کد خبر 75528
۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۶

پرشین خودرو: اجرای قانون؛ این تنها راه باقیمانده برای پیشگیری از موج آتش‌سوزی‌هایی است که به جان جنگل‌های ایران افتاده است. هر چند در گذشته هم تلاش‌هایی برای برخوردهای قانونی با آتش‌افروزان منابع طبیعی ایران بوده است نمونه‌اش ابلاغ طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق در جنگل‌ها در چند سال پیش بود اما نکته مهم این قصه عدم التزام به اجرای آن بود.

به گزارش«پرشین خودرو»، در ماده 45 تا 47 ثبت قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها در خصوص مجازات آتش‌افروزی در جنگل‌ها هم نکاتی مهم نوشته شده و طبق آن مجازات زندان یک تا 10 ساله و جریمه نقدی برای آتش‌افروز وجود دارد اما چیزی که عیان است این‌که تا چند سال پیش به گواه گفته‌های مسئولان کسی در این رابطه دستگیر نشده است اما حالا و به دنبال گزارش دیروز روزنامه جام‌جم مبنی بر لزوم تصویب قوانین محکم‌تر برای برخورد با عوامل انسانی آتش‌سوزی‌ها، سازمان محیط زیست ایران اطلاعیه منتشر کرده و در آن خواستار «اشد مجازات»‌ برای آتش‌افروزان جنگل‌ها و مراتع شده است، ‌اتفاقی که می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد، چراکه انگار «اجرای قانون» تنها راه باقیمانده برای پیشگیری از موج آتش‌سوزی‌هایی است که به جان جنگل‌ها افتاده است.

در بخشی از اطلاعیه سازمان محیط‌زیست به بندهای مختلف قانونی اشاره شده است. بندهایی که نشان می‌دهد از لحاظ قانونی موانعی برای آتش‌افروزان وجود دارد و حالا نوبت دستگاه قضایی است تا با اجرای قانون و برخورد با آتش‌افروزان، جنگل‌های ایران را برای نسل‌های آینده حفظ کند. در بخشی از اطلاعیه آمده است:‌ سازمان حفاظت محیط زیست از قوه قضاییه و قضات درخواست می‌کند، در برخورد قانونی با افراد و اشخاص سودجو که بصورت عمد اقدام به ایجاد آتش‌سوزی در پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی را می‌نمایند با عنایت به مجازات‌های تعیین شده در ماده 675 وتبصره 2 قانون مجازات اسلامی که تصریح می‌کند «هر کس عمدا جنگل، اشجار و..... را آتش بزند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌گردد» اشد مجازات را اعمال نمایند.

در خواست سازمان محیط زیست از دستگاه قضا تنها محدود به زمین‌خواران و جنگل‌خواران نیست چرا که در ماده 13 قانون شکار به جرایم مربوط به آتش‌افروزان سهوی هم اشاره‌هایی شده است. «در مورد افرادی که بر اثر بی‌مبالاتی اقدام به آتش‌سوزی نمایند، بر اساس بند ه ماده 13 قانون شکار وصید، که بیان می‌دارد، ایجاد و فراهم کردن مقدمات آتش‌سوزی در پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش که براثر بی‌مبالاتی ویا عدم رعایت مقررات محیط زیست و یا تخلف از نظامات دولتی باشد به جزای نقدی یا حبس از نود و یک روز تا سه سال و در صورت تکرار، هر دوی این مجازات‌ها محکوم می‌گردند اعمال خواهد شد.»

 

 

 

منبع: جام جم

کد خبر 75528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha