گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری صنعت خودرو در ایران

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت: بازار ایران با توان تولید سالانه دو میلیون خودرو و دسترسی به بازار بزرگ کشورهای همسایه و منطقه، فرصت خوبی برای مشارکت شرکت‌ها و قطعه‌سازان برزیلی به‌شمار می‌رود. منصور معظمی در نشست انجمن قطعات خودرو برزیل در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: ایران از توان تولید سالانه 2 میلیون دستگاه خودرو برخوردار است؛ پارسال نزدیک به یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و امسال برای تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است.

به گفته رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ایران با توجه به وجود بازار بسیار خوب در اطراف خود و دسترسی به کشورهای همسایه، به‌دنبال توسعه بازار خود با مشارکت صاحبان برند و کشورهای صاحب‌نام صنایع خودرو است. وی توان خودروسازی برزیل را مناسب توصیف کرد و افزود: ایران نیز ظرفیت‌های مناسبی در قطعه‌سازی دارد و به‌ویژه پس از اجرای برجام فرصت‌های مناسبی برای مشارکت شرکت‌های ایرانی و خارجی فراهم شده است.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون 6 قرارداد همکاری در زمینه ساخت و تولید خودرو در ایران پس از برجام امضا شده که به معنای تولید خودروهای باکیفیت‌تر و ارزان‌تر در کشور است. به گفته وی، همه یک هزار و 200 شرکت قطعه ساز در ایران از بخش خصوصی به‌شمار می‌روند که همه سرمایه‌گذاری‌ها و اقدام‌ها را بر عهده دارند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: شرکت‌های ایرانی برای ساخت و تولید انواع خودروهای تجاری مانند کامیون و اتوبوس، آماده همکاری با شرکت‌های برزیلی هستند. به گفته معظمی، گردش مالی پارسال صنعت خودرو کشور 25 میلیارد دلار بود که شامل 16 میلیارد دلار تولید داخل و سه‌میلیارد دلار واردات خودرو و قطعات مربوط به آن و 6 میلیارد دلار قطعات یدکی برای خدمات پس از فروش می‌شد.

در ادامه این نشست، نمایندگان بخش خصوصی برزیل به ابراز نظر پرداختند. نماینده سازمان تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری برزیل (اپکس) گفت: این سازمان همراه با بانک توسعه ملی برزیل، فرصت‌های توسعه صنعتی را برای فعالان کشور فراهم می‌کند. به گفته «کارل فرناندز جونز»، اپکس در 70 زمینه صنعتی فعال است که قطعه‌سازی یکی از آنها به‌شمار می‌رود. وی ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند همکاری‌های خوبی در این زمینه و بخش حمل‌و‌نقل داشته باشند.

این مقام برزیلی به حضور نمایندگان قطعه‌سازی ترکیه در برزیل و استفاده از تجربیات این کشور در سال‌های گذشته اشاره و ابراز امیدواری کرد همین تجربه مشترک با شرکت‌های ایرانی تکرار شود. در ادامه فعال صنعتی برزیل و رئیس هیات اعزامی انجمن قطعه‌سازان این کشور به کشورمان گفت: ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه و شمال آفریقا می‌تواند شریک مناسبی برای صنعت رو به توسعه قطعه‌سازی برزیل برای توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

 

خانم «الین کولناگو» در حاشیه نشست انجمن قطعات خودروی برزیل در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: ایران در گذشته شریک خوبی برای صنایع برزیل بوده اما این همکاری‌ها به‌دلیل تحریم‌ها و اعمال فشارهای اقتصادی دچار وقفه شد و تجارت و همکاری دوجانبه تقریبا به صفر رسید.

 

وی افزود: در سال‌های تحریم اعضای انجمن قطعه‌سازی و قطعات خودروی برزیل خواستار ازسرگیری همکاری‌های مشترک با ایران در فرصت مناسب بودند و امروز برای رصد و بررسی اوضاع ایران آمده‌ایم.این فعال صنعتی یادآور شد: صنایع خودروسازی برزیل در چند سال گذشته با رشدی چشمگیر به رکورد تولید سالانه چهار میلیون دستگاه در سال دست یافته و به تبع آن صنایع قطعه‌سازی این کشور نیز رشد قابل‌توجهی تجربه کردند.کولناگو افزود: امروز صنایع قطعه‌سازی برزیل آماده همکاری و توسعه مناسبات با کشورهای مختلف و به اشتراک گذاشتن تجربیات خود هستند و در این راستا ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه و شمال آفریقا از اهمیت بالایی برای این کشور برخوردار است.

کد خبر 73077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha