پیاده‌راه‌ خیابان اکباتان همدان با دقت نظر بیشتری اجرایی شود

پرشین خودرو: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان گفت: طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتان همدان باید با دقت نظر بیشتری اجرایی شود.

به گزارش  پرشین خودرو،  حمیدرضا طبی‌مسرور صبح سه شنبه در کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان پیرامون بررسی و هماهنگی اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان همدان افزود: طرح پیاده راه اکباتان باید در این کمیسیون نیز بررسی شود تا با توجه به اظهارنظرات تخصصی اعضای کمیسیون، درصد عناصر اجرایی آن مشخص شود.

وی با تأکید بر لزوم تدوین پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی در طرح پیاده‌راه‌سازی اکباتان، اظهار داشت: اختیارات قانونی و صیانت شورا و شهرداری باید حفظ شود تا اقدامات با حفظ اقتدار پیش رود.

شورا محل تعامل سازنده با سایر دستگاه‌های اجرایی و ادارت ذیربط است

طبی‌مسرور اضافه کرد: شورا محل تعامل سازنده با سایر دستگاه‌های اجرایی و ادارت ذیربط است و مدیریت شهری تنها به شهرداری و شورا ختم نمی‌شود بلکه این تعامل در موفقیت طرح‌ها اثرگذار است.

وی با تأکید بر ایجاد ارتباط رونق اقتصادی بوعلی و اکباتان بیان کرد: به دلیل تأخیر در آغاز اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی که نزدیک به ۲ دهه می‌رسد، پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی آنها نیاز است و از طرفی نگهداری پروژه، مباحث اقتصادی و ارتباط با اصناف و اتحادیه‌های صنفی باید مطرح شود.

رئیس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با قدردانی از شهرداری برای اجرای دقیق طرح پیاده‌راه بوعلی بیان کرد: ادامه مباحث پیاده‌راه‌سازی در همدان معطوف به خیابان اکباتان شده و در ادامه نحوه اتصال پیاده‌راه بوعلی به میدان امام(ره) و اتصال ادامه آن به خیابان اکباتان به صورت پیاده‌راه محور فرهنگی تاریخی مردم مطرح است.

طبی‌مسرور تأکید کرد: مباحث پیش‌رو در اجرای پیاده‌راه‌سازی اکباتان بنا به قدمت تاریخی، محورهای فرهنگ، نوع رفتارهای اجتماعی و نحوه انتظار متخصصان و عوام از حساسیت بیشتری نسبت به پیاده‌راه بوعلی برخوردار است.

کم‌وکاستی‌های طرح پیاده‌راه‌ اکباتان قابل قبول نخواهد بود

وی با توجه به کسب تجربه در اجرای طرح پیاده‌راه بوعلی، عنوان کرد: کم‌وکاستی‌های طرح پیاده‌راه‌ اکباتان قابل قبول نخواهد بود و توجه به مباحث روبنایی، زیرساختی و جداره‌سازی در این طرح بسیار ضرورت دارد.

طبی‌مسرور اکباتان را شلوغ‌ترین خیابان از نظر تعاملات اجتماعی و فرهنگی برشمرد که تاریخ ۲۵۰۰ ساله هگمتانه را هم به تصویر خواهید کشید.

وی گفت: بحث برقرار شدن ارتباط و نوع اتصالی پیاده‌راه‌های بوعلی و اکباتان با میدان امام(ره)، پیش‌بینی ترافیک سایر خیابان‌ها، پوشش فضای سبز، الگوبرداری از معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی، تعیین‌تکلیف المان و هماهنگی لازم برای طرح جامع سازمان زیباسازی از جمله مباحثی است که باید با حساسیت و دقت نظر بیشتری مورد توجه شهرداری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان همچنین بر ایجاد پارکینگ‌های عمومی و فضاهای خدماتی از جمله سرویس بهداشتی و نمازخانه، هتل، مهمانپذیر و انتقال ایستگاه‌های خودروهای عمومی به فضای مناسب‌تر و در نظر گرفتن نحوه اتصال خروجی دو معبر سرگذر و دباغ‌خانه در اجرای طرح پیاده‌راه اکباتان تأکید کرد.

ضرورت توجه به تجربه روش تک‌مدیریتی در طرح‌های شهری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه پیوست اجتماعی پس از تصویب آن بیشتر به توجیه اجتماعی شبیه است، گفت: این اقدام باید قبل از اجرای طرح انجام و پس از آن باید اقدامات اجتماعی و فرهنگی طرح برای اجرای آن دیده شود.

محمدرضا الیاسی با تأکید بر اینکه مهندسی ترافیکی باید در طرح‌ها انجام شود، بیان کرد: مباحث ترافیکی با طرح های معماری یکسان نیست، بلکه این مهم باید به عدد و رقم ختم شود، زیرا آمار و رفتار ترافیکی تغییر کرده و به مرور زمان هم دچار تغییر می شود.

وی همچنین بر ضرورت نگهداری طرح ها تأکید کرد و افزود: حتی در بحث نگهداری طرح ها باید اعتبارات ویژه مد نظر باشد که در این زمینه باید برای نگهداری خیابان بوعلی هم تصمیم گرفته شود.

الیاسی با اشاره به اجرایی شدن تجربه روش تک‌مدیریتی و حمایت از شخص انتخاب شده در اجرای پروژه ها، عنوان کرد: بهتر است شکل دیگری از مدیریت هم در اجرای طرح‌های شهرداری همدان تجربه شود، شاید واقعیت این است که باید یک نفر به عنوان مدیر پروژه اختیار تام داشته باشد.

وی گفت: باید صفر تا صد یک طرح را به یک شخص سپرد تا برای اجرای هرکاری با هماهنگی و مشورت، تصمیم‌گیرنده باشد.

 کلنگ زنی طرح پیاده‌راه‌اکباتان پیش از اتمام دوره چهارم شورا

سخنگوی شورا و رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: در بحث پیاده‌راه اکباتان مشکلی در اجرای طرح نیست، زیرا پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی هم از قبل مورد اقبال و تأکید بوده است.

کامران گردان با تأکید بر ارائه پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی این طرح به فرمانداری و شورای شهر گفت: با رفع موانع موجود، عملیات اجرایی طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان اکباتان باید پیش از اتمام دوره چهارم شورا آغاز شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه گفت: پس از پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و در امتداد آن، برای اجرای طرح میدان امام(ره) و خیابان اکباتان ظاهراً قرار است ۲ منطقه شهرداری به موازات هم کار را انجام دهند تا این اقدام هم سریعتر پیش برود و هم مباحث منابع مالی آن تقسیم شود.

ابراهیم مولوی با اشاره به مشکلات موجود در طرح پیاده‌راه بوعلی افزود: با توجه به هزینه‌کرد حدود ۹۰ میلیارد ریال در اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی، متأسفانه این طرح رها شده و اتفاقات ناخوشایندی هم پیش می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه باید وضعیت نگهداری پیاده‌راه بوعلی مشخص شود، اظهار داشت: شهرداری همدان وعده داد تا مدیریت واحدی در نظر بگیرد که جوابگوی فضای سبز و نگهداری امکانات این پیاده‌راه باشد.

وجود پیوست اجتماعی در طرح‌ها ضروری است

مولوی با ابراز امیدواری برای وجود پیوست اجتماعی در طرح‌ها بیان کرد: یکی از دلایل موفقیت طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی این بود که همه افراد و بدنه تمامی ارگانها درگیر این بحث شدند که امروز به عنوان طرح قابل دفاع در مباحث مدیریت شهری و مراکز علمی و دانشگاه‌ها یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۰۴ نخستین طرح شهرسازی ایران در میدان امام(ره) شهر همدان پیاده شد که در زمان خود طرح جالبی بود، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم شاهد تعاملات و برنامه‌ریزی مناسب باشیم، باید مردم را برای بالابردن درصد موفقیت پروژه‌ها همراه کنیم.

مولوی همچنین در زمینه مبلمان شهری خیابان اکباتان به ضرورت توجه به محور فرهنگی بودن آن تأکید کرد و افزود: البته در پیاده‌راه بوعلی بحث جداره‌سازی و هماهنگی تابلوها ابتر ماند که در صورت اصلاح، زیبایی آن پیاده‌راه دوچندان می‌شود.

وی معتقد است: باید دست نیروهای جوان را گرفت تا مباحث عمرانی با کیفیت و فاز زمان‌بندی بهتری عملیاتی شود، همچنین مهندسان جوان، آینده شهر هستند و باید به آنها اعتماد کرد تا کارهایشان را با حداکثر توانایی‌هایشان انجام دهند.

مهر

کد خبر 74799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha