نخواستم نفر اول داربی باشم!

«من در صحنه‌ای که دیدم بازیکن باید جریمه شود، به او کارت دادم. اگر کارت بدهی، می‌گویند داور پرکارت بوده و اگر کارت ندهی، می‌گویند ضعیف بوده است. در کل جو این بازی متفاوت است و من هم سعی کردم که آن را به خوبی اداره کنم. من نخواستم نفر اول داربی باشم و با سوت‌ها یا تصمیماتم توجهات را به خودم جلب کنم. سعی کردم در کنار بازیکنان، مربیان و تماشاگران به زیباتر شدن مسابقه کمک کنم.»

به گزارش پرشین خودرو، روزنامه ایران نوشت: «داربی ۸۵ پایتخت میان پرسپولیس و استقلال در حالی برگزار شد که قضاوت آن را بیژن حیدری بر عهده داشت. داور اهل همدان که برای اولین بار بازی سرخابی‌ها را سوت می‌زد. او در دقیقه ۲۳ این مسابقه یک پنالتی به سود سرخپوشان گرفت که علی علیپور آن را تبدیل به گل کرد که در آن صحنه پرسپولیسی‌ها معتقد بودند باید به روزبه چشمی، مدافع استقلال کارت قرمز نشان داده می‌شد که خود حیدری چنین نظری ندارد. در صحنه‌ای هم استقلالی‌ها معتقد بودند که باید کمال کامیابی‌نیا کارت زرد می‌گرفت و در این صورت اخراج می‌شد که باز هم حیدری معتقد است که درست سوت زده است. با این حال باشگاه استقلال طی نامه‌ای رسمی، اعتراض خود را به قضاوت حیدری اعلام کرده است. دکتر بیژن حیدری دیروز در حالی به سؤالات خبرنگار «ایران» پاسخ داد و درباره داربی ۸۵ صحبت کرد که در مسیر رفتن به مطب خود بود.

آقای دکتر! داربی ۸۵ چطور بود؟

مسابقه خیلی خوبی بود و امیدوارم که همه تماشاگران و بینندگان از دیدن آن راضی بوده باشند.

خودتان از قضاوتی که داشتید، راضی بودید؟

من می‌دانستم که این داربی تنها متعلق به مردم تهران نیست و تمام علاقه‌مندان به فوتبال در ایران آن را دنبال می‌کنند و این بازی یکی از مهم‌ترین بازی‌های فوتبال ماست و برای همین سعی کردم که قضاوت خوبی داشته باشم و سوت‌های خوبی بزنم.

جدای از اعتراض‌هایی که گروهی از هواداران دو تیم به داوری داربی دارند اما فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران و سایر کارشناسان از قضاوت شما راضی و در کل نگاه‌ها به قضاوت شما مثبت بوده است.

خدا را شکر می‌کنم. البته من اگر یک قضاوت عالی داشته باشم یا قضاوت ضعیفی انجام دهم، سعی می‌کنم که اظهار نظری نداشته باشم و اجازه می‌دهم تا کارشناسان و اصحاب رسانه درباره داوری من نظر بدهند. با این حال اگر نظرات مثبت بوده، خوشحالم و امیدوارم بتوانم از تجربه قضاوت در داربی در بازی‌های خارج از کشوری که سوت می‌زنم، استفاده کنم.

محسن ترکی و علیرضا فغانی جزو داورانی هستند که داربی‌های زیادی را سوت زده‌اند. با آنها قبل از بازی مشورت کردید؟

من هم با دو عزیزی که نام‌شان را بردید و هم با دیگر داوران باسابقه‌ای که به خاطر قضاوت داوران خارجی در طول سال‌های گذشته نتوانسته بودند داربی را قضاوت کنند، مشورت گرفتم و سعی کردم که از نظرات‌شان و توصیه‌هایی که به من کرده بودند، استفاده کنم.

شما در این بازی یک پنالتی گرفتید که واضح بود اما درباره رنگ کارت آن اختلاف نظر وجود دارد همچنین درباره یکی، دو صحنه دیگر هم به قضاوت شما اعتراض شده. درباره این صحنه‌ها چه نظری دارید؟

درباره کارت صحنه پنالتی که قانون تغییر کرده و من می‌توانم متن انگلیسی قانون را برای شما بفرستم.

وقتی داخل محوطه جریمه جدال بازیکنان برای توپ باشد، بازیکنی که هم توپ را می‌زند و هم پای مهاجم را، جریمه‌اش پنالتی و کارت زرد است. اگر این اتفاق بیرون از محوطه جریمه می‌افتاد، جریمه‌اش کارت قرمز بود. اگر مدافع استقلال در محوطه جریمه مهاجم پرسپولیس را هُل می‌داد یا بازیکن را می‌گرفت، علاوه بر پنالتی باید اخراج می‌شد. دروازه‌بان اما، اگر با دست هم مهاجم را می‌زد، باز هم جریمه‌اش خطای پنالتی و کارت زرد بود، چون دروازه‌بان می‌تواند از دستش استفاده کند. اینها قوانین فیفا هستند. البته در کل درباره صحنه‌های بازی، کارشناسان باید نظر بدهند؛ هر چند که نظر کارشناسان هم متفاوت است.

درباره اخطارهای زیادی که دادید، چطور؟

من در صحنه‌ای که دیدم بازیکن باید جریمه شود، به او کارت دادم. اگر کارت بدهی، می‌گویند داور پرکارت بوده و اگر کارت ندهی، می‌گویند ضعیف بوده است. در کل جو این بازی متفاوت است و من هم سعی کردم که آن را به خوبی اداره کنم. من نخواستم نفر اول داربی باشم و با سوت‌ها یا تصمیماتم توجهات را به خودم جلب کنم. سعی کردم در کنار بازیکنان، مربیان و تماشاگران به زیباتر شدن مسابقه کمک کنم.

حتماً می‌دانید که باشگاه استقلال به صورت رسمی به کمیته داوران نامه زده و به قضاوت شما اعتراض کرده است؟

ما به نظر همه احترام می‌گذاریم. اگر فکر می‌کنند که حقی ضایع شده، می‌توانند اعتراض کنند تا رسیدگی شود. اعتراض حق هر تیمی است و می‌توانند این کار را انجام دهند اما من سعی کردم که بهترین قضاوتم را داشته باشم.

می‌دانیم که می‌خواهید به مطب بروید. راستی الان کجا مشغول هستید؟

من در دانشگاه علوم پزشکی همدان فعالیت می‌کنم.

روزانه به طور متوسط چند عمل جراحی انجام می‌دهید؟

متفاوت است. ممکن است روزی عمل داشته باشم ممکن هم هست در کلینیک باشم یا با دانشجویانم کلاس داشته باشم اما در ماه‌های شلوغ به خصوص در تابستان که آمار تصادف بالا می‌رود، از یک عمل سرپایی کوچک یا یک عمل تاندون پا انجام می‌دهم و به طور میانگین ممکن است بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ عمل جراحی در ماه داشته باشم!

کد خبر 83322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha