پرداخت 2،6 میلیارد دلار در مدت 15 سال به قطار های شهری

پرشین خودرو:مدیر کل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: طرح توسعه حمل و نقل مسافر با مترو در 9 کلان شهر تصویب شد و از محل صرفه جویی سوخت2.6 میلیارد دلار طی مدت 15 سال به مجری طرح قطار های شهری پرداخت خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، در جلسه شورای اقتصاد اول خرداد ماه جاری، طرح توسعه حمل و نقل مسافر با مترو در شهر تهران و هشت کلان شهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم به تصویب رسید.
در این نشست طرح توسعه حمل و نقل مسافر با مترو در این کلان شهرها از طریق سرمایه گذاری از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور از سوی وزیر نفت مطرح شد که پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.

بر اساس این طرح، دولت در راستای توسعه مترو از سال 1396 تا سال 1410 به ازای افزایش هر استفاده کننده از مترو در شهر تهران و کلان شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم از محل صرفه جویی سوخت، 9.8 سنت ( معادل حدود 330 تومان) تا سقف 2.6 میلیارد دلار به مجری طرح پرداخت خواهد کرد.

حسین رجب صلاحی مدیر کل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ،در خصوص اینکه ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور یا همان بند (ق) تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 در حوزه حمل و نقل ریلی به چه موضوعی اشاره دارد؟ گفت : به منظور اجرای طرح های بهینه‌سازی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف انرژی در بخش های مختلف از جمله صنعت (با اولویت صنایع انرژی‌بر) و حمل و نقل عمومی و ریلی درون و برون شهری، ساختمان، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، گسترش استفاده از CNG (با اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راه های اصلی بین شهری) و تولید خودروهای کم‌مصرف، به وزارت نفت اجازه داده می‌شود با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(44)‌ قانون اساسی با متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و عمومی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل، قرارداد منعقد کنند.

وی ادامه داد: توجیه فنی و اقتصادی و زیست‌محیطی، زمان‌بندی اجراء و بازپرداخت و سقف تعهد دولت در هریک از طرح ها با پیشنهاد وزارت نفت به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد.
رجب صلاحی در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی ایرنا مبنی بر اینکه این موضوع برای حمل و نقل ریلی درون شهری به چه نحوی انجام شده و در چه مرحله ای است؟ گفت: در بحث حمل ونقل ریلی درون شهری مقرر شد که رقم صرفه­جویی در مصرف سوخت بابت افزایش جابجایی مسافر با مترو پرداخت شود.

وی اضافه کرد: بنابراین پس از تصویب قانون بودجه سال 1393 ، قطار شهری­های کشور با مشارکت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور نسبت به تهیه گزارش های توجیه فنی اقتصادی اقدام کردند.

رجب صلاحی افزود : پس از برگزاری جلسات متعدد با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و رایزنی­های پیاپی در نهایت در اواسط سال 1395 این موضوع از طریق مشارکت دفتر حمل و نقل ریلی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان برنامه و بودجه کشور، نهایی و رقم 10 سنت به ازاء جابجایی هر مسافر به توافق رسید.
وی تاکیدکرد: همچنین مقرر شد که در جلسه شورای اقتصاد مطرح شود که در اول خردادماه امسال این موضوع در جلسه شورای اقتصاد به تصویب رسید.

این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در پاسخ به اینکه متن این مصوبه شامل چه مواردی است؟ گفت: در نشست اول خرداد ماه 96 طرح توسعه حمل و نقل مسافر با مترو در شهر تهران و هشت کلان شهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم از طریق سرمایه گذاری از محل ماده­ی 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور از سوی وزیر نفت مطرح شد که پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، دولت در راستای توسعه مترو از سال 1396 تا سال 1410 به ازای افزایش هر استفاده کننده از مترو در شهر تهران و کلانشهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم از محل صرفه جویی سوخت، 9.8 سنت ( معادل حدود 330 تومان) تا سقف 2.6 میلیارد دلار طی مدت 15 سال به مجری طرح پرداخت خواهد کرد.

رجب صلاحی همچنین درپاسخ به اینکه براین اساس فرآیند اجرای کار شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به چه نحوی است ؟ نیز تصریح کرد: سیستم­های کنترلی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نصب می شوند که بصورت آنلاین میزان مسافر جابجا شده را از طریق اطلاعات ارسالی شهرها رصد می کنند و طی فرآیندی که درحال تهیه است نسبت به پرداخت ارقام حاصله اقدام می کند.

ایرنا

کد خبر 73913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha