خودروهای برقی به سرنوشت دوگانه‌سوزها دچار نشوند

پرشین خودرو: خودروسازان داخلی این روزها در حالی از عرضه محصولات برقی و هیبریدی (خودروهای به اصطلاح سبز) به بازار کشور طی دو سه سال آینده صحبت به میان می‌آورند که هنوز اقدام خاصی در راستای تامین زیرساخت‌های لازم برای این مدل خودروها انجام نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، طی چند سال گذشته، صنعت خودرو جهان توجهی ویژه به تولید محصولات برقی و هیبریدی نشان داده و در حال حاضر بسیاری از برندهای خودرویی دنیا برنامه‌هایی جدی برای طراحی و تولید و عرضه مدل‌های الکترونیکی ارائه کرده‌اند. اوضاع به شکلی است که طبق اعلام برخی خودروسازان بزرگ دنیا، سبد آینده محصولات آنها مملو از خودروهای برقی و هیبریدی خواهد بود و این راهی است که صنعت خودرو جهان رسما در مسیرش قرار گرفته و گویا گریزی نیز از آن نیست.
در این شرایط، خودروسازان داخلی نیز که گویا نمی‌خواهند از قافله برقی‌ها عقب بمانند، به‌دنبال تولید و عرضه مدل‌های الکترونیکی هستند. هر دو خودروساز بزرگ کشور به‌تازگی اعلام کرده‌اند طی دو سه سال آینده، محصولات سبز خود را راهی بازار خواهند کرد، هرچند هنوز جزئیات خاصی از پلت‌فرم و کلاس این محصولات در دست نیست.
هرچند با توجه به بالا گرفتن تب خودروهای سبز در دنیا، خودروسازی و بازار کشور نیز راهی جز پیوستن به قافله برقی‌ها ندارد، با این حال باید برنامه‌هایی جدی و قابل اجرا در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، در نظر گرفت.ترویج و توسعه خودروهای سبز، نیاز به ایستگاه‌های شارژ خیابانی دارد و این مهم خود شبکه برقی قوی و گسترده‌ای را می‌طلبد. بدون شک اگر قرار باشد خودروهای برقی بدون انجام مطالعات لازم و در شرایط زیرساختی ضعیف، روانه بازار کشور شوند، به احتمال فراوان باز هم شاهد تکرار اتفاقات ناخوشایند و دردسرهای پروژه دوگانه‌سوز کردن خودروها خواهیم بود.
در آن ماجرا، به‌دلیل ضعف‌های زیرساختی، مشکلات زیادی گریبان مشتریان و حتی خودروسازان را گرفت و در نهایت پروژه دوگانه‌سوزها آن‌طور که باید، به اهداف خود نرسید. در این شرایط بهتر است نهایت دقت در برنامه‌ریزی بابت تولید و عرضه خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، صورت گرفته و سپس به سراغ عملیاتی کردن این پروژه بزرگ برویم تا تجربه تلخ گذشته تکرار نشود.

دنیای اقتصاد

کد خبر 80843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha