کد خبر 82495
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
خطای انسانی عامل عمده تصادفات است

پرشین خودرو: نیمه شب بود، چشم‌هایم از خستگی به سختی اطراف را می‌نگریست، یک لحظه نمی‌دانم چه شد اما وقتی چشم باز کردم فهمیدم سمت راست ماشینم، همسر و فرزندم زیر کامیون جا مانده‌اند.

به گزارش پرشین خودرو، نیمه شب بود، چشم‌هایم از خستگی به سختی اطراف را می‌نگریست، یک لحظه نمی‌دانم چه شد اما وقتی چشم باز کردم فهمیدم سمت راست ماشینم، همسر و فرزندم زیر کامیون جا مانده‌اند.

 این‌ها همه جمله‌هایی است که از انتهای حنجره بغض آلودش به سختی شنیده می‌شد، فردی که اکنون پس از آن حادثه به یک فرد کاملا غیرطبیعی و افسرده تبدیل شده است. چشم‌های گود افتاده‌اش نشان از ناآرامی درونش دارد و حرکات بی‌قرارانه‌اش نیز گواه بر همین مدعاست.

ظاهر ژولیده‌اش را که ببینی دلت برایش می‌سوزد، گمان می‌بری از مال دنیا بی‌نصیب و محروم است که چنین روزگاری را سپری می‌کند اما پای حرف‌هایش که بنشینی دلت از زخم‌های دیگرش به درد می‌آید.

مسلم به شرح حادثه‌ای که برایش رخ داده می‌پردازد و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: برای تفریح به مسافرت رفته بودیم اما خستگی این سفر برای همیشه در زندگی ما سایه افکند. در مسیر بازگشت به منزلمان در همدان بودیم که آن حادثه رخ داد.

او برای لحظه‌ای چشمانش را بست و با چشمانی اشک‌آلود به همگان فهماند که تمام زندگی‌اش را در این حادثه از دست داده است.

او پس از سکوتی عمیق و دردناک ادامه می‌دهد: سرعتم بالای 120 کیلومتر بر ساعت بود، ساعت نزدیک به یک نیمه شب شده بود و می‌خواستم کمی سریع‌تر به منزل برسیم تا بتوانم صبح آن روز به کارم برسم اما غافل از اینکه 20 دقیقه زود رسیدن به قیمت تمام زندگی‌ام تمام شد.

مسلم می‌گوید: نزدیکی پلیس‌راه همدان بودیم، خوابم می‌آمد و ترجیح دادم در منزل استراحت کنم اما هیچ‌گاه پس از آن حادثه خستگی‌ام برطرف نشد.

وی تصریح می‌کند: زندگی خوبی داشتم اما در آن حادثه تلخ همسر و فرزندم را از دست دادم.

این شهروند همدانی در ادامه اظهار می‌کند: همسر و فرزندم قربانی یک لحظه غفلت من شدند بنابراین هیچ‌گاه خودم را به خاطر 20 دقیقه سریع‌تر رسیدن به مقصد نمی‌بخشم.

این فقط نمونه‌ای از هزار نمونه تصادف رخ داده در کشور است و چنین خانواده‌هایی که دچار افسردگی‌های روحی و روانی شده‌اند، فراوانند پس بر آن شدیم تا وضعیت استان همدان را از منظر تصادفات در سالجاری جویا شویم.

خطای انسانی بیشترین عامل تصادفات در ایران

رئیس پلیس‌راه استان همدان نیز با اشاره به وضعیت تصادفات در کشور می‌گوید: به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 21 نفر در اثر تصادفات جان خود را در کشور ما از دست می‌دهند این درحالیست که در کشور سوئد به ازای هر 100 هزار نفر فقط 3 نفر در اثر تصادفات می‌میرند که البته نقش خطای انسانی در این بین بیشترین علت را تشکیل می‌دهد.

سرهنگ رضا عزیزی از کاهش 8 درصدی تصادفات فوتی در سالجاری خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال طی 164 فقره تصادف فوتی 198 نفر جان خود را از دست دادند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش 12 درصدی تصادفات جرحی اظهار می‌کند: در نیمه نخست امسال 895 فقره تصادف جرحی رخ داد که طی آن هزار و 238 نفر مجروح شدند.

عزیزی با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت‌سوارها متأسفانه هیچ توفیقی نداشته‌ایم، ادامه می‌دهد: در نیمه نخست سال گذشته 56 نفر موتورسیکلت‌سوار در محورهای استان فوت شدند و امسال هم آمار به همین شکل بوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: امسال 310 فقره تصادف موتورسیکلت‌سوار رخ داده است که طی آن 302 نفر به شدت دچار مجروحیت شده‌اند.

رئیس‌ پلیس‌راه همدان با بیان اینکه 47 درصد تصادفات موتورسیکلت‌سواران در جاده‌های فرعی و 41 در محورهای روستایی رخ داده است، می‌افزاید: با توجه به محدودیت امکانات پلیس نمی‌تواند حضور دائمی در این محورها داشته باشد و فقط به صورت متناوب کنترل این محورها را انجام می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: دهیاران در زمینه آگاه‌سازی و ارائه آموزش به اهالی روستاها وظیفه‌مند بودند اما متأسفانه کارهای اجرایی از آنها ندیدیم.

موتورسیکلت تبدیل به وسیله تفریحی و نمایشی شده

رئیس پلیس‌راه استان همدان با بیان اینکه برخی با موتورسیکلت دوئل می‌کنند، می‌گوید: برای برخی موتورسیکلت به یک وسیله تفریحی و نمایشی تبدیل شده که متأسفانه آثار آن بروز 10 فقره تصادف با فوت بیش از یک نفر در سالجاری بوده است.

وی به بیان مهمترین علت تصادفات در سالجاری می‌پردازد و اظهار می‌کند: عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه و انحراف به چپ به ترتیب مهمترین علل تصادفات در سالجاری بوده است.

عزیزی با اشاره به محورهای حادثه‌خیز استان تصریح کی‌کند: محور همدان- کرمانشاه، جاده قدیم همدان- ساوه و گردنه اسدآباد محورهای پر تصادف استان در سالجاری بودند.

وی خاطرنشان می‌کند: در محور قدیم همدان- ساوه در نیمه نخست سال گذشته 2 نفر جان خود را از دست دادند این درحالیست که امسال آمار فوتی‌ها در این محور به 15 نفر رسیده است.

وی درباره چگونگی افزایش تصادفات در محور قدیم همدان-ساوه می‌گوید: این جاده دارای پیچ‌های غیراصولی و خطرناک است همچنین فاقد شانه خاکی بوده که در صورت خراب شدن خودروها، راننده مجبور می‌شود در جاده توقف کند.

عزیزی افزایش ترددات را مهمترین عامل افزایش تصادفات در این جاده عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: افزایش مبالغ عوارض آزادراه همدان- ساوه نیز یکی از مهمترین عوامل افزایش ترددات در جاده قدیم بوده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در گردنه اسدآباد رانندگان با سرعت وارد می‌شود و عدم توانایی کنترل وسیله در این شرایط باعث بروز حادثه می‌شود، می‌افزاید: خطای انسانی مهمترین علت تصادفات است.

رئیس پلیس‌راه استان همدان به مقایسه وضعیت استان همدان نسبت به کل کشور می‌پردازد و می‌گوید: در سالجاری تصادفات فوتی در کشور کاهش 4 درصدی و در استان 8 درصد کاهش یافته که این خود گویای وضعیت مناسب استان نسبت به کل کشور است اما واقعیت این است که این تعداد تصادفات زیبنده استان همدان با این غنای فرهنگی نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت استان همدان در سالجاری نسبت به سالیان گذشته وضعیت بهتری است، ادامه می‌دهد: این استان نسبت به جمعیت، طول راه‌ها و استان‌های هم‌جوار خود تصادفاتش بیشتر است.

عزیزی در پایان با اشاره به تصادفات دسته‌جمعی در استان می‌گوید: امسال 7 فقره تصادف دسته‌جمعی داشتیم که طی آنها بیش از 3 نفر کشته شدند و 38 فقره تصادف جرحی بیش از 5 نفر مجروح نیز در این استان رخ داده است.

شاید روزی چندین بار وقوع تصادفات را می‌بینیم و یا می‌شنویم اما همیشه حس می‌کنیم چنین اتفاقاتی برای همسایه رخ می‌دهد و ما هرگز دچار آن نخواهیم شد.

می‌بینیم، می‌شنویم اما باز هم شاهد بازی با مرگ برخی هستیم، به راستی تجربه این هیجان‌ها و غفلت‌ها چقدر می‌ارزد؟!


ایسنا

کد خبر 82495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha