اولین بزرگراه منتهی به شمال کشور امسال افتتاح می‌شود

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی از تملک اراضی محدوده شیرگاه و زیرآب محور فیروزکوه از طریق اسناد خزانه اسلامی خبر داد و گفت: برای ساخت ۱۵ درصد باقی‌مانده قطعه یک آزادراه تهران شمال ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش پرشین خودرو، خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ساماندهی محورهای منتهی به شمال کشور با توجه به گره‌های ترافیکی اظهار کرد: در این زمینه چند پروژه اولویت‌بندی شده و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: یکی از این پروژه‌ها محور فیروزکوه به قائمشهر به طول 185 کیلومتر است، این محور استان‌های مازندران را به گرگان و از آنجا به خراسان متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اجرای این محور مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و تنها 3.5 کیلومتر آن که محدوده مسکونی است باقی مانده است.

خادمی با بیان اینکه این 3.5 کیلومتر در محدوده شیرگاه زیرآب است تصریح کرد: برای تملک اراضی این محدوده که بیشتر مغازه است نیازمند 35 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم که این میزان اعتبار قرار است از چه محلی تامین شود، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و پیگیری‌های انجام شده از سازمان برنامه و بودجه 10 میلیارد تومان پرداخت شده و نیازمند 20 میلیارد تومان دیگر هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به دنبال استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای تملک این اراضی و رفع این گلولگاه ترافیکی هستیم.

* کمبود منابع مالی برای تامین مصالح در محور هراز

خادمی با اشاره به اینکه کار اجرایی در محور هراز از سال 89 شروع شده است، گفت: طی سال‌های گذشته عمدتا قسمت‌های ساده‌ای از سمت مازندران با اعتبارات استانی و ملی اجرا شده است. طی 2 سال گذشته 30 کیلومتر این محور افتتاح شده و در مجموع 55 کیلومتر این محور تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه محور هراز کوتاه‌ترین مسیر به شمال کشور است یادآور شد: این محور دارای 18 کیلومتر تونل، 3 کیلومتر پل خاص و 33 کیلومتر دیوار حائل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سختی کار در این محور گفت: مجبوریم در کنار جاده فعلی کار کنیم و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به دلیل حجم تردد امکان عملیات اجرایی در این پروژه وجود ندارد.

خادمی پیشرفت پروژه مذکور را 60 درصد اعلام کرد و گفت: برای 45 کیلومتر باقی‌مانده نیازمند 500 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی از کمبود منابع مالی برای تامین مصالح برای این پروژه خبر داد و گفت: براساس برنامه اجرایی در صورت تامین منابع مالی این پروژه تا 2 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

* پیشرفت 85 درصدی قطعه یک آزادراه تهران - شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین با اشاره به اینکه با محدود کردن پیمانکار چینی و ورود پیمانکاران ایرانی پیشرفت فیزیکی قطعه یک هم‌اکنون به 85 درصد رسیده است، اظهار کرد: 15 درصد باقی مانده شامل روسازی بتنی، تاسیسات، روشنایی و... است.

وی با بیان اینکه تاکنون در این قطعه 2300 میلیارد تومان هزینه شده است، در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چه میزان اعتبار برای 15 درصد باقی‌مانده نیاز است، افزود: براساس برآوردهای شرکت ساخت برای این 15 درصد حدود 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. البته برآورد مجری پروژه حدود 600 میلیارد تومان است.

خادمی با اشاره به محور قزوین - الموت- تنکابن به عنوان یکی از محورهای جدید منتهی به شمال کشور، گفت: این محور 20 کیلومتر تونل دارد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن 45 درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار موردنیاز برای تکمیل و اتمام این محور را هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به آزادراه 138 کیلومتری قزوین رشت، گفت: 127 کیلومتر این آزادراه اجرا شده و 11 کیلومتر باقی مانده آن در محدوده کوهستانی و سد منجیل است که هزینه آن به اندازه کل طرح است.

خادمی با اشاره به اینکه 3200 متر باقی‌مانده این محور در سال‌های 94 و 95 با اعتبار 200 میلیاردی ساخته شد، افزود: برای 8 کیلومتر باقی‌مانده حدود 480 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

تسنیم

کد خبر 82649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha