کد خبر 79112
۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
نگاهی به نسل جدید سدان اسپورت لوکس ب.ام.و +تصویر

پرشین خودرو: جای تعجب است که یک سدان لوکس چنین ویژگی‌های بامزه ای را توامان داشته باشد اما به نظر می‌رسد ام 5 در نسل جدید خود به منتهی الیه کارایی رسیده است. نگاهی به امار و ارقام این خودرو در نسل جدید نشان می دهد ام5 ضمن رقابت با بهترین سدان های لوکس جهان، قادر است با ابر خودروی لامبورگینی هوراکان، فراری 458 و نیسان جی تی آر رقابت کند.

زنده‌باد ام پنج!

 

جای تعجب است که یک سدان لوکس چنین ویژگی‌های بامزه ای را توامان داشته باشد اما به نظر می‌رسد ام 5 در نسل جدید خود به منتهی الیه کارایی رسیده است. نگاهی به امار و ارقام این خودرو در نسل جدید نشان می دهد ام5 ضمن رقابت با بهترین سدان های لوکس جهان، قادر است با ابر خودروی لامبورگینی هوراکان، فراری 458 و نیسان جی تی آر رقابت کند.

 

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

 این خودروی زیبای آلمانی با کیت الحاقی ام پاور شرکت، قادر است تا در زمانی کمتر از 3.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و تا سرعت 305 کیلومتر در ساعت نیز شما را همراهی کند. موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری و دو توربوی این خودرو با تولید نیروئی عظیم به میزان 600 اسب بخار و 750 نیوتن متر با صدای بلند برتری ام 5 را بر سایر رقبای خود به عنوان قوی ترین سدان تولید انبوه جهان اعلام می کند. به لطف سامانه 4 چرخ محرک پیشرفته ب.ام.و، این خودرو می تواند در یکی از سه حالت دو چرخ محرک، چهار چرخ محرک و یا چهار چرخ محرک اسپورت قرار گرفته و علاوه بر مسیرهای شهری، در بخش جاده های برفی، جاده های لیز و حتی بیابانی هم توانمندی بالایی از خود نشان دهد.

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد 

 
اما مقایسه جالبی توسط مجله انگلیسی ماشین در خصوص نسل های مختلف ام5 صورت گرفته که نشان می دهد این سدان اسپورت لوکس آلمانی در طول بیش از 32 سال قدمت، به یک استاندارد در این بخش از بازار تبدیل شده است به طوری که عمده رقبای ام5 سعی کرده و می کنند که بیش از آنکه محصولاتی پیشرو باشند، خود را شبیه ام 5 نشان می دهند. در خلال شش نسل مختلف، این خودرو همواره در بخش های مختلف توانسته بهترین باشد یا دست کم در بین بهترین‌ها قرار گیرد.
 

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

 

 


نسل نخست : ای28 / 1988- 1985

 

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

برای نخستین بار بود که ام5 با یک موتور بسیار قوی و تغییراتی در ظاهر به خریداران اروپایی عرضه شد و در زمیان کوتاه شهره عام و خاص شد. این خودرو یک موتور 286 اسب بخار داشت که بیش از سه برابر مدل پایه سری 5 آن سال بود و به لطف رینگ های 16 اینچی زیبا و فراری گونه، و البته تغییراتی در بخش فنی، کابوس بسیاری از خودروهای اسپورت عصر خود به حساب می آمد. ام5 نسل اول تا سال 1988 تولید شد و سپس از خط تولید خارج شد. فضای داخلی با تودوزی چرم و نیز ادوات اضافه، در کنار ماکزیمم سرعت 260 کیلومتر در ساعت از این خودرو یک افسانه ای واقعی در عصر خود ساخت که هنوز هم سواری با آن لذتبخش و مهیج است.

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد 

گشتی با این خودرو نشان می دهد موتور ام5 که یک نمونه 6سیلندر 3.5 لیتری تخت است، در دور پایین 3 هزار بخش زیادی از نیرو را در اختیار راننده قرار می دهد اما برای رسیدن به حد نهایی سرعت و لذت باید بالاتر از دور 4500 و حتی 6000 رفت تا طعم واقعی موتور ام پاور ب.ام.و را چشید. نمونه های سالم و کمتر کارکرده این خودرو که هنوز هم در زمانی کمتر از 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسند، هم اینک بیش از 34 هزار یورو یا 40 هزار دلار قیمت دارند.

 


 

 

نسل دوم: ای34 / 1989- 1995

 

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

نسل دوم ب.ام.و ام5 بلافاصله پس از نسل اول به بازار آمد و موفقیت بسیار بزرگی را در زمینه فروش و اعتبار برای شرکت آلمانی به ارمغان آورد. بدنه این خودرو با کمی رشد بزرگتر و کشیده تر از نسل قبل بود، در عین حال موتور تقویت شد، رینگ ها از 16 به 18 اینچ ارتقا یافته و به لطف افزودن کیسه هوای راننده، فضای داخلی نیز لوکس‌تر و زیباتر و ایمن تر شد. نسل جدید گرچه 200 کیلوگرم سنگین تر از نسل اول است اما به لطف موتور 3800 سی سی و حجیمی که مهندسان اروپایی روی ام5 نصب کردند، این خودرو دیفرانسیل عقب با تولید نیرویی معادل 342 اسب بخار و 400 نیوتن متر گشتاور در ظرف 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسید.

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

قیمت کنونی مدل های ام5 نسل دوم به دلیل تولید انبوه در مقایسه با نسل اول قیمت کمتری داشته و در صورت تمایل به خرید آن باید حدود 15 هزار دلار هزینه کنید. ناگفته نماند در برخی نمونه های ام5 یک موتور کوچکتر 3.6 لیتری با قدرت 315 اسب بخار هم نصب شده که عملکردی ضعیف تر دارد.


 

 

نسل سوم: ای39 / 1999-2003

 

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

نسلی که شهرتی عالم گیر به دست آورد و در سطحی عجیب ام5 را به همه معرفی کرد همین نسل سوم بود که با کمک یک موتور 8سیلندر 5 لیتری نیرویی معادل 400 اسب بخار و 550 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می داد تا با این موشک زمین به زمین آلمانی در زمانی کمتر از 5.5 ثانیه به سرعت 100 کیبومتر در ساعت برسد.

نسل جدید با اینکه در مقایسه با نسل دوم اصلاحات بسیاری به خود دید اما تنها با افزایش 50 کیلوگرمی وزن روبرو شد و عملکرد درخشانی در جاده و پیست داشت. نسل سوم ام5 هم دیفرانسیل عقب بود و به یک جعبه دنده شش سرعته دستی مجهز، در عین حال تا 260 کیلومتر در ساعت نیز سرعت می گرفت و فضای داخلی بسیار لوکسی داشت. این خودرو در نمونه های سالم هم اینک حدود 40 هزار دلار قیمت دارد.

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد 


 

 

نسل چهارم: ای60 / 2005 - 2011

 

 

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

شاهکار طراحی کریس بنگل آلمانی به دلیل به کارگیری یک موتور 10 سیلندر 5 لیتری که قدرت، سرعت و عملکرد حیرت انگیزی داشت در دوره 5 ساله حضور در بازار یک وحشت واقعی برای تمامی خودروهای اسپورت بود. موتور این خودرو که به جای تسمه برای نخستین بار از زنجیر سود می برد در کنار یک گیربکس سکانسی و نیز رینگ های 20 اینچی، چنان ابهتی برای ام5 به ارمغان آورده بود که کمتر حریفی یارای مقابله با این سدان سوپرلوکس آلمانی را داشت.

نیروی تولید موتور این خودرو 510 اسب بخار بود که در کنار گشتاور 540 نیوتن متری آن به ام 5 کمک می کرد تا در ظرف 4.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد و در نهایت تا 300 کیلومتر در ساعت هم سرعت بگیرد. در این نسل هم سنت دیفرانسیل عقب بودن ام5 حفظ شد و در کنار آن، کیفیت کابین و تجهیزات بسیار بالا رفت.

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد
 


 

 

نسل پنجم: اف10 / 2011 – 2017

 

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

نسل قبلی ام 5 هم در شیوه طراحی و هم توان فنی خودرویی محافظه کار بود اما توانست همچنان اعتبار ام 5 را به خوبی حفظ کند. این مدل در یک عمل انقلابی به جای موتور تنفس طبیعی و سنگین ده سیلندر نسل قبل، از یک پیشرانه 4.4 لیتری 8 سیلندر دو توربو استفاده کرد که نیرویی معادل 590 اسب بخار و 640 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کرد و در زمانی کمتر از 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسید.

نسل پنجم ام5 هم به سیاق پدران خود دیفرانسیل عقب بود اما از یک جعبه دنده 7سرعته دوکلاچه و نیز یک سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب سود می برد و بیش از هر زمیان دیگری به امکانات رفاهی، ایمنی و البته ارتباطی مجهز بود.

 

سر و کله آقای دیفرانسیل عقب پیدا شد

 

کد خبر 79112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha