پرشین خودرو: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر خطوط تولید خودرو به طور منظم کنترل و بازرسی می‌شود،تاکید کرد: سال گذشته حداقل ۱۵ نوع خودرو به دلیل عدم انطباق تولید با استانداردهای یورو۴ شماره گذاری نشدند. این روند ادامه دارد و به طور مرتب خطوط تولید خودروها را کنترل می‌کنیم و هر جا انطباق با استاندارد یورو۴ نباشد، خودرو مجوز شماره‌گذاری نمی‌گیرد. در این مسئله اصلا مماشات نمی‌کنیم و با هیچ خودروسازی شوخی نداریم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در حاشیه مراسم امضای یادداشت همکاری محیطی ایران و ژاپن در جمع خبرنگاران به موضوعات مطرح شده در مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته اشاره کرد و گفت: برنامه دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا بارها اعلام شده است و دولت از سال ۹۲ مصوباتی را برای کاهش آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور به اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه از جمله مهمترین این مصوبات حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو۴ بوده است،اظهار کرد: همانطور که آقای جهانگیری دیروز در جریان مناظره اعلام کرد در ۴۰ شهر کشور بنزین یورو۴ توزیع می‌شود که اتفاق بزرگی است. حذف بنزین پتروشیمی باعث می‌شود میزان بنزن در کلانشهرها از حدود بسیار بالا و خطرناک که چندین برابر حد مجاز بود به نزدیک حد مجاز برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در گذشته میزان بنزن در برخی شهرها ۱۰۰۰ برابر حد مجاز و در برخی شهرها ۴۰۰ برابر حد مجاز بود، گفت: اکنون به علت توزیع بنزین پتروشیمی، میزان بنزن به نزدیک حد مجاز رسیده است. افزون بر این دولت یازدهم در جهت کیفی‌سازی و ارتقای استانداردها تلاش کرده است.

ابتکار با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد هر سه ماه یکبار بنزین را از جایگاه‌های سوخت نمونه‌برداری می‌کند،اظهارکرد: هر چند ماه یکبار هوای کلانشهرها در بحث آلاینده‌های حلقوی نمونه‌برداری می‌شود. سایر آلاینده‌ها نیز به صورت برخط و لحظه‌ای پایش می‌شوند.

نمونه‌برداری مداوم از بنزین پتروشیمی در جایگاه‌های سوخت

وی با بیان اینکه تجهیزات و دستگاه‌های اندازه گیری در کشور فعال و تنظیم شده هستند، گفت: بر خلاف دوران گذشته که نصف این دستگاه‌ها تعطیل بود، الان این تجهیزات فعال هستند. حدود ۲۰۰ دستگاه در کل کشور برای پایش لحظه‌ای آلاینده‌ها داریم که تعداد آنها رو به افزایش است. تلاش می‌کنیم هم تعداد و هم کیفیت کار این دستگاه‌ها را ارتقا دهیم.

ارتقای کیفیت بنزین و خودرو به یورو۴ باید در سال ۸۶ رخ می‌داد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه علاوه بر بنزین، ارتقای کیفیت خودروها را نیز به اجرا گذاشتیم،اظهار کرد: از نیمه سال ۹۳ استاندارد خودروهای تولیدی ایران به یورو۴ ارتقا یافت. باید دقت کنیم که این اتفاقات قرار بود در سال ۸۶ رخ دهد. بر اساس برنامه دولت آقای خاتمی ارتقای بنزین و خودرو به یورو۴ باید در سال ۸۶ محقق می‌شد ولی این اتفاق نیفتاد تا سال ۹۳ که با اراده دولت یازدهم این اتفاق مهم رقم خورد.

ابتکار با اشاره به اینکه از نیم سال دوم سال ۹۵ تحول بزرگی در تولید موتورسیکلت‌های ایران رخ داد، گفت: در این مقطع موتور کاربراتوری به موتور انژکتوری تبدیل شد و در مرحله بعد موتورهای برقی در دستور کار ما قرار دارد. افزون بر این دولت یازدهم توجه خوبی به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کرده است. بر اساس آمار در این دوره بیش از ۹۱۰ هزار خودروی فرسوده در کل کشور از رده خارج شدند.

وی افزود: در حال حاضر روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به این صورت است که مراکز بازیافت خودرو وجود دارد و به طور مکانیزه و با دوربین کار می‌کند بنابراین این مراکز به طور مرتب کنترل می‌شوند. همچنین اجرای طرح از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده از اقدامات مهم دولت است که با ارائه تسهیلات به تاکسیران‌ها انجام می‌شود.

کد خبر 72292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha