سامانه‌ای برای شکار انرژی وسایط نقلیه خدماتی

پرشین خودرو: دانشمندان ایرانی حاضر در دانشگاه واترلوی کانادا، فناوری را برای شکار انرژی اتلافی وسایط نقلیه خدماتی مانند اتوبوس‌ها یا کامیون‌های تحویل مواد غذایی یخ‌زده ارائه داده‌اند.

به گزارش پرشین خودرو،  به نقل از ساینس دیلی، امیر خواجه‌پور، دانش‌آموخته دانشگاه‌های فردوسی مشهد و صنعتی شریف، میلاد خضرایی، دانش‌آموخته دانشگاه خواجه‌ نصیر طوسی، و سهیل محققی فرد، سامانه‌ای را برای وسایط نقلیه خدماتی ارائه داده‌اند که قادر است انتشارات گازهای گلخانه‌ای آن‌ها را شکار کرده و سالانه میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی مالی برای دولت‌ها و شرکت‌ها به دنبال داشته باشد.

این دانشمندان از انرژی اتلافی خودروهای خدماتی هنگام توقف و معطل‌ ماندنشان در جاده‌ها برای جایگزین‌کردن سوخت‌ فسیلی مورد نیاز جهت فعالیت سیستم تهویه هوا یا واحدهای سردسازی آن‌ها استفاده کردند.

امیرخواجه پور، پروفسور مهندسی مکانیک در دانشگاه واترلو و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: بخش اعظم سوخت مصرفی یک اتوبوس یا کامیون تحویل مواد غذایی هنگام توقف و معطل‌ ماندن آن‌ در جاده‌ها تلف می‌شود چون این خودروها هنگام توقف همچنان باید روشن بمانند.

وی ادامه داد: با مهار کردن انرژی اتلافی وسیله نقلیه هنگام توقف و هدایت کردن آن به سمت یک سامانه باتری ثانویه، خودرو می‌تواند بدون غیرفعال‌شدن واحدهای تهویه هوا و خنک‌سازی‌اش، خاموش شود.

دانشمندان حاضر الگوهای رانندگی، ترمزگیری و معطل‌ماندن وسایط نقلیه خدماتی را بررسی کردند و با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای و موتورهایی که به سیستم‌های باتری ثانویه متصل بودند، مسیرهای مورد تردد آن‌ها را شبیه‌سازی کردند تا بهترین راه برای جمع‌آوری و استفاده از انرژی اتلافی‌شان را پیدا کنند.

تیم علمی بر روی خودروهای خدماتی تمرکز کرد زیرا آن‌ها برخلاف وسایط نقلیه مسافری، نیاز به انرژی قابل توجهی برای عملکرد بدون وقفه سامانه‌هایی مانند یخچال خود دارند که بخش مهمی از سوخت آن‌ها را مصرف می‌کند.

سیستم ارائه شده تیم تحقیقاتی شیوه‌ای مقرون به صرفه برای کارآمدتر کردن این خودروها در کوتاه مدت گزارش شده و جزئیات آن در مجله Energy منتشر شد.

کد خبر 75019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha