کد خبر 82647
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
قطار مشهد-کربلا در حد وعده

پرشین خودرو: در حالی زیرساخت های حمل ونقل ریلی کشور به سمت مرزهای غربی کشور ناقص است که دولت طی سال های اخیر بدون هیچ اقدام عملیاتی تنها به وعده دادن جهت اتصال ریلی به عراق بسنده کرده است.

به گزارش  پرشین خودرو،  آبان ماه سال 95 معاون مسافری راه‌آهن از راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران-کربلا با قیمت بلیت 130 هزار تومان خبر داده و گفته بود: این قطار، مسیر تعیین‌شده را در 27 ساعت طی می‌کند.

میرحسن موسوی  با بیان این که بلیت این قطار به صورت مستقیم تهران-کربلا و توسط آژانس‌های مسافرتی فروخته می‌شود، افزود: فاصله تهران تا شلمچه 960 کیلومتر است و بعد از شلمچه و انجام تشریفات گمرکی به دلیل آماده نبودن 35 کیلومتر شلمچه تا بصره زائران با اتوبوس جابجا می ‌شوند.

وی بیان کرد:‌ با هماهنگی‌های انجام شده با راه‌آهن عراق، ما بین ایستگاه راه آهن بصره تا کربلا در ایام اربعین روزانه 5 رام قطار برای جابجایی مسافران راه اندازی می‌شود.

24 ساعت بعد مدیرعامل وقت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت:این قطار از تهران به مقصد کربلا با انقطاع 30 کیلومتری حرکت می‌کند و طبق برنامه، پس از رسیدن به شلمچه، مسافران مسیر 30 کیلومتری را با اتوبوس تا بصره طی کرده سپس مجددا سوار قطار شده و از بصره به کربلا طی مسیر کنند.

با نزدیک شدن به ایام اربعین همان سال، رییس جمهوری در استان البرز به اقدامات انجام‌شده در خصوص تسهیل شرایط برای عبور و مرور مردم جهت شرکت در مراسم اربعین اشاره و ابراز امیدوار کرد به‌زودی راه‌آهن ایران به راه‌آهن عراق متصل شود تا مردم کشورمان بتوانند در همه ایام زیارتی سال به عتبات عالیات مشرف شوند‌.

این اظهارات روحانی بود که یک سال پیش از این بهمن 94 در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی شدن راه‌آهن تهران- مشهد گفته بود: «خط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آینده به کشورهای آذربایجان و عراق متصل خواهد شد و با اتصال راه‌آهن کشور به شهر بصره در عراق، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین سال آینده (سال 95) با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند.»

حال با گذشت 2سال از وعده های پی در پی بلندپایه ترین مقام اجرایی کشور همچنان هیچ اقدام عملیاتی برای اتصال ریلی بین ایران و عراق صورت نگرفته است و وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان متولی اصلی پیگیری این پروژه هیچ توضیحی در رابطه با آخرین وضعیت پروژه و همچنین برنامه های خود برای پیگیری و پیش برد آن ارائه نداده است.

امسال نیز با نزدیک شدن به ایام اربعین مسوول کمیته حمل و نقل ستاد اربعین خراسان رضوی اعلام کرده «پیش‌فروش بلیت قطارهای مسیر کربلا برای ایام اربعین از 23 مهرماه آغاز می‌شود. وی در ادامه افروده است: پیش‌بینی می شود 200 هزار نفر از استان خراسان رضوی در ایام اربعین به کربلا اعزام می‌شوند.»

پیش از این نیز رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی استان قم با بیان اینکه قطار قم- کربلا 4 آبان ماه راه‌اندازی می‌شود، گفته بود: با قراردادی که بسته شده ظرفیت قطار قم- کربلا 360 نفر پیش بینی می شود که می‌توان این ظرفیت را به بیش از 700 نفر افزایش داد. وی در ادامه گفت قیمت بلیت هر نفر برای مسیر رفت تا کربلا 190 هزار تومان است.

با وجود این که هر سال بر تعداد زائران اربعین افزوده می شود، اما در عمل زیرساخت های مورد نیاز حمل ونقل به سمت مرزهای غربی کشور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست. در این بین دولت بدون هیچ اقدام عملیاتی هرساله تنها به وعده دادن جهت اتصال ریلی به عراق بسنده می کند.تسنیم

کد خبر 82647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha