کد خبر 72113
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
نگاهی آماری به وضعیت موتور سوارها در پایتخت

پرشین خودرو: موتور سیکلت این روزها حکم وسیله‌ای مهم و غیرقابل جایگزین برای بعضی‌ها پیدا کرده است. آنها با موتور سیکلت راحت‌تر و سریع‌تر به مقصدشان می‌رسند. با موتور آدم جابجا می‌کنند، بار می‌برند، مسافرت می‌روند و ... یعنی هیچ کاری نیست که نتوانند با این وسیله کوچک انجام بدهند.

به گزارش  پرشین خودرو، سایت تهران نوشت: در تحقیقات مختلفی که در رابطه با موتور سیکلت‌ها صورت گرفته است آمار و اطلاعات جالبی وجود دارد.

آماری که نشان می‌دهد این وسیله دو چرخ چه بلاهایی سر مردم آورده است:

بهتر است بدانید که حدود 30 درصد آلودگی‌ هوای تهران و 50 درصد از آ‌لودگی صوتی در پایتخت به دلیل وجود همین موتور سیکلت‌هاست.

پلیس اعلام کرده که موتور سیکلت سوارها دارای سهم 25 درصدی در آمار کلی تصادفات هستند.

بر اساس این گزارش، همانطور که می‌دانید مونواکسید کربن و ترکیبات آلی فرار که در تحقیقات پزشکی، سرطان‌زایی آنها به قطعیت رسیده از موارد آلوده کننده‌ی هوای تهران است. حالا بد نیست بدانید که به طور کلی از موتور سیکلت‌های موجود در بازار 95 درصد آنها از نظر کیفیت و الایندگی در سطح نامطلوب قرار دارند.

آلاینده‌هایی که موتور سیکلت‌ها تولید می‌کنند 16.2 درصد از کل منابع آلاینده متحرک شهر تهران است.

همچنین پلیس طی آماری رسمی اعلام کرده که 70 درصد تردد موتور سواران در تهران برای امرار معاش است.

بر اساس این گزارش، از بین سال‌های 75 تا 85 تعداد تولید موتور سیکلت‌های طرح هوندا در کشور به سرعت افزایش یافت که تا به امروز ادامه داشته است موتور سیکلت‌هایی با کاربراتورهای نامرغوب چینی، تایوانی و تایلندی که بی‌کیفیت‌ترین موتورها در این کشورها هستند وارد ایران می‌شود و در کارخانه‌های زیر پله‌ای تولدی می‌شوند. این شبه کارخانه‌ها حدود 100 تا 200 واحد صنعتی هستند و اکثرا هم دارند به صورت زیر پله‌ای کار می‌کنند و فقط قطعاتی که از این کشورها می‌اید را به هم وصل می‌کنند.

جالب است بدانید کشور چین که همه جنس‌های بی‌کیفیت‌اش را به ما می‌دهد. 99 درصد موتور سیکلت‌هایش برقی است که تولید آلودگی‌اش تقریبا صفر است.

نگاهی آماری به وضعیت موتور سوارها در پایتخت

جان را از من بگیر موتور را نه!

موتور سیکلت این روزها حکم وسیله‌ای مهم و غیرقابل جایگزین برای بعضی‌ها پیدا کرده است. آنها با موتور سیکلت راحت‌تر و سریع‌تر به مقصدشان می‌رسند. با موتور آدم جابجا می‌کنند، بار می‌برند، مسافرت می‌روند و ... یعنی هیچ کاری نیست که نتوانند با این وسیله کوچک انجام بدهند.

برای همین در تهران اگر فقط یکبار مسیرتان به مناطق مرکزی شهر تهران بیفتد موتور سیکلت‌هایی را می‌بینی که به اندازه یک وانت پیکان بار زده‌اند و با بوق و سوت و جیغ پشت سرت داد می‌زنند.

آنها در آن شلوغی مرکز شهر هر طور که هست مسیرشان را باز می‌کنند و پیاده‌رو و خیابان و اتوبان را به هم می‌دوزند عده‌ای‌شان هم که با موتورشان صبح تا شب کوچه به کوچه این شهر را می‌چرخند و تاکسی موتوری‌شان یک لحظه هم خاموش نمی‌شود بعضی هها هم هستند که برای اینکه زمان از دست رفته‌شان را جبران کنند پشت این موتورسوارها می‌شوند تا بادی به کله‌شان بخورد و احیانا خوبشان ببرد. همینطور نوجوان‌ها و جوان‌هایی که با کارهای محیرالعقول مثل تک چرخ در بین بچه‌های محل برای خودشان اسم و رسم در می‌کنند و از ژانگولرهایی که اجرا می‌کنند کیفی دنیا را می‌برند اما غافل از اینکه همه این افراد چه آ‌نهایی که بار می‌برند چه مسافر و چه آنهایی که با موتور دور دور می‌کنند تا تک چرخ می‌زنند با کارهایشان برای زندگی و شهر ما و خودشان هزینه ایجاد می‌کنند هزینه‌ای که گاهی خودشان با جانشان آن را می‌پردازند و یا گاهش با آلوده کردن بیشتر هوا و یا ایجاد ترافیک باعث می‌شوند همه ما در دود و ترافیکی که ایجاد می‌کنند خفه شویم این دو صفحه نگاهی آماری دارد به وضعیت موتور سیکلت‌ سوارها در پایتخت.

موتور سیلکت یا ماشین؟

در مقایسه بین میزان آلایندگی موتور سیکلت‌ها و خودروهای دیگر، موتور که یک دهم پراید وزن دارد حرف اول را می‌زند. برای همین بد نیست به تساوی‌‌های زیر نگاهی بیندازیم.

هر موتور کاربراتوری یا سی‌جی 125 برابر با 5 خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند.

هر روز حدود 600 هزار موتور سیکلت فقط به منطقه 12 شهر تهران وارد می‌شود.

گفته می‌شود موتور سیکلت‌های شهر تهران روزانه حدود 16 میلیون کیلومتر در تهران پیمایش دارند. یعنی اگر مساحت ایران را حدود 2 میلیون کیلومتر مربع فرض کنیم موتور سیکلت‌ها بیش از 8 برابر مساحت کل کشور در روز مسیر طی می‌کنند.

این هم یک آمار رسمی دیگر که می‌گویند در تهران سه میلیون و 500 هزار دستگاه موتور سیلکت‌ تردد می‌کنند و اگر آلایندگی هر موتور را 5 برابر یک خودرو بدانیم انگار که 17 میلیون و 500 هزار خودر همزمان در تهران تردد می‌کنند این منهای آمار واقعی خودروهای دیگر است.

موتور سیکلت‌ها در هر کیلومتر 15 گرم دوده به حلق مردم می‌دهند. یعنی اگر آن 16 میلیون کیلومتر را در 15 ضرب کنیم می‌توانیم به عدد شگفت‌آور 240000000 گرم دودی که حاصل از تردد موتور سیکلت‌ها برسیم.

در مناطق مرکزی وجنوبی شهر تهران میزان استفاده از موتور سیکلت نسبت به مناطق دیگر بیشتر است یعنی شما اگر به سمت محله‌های شوش،‌مولوی،‌راه‌آهن منیریه،‌نظام اباد، جمهوری، امام حسین (ع)، بهارستان و ولیعصر (عج) بروید چشمتان بیشتر به جمال موتوری‌ها روشن می‌شود طبق آ‌خرین آمارمناطق 12، 11، 7 و 6 پرترددترین مناطق موتور سیکلت‌سواران هستند و مناطق شمالی و غربی کمترین میزان موتور سواران را در خود دارند.

بهشت زهرا سلام

بکی از دلایل اصلی که موتور سیلکت در خانواده‌ها هم مخالفت زیاد دارد میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات موتوری‌ها است که بضعا از تلویزیون هم پخش می‌شود اما در این باره بد نیست که آمار زیر را بخوانید:

سن: 18 تا 24

از نظر سنی اکثر کشده شدگان در حوادث موتور سیکلت در رده سنی 18 تا 24 ساله هستند.

مرگ: 20درصد

پلیس می‌گوید در شهر تهران حدود 20 درصد تصادفات منجر به مرگ و 40 درصد تصادف‌هایی که جراحت در پی دارد. مربوط به موتور سواران است. البته تلفات ناشی از استفاده از موتور سیلکت فقط برای خود رانندگان نیست و عابرین هم از شر آن‌ها در امان نیستند. طبق آمار 26 درصد از تلفات تصادفات عابران کسانی هستند که در گذرگاه‌های عابر پیاده فوت کرده‌اند. به نظر شما به جز موتور سیلکت‌ چه وسیله دیگری می‌تواند وارد پیاده‌رو شود؟!‌

جوان: 80 درصد

هشتاد درصد موتورسواران بین 17 تا 30 سال سن دارند.

مجروح: یک سوم

اورژانس هم درباره آما موتور سیلکت‌ سوارها سکوت نکرده و می‌گوید که حدود یک سوم مجروحین بخش اورژانس بیمارستان‌های تهران موتور سیکلت‌ها هستند.

منطقه پاک داریم ما

منطقه 12 تهران یکی از مناطق پرتردد موتور سیلکت‌هاست که طبق برنامه‌ریزی‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار است محدوده بازار تهران منطقه پاک اعلام شود و در همین راستا موتورهای برقی هم در این مناطق فعالیت کنند در حال حاضر نخستین پیک سبز که با موتورهای برقی ارائه خدمات می‌کنند در ایران محدوده فعال شده است آنطور که گفته می‌شود محدوده بازار تهران نیاز به 1000 دستگاه موتور برقی دارد.

چ بلایی سر خودمان می‌آوریم؟

پلیس می‌گوید نداشتن کلاه ایمنی بیشترین علت مرگ موتور سواران است. حدود 50 درصد از موتور سیکلت‌ سواران با وجود تمامی قوانین و نظارت‌هایی که وجود دارد از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. اکثر کسانی هم که استفاده می‌کنند کلاه‌هایی به سرشان می‌گذارند که استاندارد نیست و در تصادفات کمکی به آنها نمی‌کند. راهنمایی و رانندگی که تا به حال چندین بار در رابطه با موتور سیکلت سواران قوانین و مقررات جدیدی را وضع کرده است از ابتدای هفته قوانین جدید را نیز تعیین کرد. موتور سیلکت‌هایی که علاوه بر راکب پیش از یک سرنشین داشته باشند متوقف می‌شوند و سرنشینان اضافه مورد سیکلت پیاده شده و راکب موتور سیکلت نیز ضمن اعمال قانون در صورت نداشتن کلاه ایمنی اجازه ادامه حرکت نخواهد داشت. یعنی اگر شما به عنوان نفر سوم یا چهارم سوار بر موتور سیکلت دوستتان شدید بدانید که در صورت مواجهه با ماموران شما از موتور پیاده شده و دوستان‌تان با خیال راحت به مسیرشان ادامه می‌دهند از ما گفتن بود.

تجهیزات موتور و موتور سوارها

کلاه ایمنی: البته منظورمان کلاه‌های ایمنی با کیفیت و استاندارد است نه این کلاه پلاستیکی که در موقع برخورد با زمین خرد شده و تکه‌های کلاه در سر و بدن موتور سواران فرو می‌رود و باعث صدمه و جراحت می‌شود.

گارد موتور سیکلت: باعث می‌شود موتور در حالت نیمه ایستاده بماند و روی موتور سوار نیافتد.

پوتین: شبیه پوتین‌های نظامی است اما سبک‌‌تر و راحت‌تر

ژاکت و شلوار چرم موتورسواری معلوم سخت‌ترین جنسی است که هم نرمی خاص خودش را دارد و هم در مواقع تصادف دیرتر دچار پارگی می‌شود.

دستکش موتور سواری: حالا بهانه نگیرید که تابستان دستکش دستمان کنیم می‌پزیم. برای تابستان دستکش‌های مخصوص وجود دارد.

کد خبر 72113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha