معامله صنعت هوا-فضای جهان با ایران، بی اعتنا به دشمنی ترامپ

پرشین خودرو: نیویورک تایمز نوشت: دو خطوط هواپیمایی ایران پنجشنبه (پریروز) توافق هایی تجاری را برای خرید 73 فروند هواپیمای جت، که احتمالا بزودی بصورت قرارداد به امضا خواهد رسید، با 'ایرباس' امضا کردند. امضای این معاملات نشان داد صنعت هوا-فضای جهان، به رغم تمام عداوت رو به گسترش دولت 'ترامپ' با ایران، بر سر چنین معاملات تجاری با ایران شرط بندی می کند.

به گزارش پرشین خودرو، روزنامه آمریکایی دیروز (جمعه) در گزارشی افزود: ارزش این قراردادهای آینده دار که ایرباس آن را 'یادداشت تفاهم' خوانده است، 2.5 میلیارد دلار است. خبر امضای این توافقنامه های تجاری را سخنگوی شرکت ایرباس پنجشنبه گذشته در 'نمایشگاه هوایی پاریس' اعلام کرد.

از نگاه سازندگان هواپیما، معامله مزبور یک رویداد مهم فروش برای کارخانه های سازنده هواپیما تلقی می شود.

اگر این معاملات نهایی شود، جایگاه ایران به عنوان یک مشتری مهم در صنعت هوا-فضا تثبیت خواهد شد. هم اکنون نیز شرکت های هواپیمایی 'بویینگ' آمریکا و ایرباس اروپا در تجارت این صنعت با ایران پیشتاز هستند.
ایران که سالها زیر بار تحریم های بین المللی بوده است، یکی از فرسوده ترین ناوگان های هوایی جهان را دارد و شرکتهای حمل و نقل هوایی ایران امیدی به جوان شدن این هواپیماها ندارند. با همین رویکرد، شرکت های حمل ونقل هوایی ایران از یک سال پیش مقدمات کار خرید 140 فروند هواپیمای بویینگ و 100 فروند هواپیمای ایرباس را انجام دادند.

توافق هسته ای ایران امکان تجارت ایران با این شرکتهای هواپیمایی را میسر ساخته است.
اما در باره توافق ایران با بویینگ و حتی با ایرباس هم باید دولت آمریکا مجوز نهایی شدن این قراردادها را صادر کند. بسیاری از قطعات هواپیمای ایرباس ساخت آمریکاست، ضمن آنکه فناوری ساخت آن هم در آمریکا تولید می شود و به همین دلیل مشمول ضوابط و مقررات کنترل صادرات دولت آمریکا می گردد.ترامپ بشدت از توافق هسته ای ایران بیزار است.

دولت ترامپ نسبت به قراردادی که بویینگ با ایران امضا کرده، قدری دو دل است و هنوز کاری برای تغییر سیاستهای صدور مجوز صادرات انجام نداده است.
این قراردادهای فروش هواپیما به چالشی برای دولت ترامپ بدل شده است، زیرا از یک سو هزاران شغل در آمریکا تولید می کند، یعنی تحقق همان وعده های انتخاباتی ترامپ، اما از طرفی هم صدای اعتراض منتقدان ایران را در آمریکا هم درآورده است. این منتقدان از ترامپ خواسته اند جلوی عقد این قراردادها را بگیرد.

'ریچارد ابولافیا' رئیس تحلیل در شرکت مشاوره هوانوردی 'تیل گروپ کورپ' (Teal Group Corp) در واشنگتن در این باره می گوید 'ترامپ اکنون باید در مواجهه با تمایل ایرباس و بویینگ برای تعامل با ایران، یا ایجاد شغل و یا رعایت اولویت های سیاست خارجیش یکی را انتخاب کند. تا حال که او نشان نداده است مشخصا می تواند توافقتامه های تجارت بین الملل را برچیند'.
همچنین 'فرهاد علوی' شریک مدیریت در شرکت حقوقی 'آکریویس لاو گروپ' (Akrivis Law Group) در واشنگتن هم در این باره گفته است که قراردادهای فروش هواپیما به ایران برای ترامپ به یک معمای بغرنج تبدیل شده است .
علوی توضیح می دهد 'صنعت هواپیمایی مسافربری یکی از معدود بخشهای صنعت هواپیماسازی بزرگ است که ما در آن امتیاز رقابت پذیری شفاف خود را حفظ کرده ایم'.

علوی می افزاید 'این یک موضع گیری تندروانه است که ما به این معاملات فروش هواپیما «نه» بگوییم آن هم در شرایطی که امروزه سطح تقاضا برای خرید هواپیمای مسافربری از جاهای دیگر بشدت پایین آمده است. این موضوع برای رئیس جمهوری که خود را متعهد به بهبود شرایط اشتغال در آمریکا به خصوص در بخش تولید می داند ابدا مایه قوت قلب و اعتماد به نفس نیست'.
شرکت ایرباس در 'نمایشگاه هوایی پاریس' اعلام کرد که خطوط هواپیمایی 'ایران ایرتور' تصمیم دارد 45 فروند مدل ارتقایافته هواپیمای جت A320 بخرد. این شرکت همچنین خبر داد که خطوط هوایی 'زاگرس' هم اعلام کرده است قصد دارد 20 فروند هواپیمای پیشرفته A320 و هشت فروند هواپیمای ارتقایافته A330 خریداری کند.

هنوز معلوم نیست این ثبت سفارشها چه تاثیری بر افق وضع اشتغال در آمریکا خواهد داشت. انتخابی که خریدار در این زمینه انجام می دهد، تعیین کننده است. نوع شرکت هواپیمایی و نوع موتور هواپیما که خریدار آن را انتخاب می کند، در این زمینه مشخص کننده است.
'جاستین دوبون' یکی از سخنگویان ایرباس گفته است که حداقل بخشی از قطعات موتورهای ایرباس در آمریکا تولید می شود.
هنگامی که خبر قرارداد ایرباس با ایران در آمریکا اعلام شد، تمام مخالفان ایران بر ترامپ فشار آوردند تا جلوی عقد این قراردادها را بگیرد.
'پیتر جی. روکسام' نماینده جمهوریخواه مجس نمایندگان آمریکا از 'ایلینویز' یکی از همین افراد است که طرحی را در کنگره به پیش برد تا کنگره چنین قراردادهایی را غیرقانونی اعلام کند .

ایرنا

کد خبر 75479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha