راه‌اندازی دو کریدور بین‌المللی ریلی جدید تا پایان امسال

پرشین خودرو: حسین عاشوری رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن از توافق راه‌آهن‌های ایران و روسیه برای‌ امتداد مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب به سمت فنلاند، استونی، لتونی و بلاروس خبر داد و گفت: علاوه بر کاهش تعرفه‌های حمل بار تا ۵۰ درصد در این کریدور ریلی، نرخ تعرفه‌ها به ۴ کشور مذکور تنظیم و به تصویب رسید.

به گزارش پرشین خودرو،  و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ،حسین عاشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت کریدور ریلی شمال-جنوب اظهار داشت: این کریدور ۱۴ سال قبل با توافق میان کشورهای ایران، روسیه و هندوستان تشکیل شد و طی سال‌های اخیر از سوی کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان همچنین سایر کشورهای عبوری این کریدور مورد تأکید و پیگیری قرارگرفته است.

استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی در کریدور شمال-جنوب تا زمان تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا

وی حلقه مفقوده فعال‌سازی این کریدور را قسمت قزوین-رشت- آستارا عنوان کرد و گفت: در آخرین نشست هماهنگی کریدور ریلی شمال-جنوب که در روسیه میان سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان برگزار شد، با توجه به روند رو به اتمام راه‌آهن‌های قزوین-رشت و آستارا با آستارا و همچنین امکان تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا در ۵ سال مقرر شد به‌جای معطلی تا زمان اتمام راه‌آهن رشت-آستارا، حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب به‌صورت ترکیبی آغاز شود.

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن با اشاره به حمل‌ آزمایشی بار از بمبئی به مسکو در سال گذشته یادآور شد: این بار طی ۲۲ روز ابتدا از بمبئی تا بندرعباس توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل شد و سپس تا قزوین از طریق راه‌آهن و از قزوین تا آستارای آذربایجان به‌وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای و مجدد از آستارای آذربایجان تا مسکو توسط راه‌آهن حمل شد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن ضمن موفقیت‌آمیز خواندن این حمل‌ آزمایشی افزود: حمل جاده‌ای بار ترانزیتی بمبئی-مسکو نیز با مسئولیت شرکت راه‌آهن انجام شد.


کاهش تعرفه‌های حمل بار در کریدور شمال-جنوب تا ۵۰ درصد

عاشوری در ادامه با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه میان مسئولان راه‌آهن سه کشور اصلی کریدور شمال-جنوب در مسکو در سه ماه قبل بیان داشت: طبق تصمیمات آن جلسه میزان تعرفه‌های حمل بار در کریدور شمال-جنوب تا ۵۰ درصد کاهش یافت تا این مسیر از جذابی لازم برای صاحبان کالا برخوردار شود.

وی خاطرنشان کرد: البته برای معرفی ویژگی‌های این کریدور به تجار هندی، روسی و ایرانی جلسات مختلفی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود تا تجار با کریدور شمال-جنوب و مزایای آن آشنا شوند.

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن از توافق راه‌آهن‌های ایران و روسیه به‌منظور امتداد مسیر ریلی کریدور شمال-جنوب به سمت فنلاند، استونی، لتونی و بلاروس خبر داد و گفت: تحت این توافق‌نامه نرخ تعرفه‌ها به ۴ کشور مذکور تنظیم و به تصویب رسید و مدت‌زمان حمل نیز مورد موافقت طرفین قرار گرفت. به‌طور مثال یک‌بار کانتینری ۲۰ فوت از بندرعباس تا مسکو ۱۵۴۴ دلار و بلاروس ۱۶۸۶ دلار است. لذا این مسیر در آینده می‌تواند یکی از مسیرهای اصلی بارهای ترانزیتی باشد.



برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کریدور ریلی به آسیای میانه و ترکیه از پاکستان

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با توجه به ترانزیت کالا از مرز سرخس به خلیج‌فارس است به‌عنوان تنها مسیر ترانزیتی کشور اعلام کرد: برنامه‌های شرکت راه‌آهن شامل راه‌اندازی کریدور ریلی شمال-جنوب و فعال‌سازی کریدور ریلی از پاکستان در دو مرحله شامل دسترسی به آسیای میانه و ترکیه است.

عاشوری در خصوص اقدامات انجام‌شده برای فعال کردن کریدور‌های ریلی پاکستان-ایران-آسیای میانه و پاکستان-ایران-ترکیه گفت: خوشبختانه اولین محموله ارسالی از پاکستان به آسیای میانه طی ماه‌های قبل به قزاقستان رسید. همچنین در جلساتی با رئیس راه‌آهن ترکیه توافق شد که مسیر پاکستان-ترکیه به‌صورت جدی‌تر در سال جدید راه‌اندازی شود.



ریل‌ تا دو ماه آینده به ایستگاه آستارا می‌رسد

وی همچنین از تکمیل ریل‌گذاری ۶۰۰ متر از مسیر آستارا-آستارا در داخل کشور و ریل‌گذاری پل مرزی خبر داد و گفت: ریل‌گذاری ظرف دو ماه آینده به ایستگاه آستارا می‌رسد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به پیشنهاد سرمایه‌گذاری و فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری دولت آذربایجان برای ساخت پروژه رشت-آٖستارا اظهار داشت: هم‌اکنون مسئولان بانکی، اقتصادی و بخش‌های فاینانس دو کشور در حال مذاکره برای اجرایی کردن روش این کار هستند و شرکت راه‌آٖهن نیز در انتظار نهایی شدن گزارش آن‌ها و آغاز ساخت قطعه رشت- آستارا است.



سفرهای ریلی به روسیه و اروپا از ایران

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن در پاسخ به این سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه «با توجه به انشعابات جدید کریدور شمال-جنوب آیا شاهد حمل مسافر در این کریدور خواهیم بود؟» بیان داشت: در حال حاضر کریدور ریلی شمال-جنوب بر روی حمل‌ونقل کالا و درواقع حمل ترکیبی تمرکز دارد؛ اما به‌محض اینکه ایستگاه آستارا فعال شود می‌توان شاهد حرکت قطار‌های مسافری به سمت مسکو و اروپای شرقی بود.

حسین عاشوری در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۲۲ سال قبل و پیش از فروپاشی رژیم شوروی سابق، قطار تهران-مسکو از سمت جلفا تردد می‌کرد اما پس از فروپاشی دولت جماهیر شوروی سابق و ازهم‌پاشی سایر کشورها این مسیر قطع شد؛ اما با راه‌‌اندازی مجدد مسیر این بار از آستارا، بخش مسافر هم فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

ایلنا

کد خبر 74124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha