا ۶۰ انتخاب شده است. بخش مهمی از فناوری به‌کاررفته در لومیناتور مربوط به پنل خورشیدی روی سقف است که همراه با باتری‌های لیتیوم یون جاسازی شده در صندوق عقب، انرژی مورد نیاز چراغ‌های متعدد این خودرو برای حرکت در شب را، حتی درصورت خاموش بودن خودرو، فراهم می‌کند.

مدل تریل‌پس

در میان هفت مدل مفهومی جیپ، خودروی تریل‌پس (Trailpass) با حالتی واقع‌گرا، تفاوت بیشتری با دیگران دارد. این مدل بر مبنای نسل جدید جیپ کامپس طراحی شده که امروزه یکی از مدل‌های ارزان‌قیمت و جذاب این برند است. نسل جدید پیشرانه‌ها‌ی استاندارد ۲.۴ لیتری و ۴ سیلندر خطی کرایسلر به نام تایگرشارک، به قدرت ۱۸۰ اسب بخار برای این مدل در نظر گرفته شده که با جعبه‌دنده‌ی مدرن ۹ سرعته‌ی اتوماتیک همراه است.

jeep concept

رینگ‌های تریل‌پس ۱۸ اینچ هستند و لاستیک‌هایی با پهنای ۲۴۵ میلی‌متر از برند کنتیننتال روی آن‌ها سوار شده است. سیستم تعلیق در مقایسه با کامپس استاندارد، حدود ۴ سانتی‌متر ارتفاع بدنه را ارتقاء داده و جلوه‌ای اسپرت به آن بخشیده است. رنگ سبز بدنه شباهت زیادی به رنگ خودروهای نظامی دارد و با سقف، کاپوت و رینگ‌های تیره ترکیب زیبایی به‌ وجود می‌آورد. صندلی‌ها نیز به رنگ سبز و از چرم برند کاتزین هستند.

ابتکار جالب جیپ، اضافه کردن ریل‌های نارنجی رنگ به قسمت باربند روی سقف است که در صورت گیر کردن خودرو در مسیرهای برفی یا گل‌آلود، می‌تواند زیر چرخ‌ها قرار بگیرد و بسیار راهگشا باشد.

مدل CJ66

این خودرو قبلا در موتورشوی SEMA که سال ۲۰۱۶ در لاس‌وگاس برگزار شد، به نمایش درآمده بود؛ اما در فستیوال MOAB هم بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب کرد. این مدل کاملا حس جیپ‌های دودر کلاسیک را زنده می‌کند و با پیشرانه‌ی ۵.۷ لیتر همی، موسوم به موپار 345 ارائه می‌شود که مخصوص مدل‌هایی از دوج چارجر است. این پیشرانه‌ی ۵.۷ لیتری، قدرت ۳۸۳ اسب بخار فراهم می‌کند که با گشتاور ۵۴۲ نیوتن‌متر، CJ66 را از سخت‌ترین شیب‌ها بالا خواهد برد.

jeep concept

طراحی این مدل از جیپ رانگلر CJ مدل ۱۹۶۶ الهام گرفته شده و با رینگ‌های ۱۷ اینچ و لاستیک‌های سایز ۳۵ اینچ برند گودریچ از نوع BFG همراه شده است. ارتفاع این خودرو ۵ سانتی‌متر بالاتر از رانگلر استاندارد در نظر گرفته شده و هرچند چراغ‌های آن LED هستند؛ جیپ در طراحی داخلی و خارجی این مدل مفهومی به مدل کلاسیک اولیه وفادار بوده است.

کد خبر 70868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha