هفت بند از نواقص ایمنی خط هفت مترو تهران

پرشین خودرو: عضو شورای شهر هفت بند از نواقص ایمنی خط هفت مترو تهران را تشریح کرد،خطی که تیر ماه امسال و در آخرین روزهای کار قالیباف افتتاح شد.

به گزارش پرشین خودرو، خط هفت، تیر ماه امسال و در آخرین روزهای کار قالیباف افتتاح شد، اما از همان روزهای آغازین هشدارهای جدی راجع به امنیت این خط توسط شورای چهارم داده شد. کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم نیز در رابطه با ایمنی خط هفت، نامه‌ای به مشاور پروژه نوشته و کماکان منتظر پاسخ است. شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران هفت بند از نواقص ایمنی خط هفت مترو تهران را تشریح کرد.

سه محدوده خروجی با ریسک بالا

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه بیش از چهار ماه از افتتاح خط هفت مترو تهران می‌گذرد، اما همچنان نواقص ایمنی این خط برطرف نشده است، گفت: از نظر زیرساختی سه محدوده خروجی برج میلاد و خط شرقی – غربی بریانک، هلال‌احمر و خط شرقی – غربی ۱۷ شهریور، قیام از سوی کارشناسان مترو با ریسک بالا تشخیص داده شده‌‌اند و راهبران قطار برای جلوگیری از سانحه مجبورند در این نواحی سرعت قطار را بین ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر کاهش دهند، در حالی که سرعت نرمال قطار در این خط ۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

فایرباکس‌ها در مسیر از تجهیزات خالی است

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه هواسازها و هواکش‌ها در خط هفت غیرفعال هستند و خط هفت امکانات لازم را برای مقابله با آتش‌سوزی ندارد، افزود: اکثریت فایرباکس‌ها در مسیر خط از تجهیزات خالی هستند و فقط به چند کپسول آتش‌نشانی در ایستگاه‌ها اکتفا شده‌است.همچنین برخی از ایستگاه‌ها همچون محمدیه، تربیت‌مدرس، بسیج، بریانک و رودکی دارای دوربین‌های کنترل و نظارت در راهرو نیستند و همین عدم نظارت و مانیتورینگ شرایط را برای تردد مسافران سخت کرده است.

او در ادامه به مشکلات ایجاد شده در خط هفت به دلیل عدم وجود هواکش‌ها اشاره کرد و افزود: وجود مشکل در زیرساخت‌ها، ریل، ارتعاشات عرضی و آلودگی‌های هوا در داخل تونل به علت عدم ورود هواکش، مشکلات عدیده‌ای را برای قطارها ایجاد کرده‌ است. حتی امکان دارد در کوتاه‌مدت موجب فلت‌شدن چرخ‌های قطار شود و با توجه به نبود پایانه یا پارکینگ مناسب برای قطارها سرویس‌دهی مناسب و ایمن مختل شود.

مرکز فرمان امکان رویت موقعیت قطار در بسیاری از نقاط را ندارد

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه هنوز سیستم سیگنالینگ در این خط راه‌اندازی نشده است، گفت: از مجموع طول خط هفت که ۲۲ کیلومتر است، فقط در شش کیلومتر از مسیر به صورت ناپیوسته مدار راه وجود دارد.با توجه به نبود سیستم سیگنالینگ، مرکز فرمان امکان رویت موقعیت قطار در بسیاری از نقاط را ندارد و در حد فاصل ایستگاه محمدیه تا ایستگاه بسیج یعنی مسیری به طول شش کیلومتر هیچ مدار راهی وجود نداشته و ارتباط میان قطار و مرکز فرمان تنها از طریق بیسیم ممکن است.

امانی در ادامه با تاکید بر اینکه هنوز حدفاصل ایستگاه محمدیه و ایستگاه بسیج افتتاح نشده است، افزود: با توجه به عدم افتتاح ایستگاه‌های میانی در زمان اضطرار راه‌های خروجی مسافران به صورت کامل مشخص نیست و بنابر اظهارات کارشناسان به علت وجود رمپ‌های نامناسب و لزوم استفاده از پله‌های صنعتی برای خروج و راه‌های پیش‌بینی‌شده فعلی، افراد با سنین مختلف امکان استفاده از این راه‌های فرار را ندارند.

روشنایی تونل خط هفت بسیار ضعیف است

او با اشاره به اینکه روشنایی تونل و خط هفت بسیار ضعیف است، ادامه داد: پس از تعطیلی خط از ساعت ۱۹ یک رام قطار بین ایستگاه بسیج تا آهنگ و دو رام قطار در داخل ایستگاه‌های دیگر پارک می‌شوند که امری بسیار غیرحرفه‌ای و ناایمن است. همچنین همه قطارها باید پس از طی کردن ۱۰‌ هزار کیلومتر برای انجام یک‌سری تست ویژه وارد پایانه شوند، اما هیچ ارتباطی میان خط هفت و پایانه‌های موجود ایجاد نشده است، این درحالی است که هم‌اکنون دو رام از قطارها از مرز ۱۰ هزار کیلومتر و دو رام دیگر از مرز ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش عبور کرده‌اند و با این وضعیت هنوز هیچ‌کدام برای انجام تست‌های ویژه وارد پایانه نشده‌اند.ایلنا

کد خبر 82611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha