همکاری انجمن قطعه سازان اسپانیا با ایران خودرو

پرشین خودرو: سازندگان ایرانی و قطعه سازان زنجیره تامین ایران خودرو در نشست مشترك با هیاتی از انجمن قطعه سازان كشور اسپانیا كه به نمایندگی از هزار قطعه ساز این كشور به ایران سفر كرده اند،‌ محورهای تعامل و همكاری با یكدیگر را بررسی كردند.

به گزارش  پرشین خودرو،  صنعت خودرو اسپانیا در رده دوم اروپا و رتبه هشتم قرار دارد و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اسپانیا موسوم به «سرناتو» با یك هزار عضو نقش اصلی را در این زمینه ایفا می كند. مدیرعامل سرناتو به همراه هیاتی از منتخبین این انجمن با سفر به ایران و نشست مشترك با قطعه سازان رنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو راه های توسعه همكاری های مشترك را مورد ارزیابی قرار دادند.



در این نشست یك روزه كه با بازدید هیئت اسپانیایی از خطوط تولید ایران خودرو دنبال شد، مهندس ناقدی قائم مقام ایران خودرو و مهندس خاتمی و دكتر پارسا، قائم مقام های شركت ساپكو نیز حضور داشتند.

براساس این گزارش، ادواردو لوپز بوسكتز، سفیر اسپانیا در این نشست با اشاره به رشد 56درصدی صادرات ایران به اسپانیا نسبت به سال 2015 روابط تجاری دو كشور را دارای آینده ای روشن ارزیابی كرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، افزود: سرناتو به عنوان نماینده بیش از هزار تولید كننده و تامین كننده 17خودروساز اسپانیا آماده همكاری با بزرگترین خودروساز ایران است.

بوسكتز صادرات خودرو در اسپانیا را دارای رشد 10درصدی در سال2016 به ارزش نزدیك به 39میلیارد یورو عنوان كرد و اظهار داشت: صنعت خودرو این كشور به جهت داشتن بیش از 343هزار نفر نیروی كار، گردش مالی حدود 34میلیارد یورو، سرمایه گذاری 1.3میلیارد یورو در تحقیق و توسعه، حضور گسترده در بازارهای بین المللی در پنج قاره و توان صادراتی بالا به گونه ای كه با داشتن گردش مالی 19.5 میلیارد یورو حدود 57درصد صادرات این كشور را به خود اختصاص داده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته وی در این میان، صنعت قطعه سازی با صادراتی معادل 17.5 میلیارد یورو در سال 2016 رشدی 2.7درصدی را در این سال تجربه كرده است و دولت اسپانیا را در زمینه حمایت از گسترش كسب و كار این صنعت با شركای خارجی مصمم ساخته است.

آماده همكاری با سازندگان خارجی برای دستیابی به اهداف برنامه 2025 هستیم

مدیر همكاری های بین المللی ایران خودرو به عنوان دیگر سخنران این نشست مشترك، با بیان این كه نشست برگزار شده فرصت خوبی برای شناخت بهتر استعدادها و فرصتهای دو طرف خواهد بود، پروژه های توسعه محصول، صنعتی سازی و دانش محور را به عنوان اصلی ترین حوزه های همكاری سازندگان ایرانی و اسپانیایی برشمرد.

مجید سلیمی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ایران خودرو در بازارهای بین المللی و فرصت های پیش روی صنعت خودرو در دوران پساتحریم اظهار داشت: هدف ایران خودرو تولید 1.8 میلیون خودرو تا سال 2025 است و برای رسیدن به این هدف، برنامه های استرات‍ژیك خود را در فاز نهایی به طراحی و توسعه پلتفرم های جدید، تنوع در سبد محصولات و همكاری در قالب جوینت ونچر در زمینه های مختلف اختصاص داده است.

سلیمی پژو، رنو، سوزوكی و بنز را به عنوان شركای استراتژیك ایران خودرو در حال حاضر برشمرد و خاطرنشان كرد: با توجه به پروژه هایی كه بطور مشترك و با شرط داخلی سازی حداقل 40 درصد با این شركا تعریف شده است، می توان همكاری های گسترده تری با سازندگانی داشت كه با آنها در حال همكاری هستند.

وی در ادامه با اعلام این كه در بخش صنعتی سازی باید فرایندهای لجستیك، ارگونومی، استمپینگ در شكل دهی ورق و رنگ خودرو باید توسعه و ارتقا داده شود، این فرایندها را حوزه دیگری از امكان فعالیت و همكاریهای بیشتر دو طرف عنوان كرد.

سلیمی در پایان با اشاره به تمركز ایران خودرو بر پروژه های دانش بنیان در صنعت خودرو از تمایل گروه صنعتی ایران خودرو برای توسعه همكاری در زمینه های توسعه و ارتقای مكانیزم ردیابی قطعات و امنیت اطلاعات، همچنین تعامل در توسعه شبكه فروش در بازارهای خارجی، كاهش هزینه تولید و توسعه محصول و قیمت تمام شده پروژه ها و در مجموع، افزایش تولید در كل زنجیره ارزش در گروه صنعتی خبر داد.

داخلی سازی محصولات جدید اصلی ترین خط مشی ساپكو

مدیر مطالعات و برنامه ریزی استراتژیك ساپكو نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زنجیره تامین در سطح داخلی و بین الملل و بیان ظرفیت ها و توانمندی های سازندگان صنعت قطعه سازی اظهار داشت: بر اساس خط مشی جدیدی كه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت زنجیره تامین تعریف شده است، داخلی سازی محصولات جدید هدف اصلی ما خواهد بود.

حسین نظری سطح ساخت داخل در همكاری های خارجی را 40 و برای محصولات ایكاپ تا پایان سال سوم را 70درصد عنوان كرد و افزود: از دیگر برنامه های ما كاربرد فناوری های نوین در فرایندهای تولید محصولو ارتقای زنجیره تامین از طریق همكاری های بین المللی با سازندگان است.

وی در خصوص فرصت های همكاری در صنعت قطعه سازی كشور به تمركز بر سیستم های الكتریكی/الكترونیكی، انتقال قدرت، كنترل و فرمان، ایمنی و تریم های داخلی و بیرونی خودرو اشاره كرد و با ابراز امیدواری از شكل گیری همكاری های جدید در آینده نزدیك، از آمادگی ساپكو برای عقد قرارداد با سازندگان اسپانیایی به روش های مختلف با تكیه بر فاكتور صادرات و ارتقای توان و دانش فنی خبر داد.

تاكید مدیرعامل سرناتو برای همكاری بر پایه كیفیت و فناوری با قطعه سازان ایرانی

خوزه پورتیا مدیرعامل سرناتو در این نشست كه به نمایندگی از هزار سازنده عضو این انجمن در این نشست حضور یافته بود، با اشاره به 50 سالگی این صنعت در ماه گذشته گفت: صنعت خودرو اسپانیا در رده دوم اروپا و رتبه هشتم دنیاست كه در این میان، قطعه سازی با قرار گرفتن در جایگاه چهارم اتحادیه اروپا توانسته است طی 6دهه فعالیت، یكپارچگی و كیفیت در زنجیره ارزش را برای این صنعت به ارمغان آورد.

وی افزود: تكیه بر تنوع تكنولوژیك و فرهنگ كسب و كار در OEMهای مستقر در اسپانیا توانسته است صنعت این كشور را با مزیت رقابتی بالایی روبرو سازد و این رقابت پذیری را با تعهد به تحقیق و توسعه و فعالیت های دانش بنیان به خوبی حفظ كرده است.

پورتیا شركت های اسپانیایی را دارای حضوری گسترده در 35 كشور دنیا دانست و اضافه كرد: 73.5درصد بازار صادراتی این كشور در اتحادیه اروپاست اما در ژاپن، آمریكا، چین، مكزیك و مراكش نیز حضوری پررنگ داشته ایم.

معرفی شركای بومی به سازندگان اسپانیایی از سوی انجمن قطعه سازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو و نماینده سازندگان ایرانی در این نشست، با دعوت از سازندگان اسپانیا برای بازدید از توانمندی ها و امكانات موجود برای دستیابی به چشم اندازی روشن از این صنعت در ایران اظهار داشت: با توجه به بحث داخلی سازی كه برای تولید محصولات جدید ایران خودرو مطرح شده است و از آنجا كه سازندگان ایرانی به دنبال شركای خارجی توانمند و مطمئن هستند، امیدواریم فرصت همكاری با سازندگان اسپانیایی فراهم شود.

وی ضمن اعلام آمادگی یاپما برای معرفی شركای بومی از بین سازندگان ایرانی تاكید كرد: زمان آن فرا رسیده است كه در كنار پژو و رنو بتوانیم شاهد مشاركت دیگر شركای اروپایی در این صنعت به روش های مختلف (لیسانس، همكاری فنی، جوینت ونچر و ...) نیر باشیم.
 

کد خبر 76894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha