کد خبر 78988
۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
پشت‌پرده رانت ثبت سفارش خودرو

پرشین خودرو: خودرو از آن دسته کالاهایی است که همواره مورد توجه است و هر نوع تصمیم‌گیری می‌تواند این کالا را در حوزه قیمت متاثر کند.

به گزارش پرشین خودرو، اعتماد نوشت: زمانی که مهربرجام زده شد یکی ازحوزه‌هایی که مورد توجه خاص قرار گرفت بخش خودرویی بود؛ هم برای واردات و هم برای قراردادهای خودرویی که حاصل آن تنوع تردد خودرویی بود.

اما پس از اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت طی بخشنامه‌ای اعلام كرد؛ از این پس تنها شركت‌هایی می‌توانند به ثبت سفارش خودرو اقدام كنند كه به عنوان نماینده رسمی خودروسازان برتر جهانی در داخل كشور شناخته شوند. حالا اما سایت

ثبت سفارش نه تنها برای افراد و شركت‌های متفرقه، بلكه برای نمایندگان رسمی خودروسازان نیز بسته شده است.
این سایت كه تنها راه ارسال درخواست رسمی برای واردات خودرو به داخل كشور محسوب می‌شود، بیش از دو ماه است كه بسته شده و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه ثبت خودرو را ندارد. البته از این دست اقدامات و تصمیم‌های وزارت صنعت مسبوق به سابقه است چرا كه
دی ماه سال گذشته بود كه برای مدتی مجددا سایت ثبت سفارش بسته بود اما در آن زمان لیست خودروهای مجاز برای ورود نیز از روی سایت برداشته شد تا این موضوع مشخص شود كه سایت جهت به‌روزرسانی خودروهای مجاز از دسترس خارج شده است. اما در حال حاضر لیست خودروهای مجاز همچنان روی سایت قرار دارد.

حال آنكه وزارت صنعت در پاسخ به درخواست‌های مكرر شركت‌های واردكننده، اعلام كرده است كه سامانه ثبت سفارش جهت بررسی آمار و ایرادات درون سیستمی از دسترس خارج شده است. این وزارتخانه همچنین قطع شدن ارتباط سیستم دفتر مقررات واردات و صادرات با گمرك جمهوری اسلامی را دلیل دیگر این اختلال اعلام كرده است.

این در حالی است كه به گفته منابع آگاه، علت اصلی این تصمیم وزارت صنعت، افزایش چشمگیر خودروهای وارداتی به كشور طی ۳ ماه نخست سال جاری است؛ به نحوی كه در این مدت ۳۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو وارد كشور شده كه نشان‌دهنده رشد ۱۳۵ درصدی واردات خودرو است. كارشناسان معتقدند علت این افزایش ناگهانی، رشد میزان ترخیص خودرو از گمرك در پی ابلاغ دستورالعمل كنترل بازار ارز از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور است. به این ترتیب كه بسیاری از شركت‌های متفرقه وغیر نماینده كه خودروهای وارداتی آنها در پشت درب‌های گمرك به دلایل مختلف مانده بود، تنها شش ماه فرصت داشتند تا كالای خود را ترخیص كنند. لذا آنها همه تلاش خود را انجام داده و تمام سفارشات قبلی خود را در این بازه زمانی از گمرك ترخیص و وارد كشور كردند.

به نظر می‌رسد وزارت صنعت با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو، در پی كنترل هرچه بیشتر میزان واردات خودروهای خارجی به داخل كشور است و برهمین اساس هم قصد دارد فعلا تا سر و سامان یافتن تغییرات كابینه و وزارتخانه‌های مرتبط با واردات، همین روال ادامه یابد. البته ثبت سفارش شده‌های قبلی مشكلی برای ورود ندارند و ورود آنها بلامانع است اما اینكه وزارتخانه تا چه زمانی قصد دارد بر همین روال پیش برود موضوعی است كه مشخص نیست.

موضوعی كه بارها مسوولان وزارت صنعت در مورد آن بحث كرده‌اند و حتی برخی گمانه زنی‌ها این توقف را به تعیین تكلیف سكاندار جدید وزارتخانه مرتبط كرده بودند، حال كه وزیر جدید سكاندار وزارت صنعت شده است به نظر می‌رسد كه باید این ماجرا به سرانجام برسد. اما همین توقف دو ماهه به جای اینكه بازار خودروی وارداتی را به سرانجامی برساند آشفته‌تر از قبل كرده است به گونه‌ای كه كسانی كه دارای برگ ثبت سفارش قبلی هستند این روزها برگه‌های ثبت سفارش خود را به مزایده و مناقصه برده و با قیمت‌های خاص می‌فروشند.

کد خبر 78988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha