استفاده ایران ازسوختهای زیستی در پیچ‌وخم بروکراسیها

پرشین خودرو:در حالیکه کشورهای بسیاری به سمت وضع قوانینی برای منع تردد خودروهای با سوختهای فسیلی رفته‌اند اما به دلایلی، هنوز این طرحها در کشور ما اجرایی نشده و اجرای آن در پیچ‌وخم بروکراسیها مانده است.

به گزارش  پرشین خودرو،  یکی از مهم‌ترین مشکلات کلانشهرها، حجم بالای خودروهاست که آلاینده‌های خطرناکی مثل سرب تولید می‌کنند؛ سرب علاوه بر آثار زیانباری که بر سلامت جسمی افراد دارد و احتمال ابتلا به سرطان و سقط جنین را افزایش می‌دهد، سلامت روانی افراد را هم تهدید می‌کند.

برای روشن‌تر شدن آثار زیان‌بار آن باید گفت که به عنوان مثال بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر منفی می‌گذارد و باعث بروز سردردهای شدید (بویژه در بیماران مبتلا به میگرن) و کم شدن قدرت حافظه می‌شود.

ممنوعیت تردد خودروهای با سوخت فسیلی در برخی کشورها

«آلودگی هوا» از جمله معضلاتی است که راهکارهای مختلفی برای مقابله با آن اتخاذ شده اما به گفته کارشناسان بهترین و موثرترین راه، استفاده از خودروهایی با سوخت زیستی است که در دنیا نیز استفاده از آنها افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که چندی پیش شهردار پاریس اعلام کرد «مسئولان شهر پاریس قصد دارند عبور و مرور تمامی خودروهایی را که دارای موتورهای احتراق داخلی هستند، ممنوع کنند؛ لذا تا سال 2030 هیچ خودروی بنزین‌سوز یا گازوئیل‌سوزی حق ندارد در خیابانهای این شهر عبور و مرور کند.»

البته پاریس تنها شهر اروپایی نیست که چنین برنامه‌هایی را به اجرا در می‌آورد؛ پیش از این مقامات شهر آکسفورد در انگلیس هم از ممنوع کردن تردد خودروهای مصرف کننده سوختهای فسیلی تا سال 2020 خبر داده بودند.

همچنین خرید و فروش خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز در فرانسه تا سال 2040 به طور کامل ممنوع خواهد شد؛ چین هم در این زمینه برنامه‌های مشابهی دارد هر چند جزئیات آن اعلام نشده است.

به گزارش معاونت علمی ریاست جمهوری، در ایران نیز تحقیقات مختلفی روی سوختهای فسیلی در خودروهای مصرفی انجام شده و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی نیز اقداماتی در این حوزه داشته است؛ به طور مثال انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت واحد اتوبوسرانی با موضوع استفاده از سوختهای زیستی یکی از این اقدامات است.

استفاده از سوختهای زیستی به مدت 70 سال در دنیا اما ایران...

میثم طباطبایی؛ رئیس کمیته سوختهای زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری در این باره می‌گوید: استفاده از سوختهای زیستی کمک مؤثری به مسئولان در زمینه کنترل مصرف سوختهای فعلی خواهد کرد.

به گفته وی، سوختهای زیستی در دنیا نزدیک به 70 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در ایران هنوز در زمینه استفاده از این نوع سوختها به توافق نرسیده‌ایم.

سوختن روزانه 120 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در ایران

طباطبایی تصریح می‌کند: در ایران روزانه 60 میلیون لیتر بنزین و 60 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که این میزان به اندازه کل اتحادیه اروپا است و رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود و امیدواریم با تشکیل انجمن سوختهای زیستی ایران و اجرایی شدن اهداف تعیین شده برای آن، بتوانیم مصرف سوخت در کشور را بهینه کرده و سوختهای زیستی را وارد چرخه سوخت مصرفی کشور کنیم.

اما به دلایلی هنوز این طرحها در کشور به صورت کامل اجرایی نشده و اجرای آن در پیچ‌وخم بروکراسیهای متداول کشور جا مانده است؛ متأسفانه همچنان هر ساله آلودگی هوا سلامت جسمی و روانی مردم را به بازی می‌گیرد و طرحهای این‌چنینی در پستوی ادارات خاک می‌خورد.تسنیم

کد خبر 82569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha