ذرات معلق هوا، قلب انسان را به سمت مرگ می‌برند

پرشین خودرو: ذرات معلق ناشی از وسایل نقلیه دیزلی نظیر كامیون، موجب افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ می‌شوند.

به گزارش پرشین خودرو، مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شركت كنترل كیفیت هوای تهران، در این باره گفت: نشریه ایندیپندنت در گزارشی به تهدیدی كه ذرات معلق برای سلامت قلب دارند پرداخت. آنگونه كه در این گزارش آمده، میزان مرگ و میر در اثر آلودگی هوا در انگلستان 25.7 نفر از هر صدهزار نفر است. در مقایسه با سوئد که تنها 4 نفر از هر صدهزار نفر و همین‌طور 14.7 نفر از هر صدهزار نفر در اسپانیا، طبق برآوردها حدود 40 هزار نفر در اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

به گفته وی،‌ مطالعات جدید محققان كه با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب روی 4255 نفر با میانگین سنی 62 سال انجام شده نشان می‌دهد اندازه و عملکرد اجزای قلب آنها در مقایسه با سطح متوسط سالانه ذرات آلاینده (PM2.5) با توجه به محل سکونت تأثیر مستقیم دارد. درحالی که در بخش‌هایی از انگلستان میزانPM2.5 بالاتر از محدودیت‌های تعیین‌شده توسط اتحادیه اروپا بوده است، مطالعه نشان داد متوسط گروه؛ 10میکروگرم در هر مترمکعب از هوا است. این مقدار با این که کمتر از هدف تعیین‌شده اروپا(25میکروگرم در مترمکعب) است در عین حال هنوز هم شاهد اثرات مضر آن هستند.

وی افزود: شواهد موجود نشان می‌دهد که ذرات معلق به‌طور عمده از وسایل نقلیه دیزلی در جاده‌ها منتشر می‌شود و با افزایش خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ در ارتباط است.

در ادامه این گزارش آمده است: دکتر «آنگ» متخصص قلب دانشگاه کوئین مری لندن می‌گوید: این مطالعه نشان می دهد که هر 5میکروگرم در مترمکعب افزایش قرارگرفتن در معرض PM2.5 باعث افزایش 4 تا 8درصدی سایز بطن چپ قلب و کاهش 2درصدی قدرت پمپاژ آن می شود. در یک مطالعه که روی داوطلبان با استنشاق نانوذرات طلا انجام شد، نشان داد که 15 دقیقه بعد از تنفس ذرات در ادرار و خون آنها بود و هنوز هم بعد از 3ماه وجود دارند.

پروفسور «جرمی پیرسون» عضو هیات مدیره پزشکی در موسسه قلب بریتانیا نیز در این باره خاطرنشان می‌كند: در بریتانیا از هر 10نفر بیمار، 8نفر در اثر آلودگی هوا دچار حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. از آنجا که وسایل نقلیه دیزلی منبع اصلی این مشکلات است، نیاز به محافظت شهرها از ورود وسایل نقلیه دیزلی داریم.

کد خبر 75067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha