کد خبر 80188
۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
آن چه صنعت خودرو را از نابودی نجات داد

پرشین خودرو: بدون شك اگر اوضاع و احوال این مجموعه به مانند سال های نه چندان دور بود، فرانسوی ها هرگز حاضر نمی شدند 300 میلیون یورو پول نقد خود را هزینه كنند.

به گزارش پرشین خودرو، پیش از روی كار آمدن دولت یازدهم صنعت خودروسازی كشور از مشكلاتی رنج می برد؛ در همان زمان همه می دانستند كه این صنعت به دلیل برخی از تحریم ها برای همكاری خارجی با شركای خود، تامین مواد اولیه مورد نیاز، جابجایی و نقل و انتقال بانكی و همچنین تهیه قطعات یدكی خارجی با مشكلاتی روبرو شده است.

اما صنعت خودروسازی كشور در آن روزها از یك مشكل درونی نیز رنج می برد و تركیب ناهمگون مدیریتی دربرخی از شركت های تولیدكننده بود كه نمی توانست در آن زمان پاسخ گوی نیازها و خواسته های این صنعت باشد؛ به عنوان مثال دومین خودروساز كشور یعنی سایپا به مدت چندسال از تركیبی در هیات مدیره خود بهره مند بود که این افراد توانایی کافی برای حل مسائل و مشكلات اقتصادی این مجموعه را نداشتند.

تركیب یادشده متشكل از افرادی بود كه عمدتا تخصص، مهارت و تجربه بسیار بالایی در زمینه های تولیدی داشته و رزومه كاری آنان مطابق با مسائل و حوزه های مربوط به تولید و خوشه های صنعتی بود؛ این افراد طبیعتاً در زمینه شناسایی مسائل و مشكلات مربوط به تولید، تامین قطعات، كیفیت تولید و... آشنایی و شناخت دقیقی داشتند، اما واقعیت این است كه مشكل اصلی این مجموعه تولید نبود، بلكه مشكلات و مسائل مالی و اقتصادی بود.

همین مساله موجب شد گروه سایپا با مشكلات زیادی در زمینه های اقتصادی مواجه شود؛ این سازمان نمی توانست در زمینه تامین منابع مالی مورد نیاز تولید، همكاری با بانك ها و موسسات داخلی و خارجی برای نقل و انتقال ارز، اخذ وام، پرداخت بدهی به بانك ها و... اقدامات مفیدی را انجام دهد، چون اساساً هیچ ظرفیت یا نیرویی را نداشت تا این مسئولیت را برعهده گرفته و با شناخت درست از فرایند اجرای امور مالی، اهداف سایپا را پیش ببرد.

اما این مشكل با انتصاب تیم جدید مدیریتی این مجموعه به شكلی بسیار جالب و درست برطرف شد؛ مدیرعامل جدید این مجموعه كه كاملاً تخصص اقتصادی داشت، باتوجه به روابط بسیار خوب با بانك ها و موسسات اقتصادی به سرعت دست به كار شد و نقدینگی مورد نیاز این مجموعه را به روش های گوناگون تامین كرد. در كنار آن، افرادی هم كه وارد هیات مدیره این مجموعه شدند، هم ارتباطات بسیار خوبی با نهادها و سازمان های گوناگون داشتند و هم برخوردار از تخصص و شناخت كافی از حوزه های اقتصادی و صنعتی بودند؛ غرض این كه تیم جدید متشكل از افرادی بود كه می توانستند درد این مجموعه را دوا كنند.

اصلاح ساختار سرمایه، ایجاد انضباط مالی در تمامی شركت های این گروه، شناسایی و انتخاب درست محل هزینه كرد درآمدها، كاستن از هزینه های زائد و خارج از منافع سازمان، فروش اموال و دارایی های راكد و غیرسودده، ادغام شركت ها و سازمان های همسود و موازی، اجرای طرح ها و روش های نوین در فروش خودرو، هدایت نقدینگی مجموعه به سمت خطوط تولید، پرداخت بدهی شركت های قطعه سازی، استمهال در پرداخت سود و اقساط معوقه بانك ها به دلیل برخورداری از ارتباط مناسب با نهادهای مالی و اقتصادی كشور و بسیاری دستاوردهای دیگر نتیجه انتخاب یك تیم مدیریت قوی در عرصه اقتصادی برای این سازمان بود.

همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شد كه مدیران جدیدالورود این سازمان، تبحر و شناخت دقیقی در حوزه مسائل مالی داشتند و با اجرای این سیاست ها و سامان دادن به اوضاع اقتصادی سایپا، جریان تولید در این گروه نیز به تدریج به بهبود یافت، ثبات و آرامش در میان كاركنان حاكم شد

اقدامات این تیم مدیریتی در كنار بهبود شرایط كلان كشور در زمینه های داخلی و خارجی و رفع تحریم های مربوط به صنعت خودرو منجر به آماده سازی چهره و رویكرد سایپا برای انعقاد قرارداد همكاری با سیتروئن شد؛ بدون شك اگر اوضاع و احوال این مجموعه به مانند سال های نه چندان دور بود، فرانسوی ها هرگز حاضر نمی شدند 300 میلیون یورو پول نقد خود را هزینه كنند.

ورود خارجی ها به مجموعه سایپا در كنار رفع تحریم ها، یك دلیل مهم دیگر هم داشت و آن اجرای سیاست های صحیح و بهبود شرایط این مجموعه و قرارگرفتن در جایگاه یك شركت آماده برای مشاركت بین المللی بود. انتخاب صحیح دولت در عرصه مدیران صنعت خودروسازی كشور موجب شد دو تولیدكننده اصلی كه در معرض ورشكستگی و توقف فعالیت ها قرار داشتند، به سرعت از درون خود را بازسازی كرده و با ارتقای فعالیت ها و ایجاد ثبات سازمانی شرایط خود را از وضعیت بحرانی به موقعیت سبز و ثبات برسانند.

به نظر می رسد برخلاف اظهارات بسیاری از كارشناسان در زمینه ناكامی صنعت خودروسازی در دستیابی به اهداف مدنظر، با بررسی وضعیت كنونی سایپا و مقایسه آن با شرایط سه سال قبل، می توان دریافت كه هم مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتخاب صحیح مدیران ارشد این مجموعه، تا حد زیادی اوضاع را سامان دادند و هم تیم مدیران و تصمیم گیران آن، با شناخت درست از اوضاع و برنامه ریزی حساب شده، شرایط این سازمان را به وضع امیدواركننده ای برگرداندند.

احسان قوامی كارشناس صنعت خودرو

کد خبر 80188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha