جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهای برقی بومی

پرشین خودرو: اولین خودروی برقی ایرانی در ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد و کشور باید برای تامین زیرساخت این تغییر آماده شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو در این نشست تخصصی که در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور و با حضور نمایندگان وزارت خانه های مختلف، خودروسازان و محققین برگزار شد آینده تولید و توسعه خودروهای برقی مورد بحث و توجه قرار گرفت.
دکتر سهامی اولین محققی بود که در مورد لزوم توجه به ورود غیر متقربه خودروهای نسل جدید و جایگزینی این خودروها با خودروهای فعلی صحبت کرد.
بر اساس اعلام سهامی بر اساس بررسی های صورت گرفته در جهان بسیاری از کشورها تا سال ۲۰۲۵ بسیاری از حمل و نقل خود را بر عهده خودروهای الکتریکی و خودران قرار خواهند داد.
این محقق دانشگاهی از نروژ به عنوان نماد تغییر سبسنم حمل و نقل یاد کرد و افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ خودروهای برقی در این کشور ۲۲ درصد است که تا سال ۲۰۲۵ باید به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.
وی ورود خودروهای خودران، هوشمند،برقی و اشتراکی را به سبستم زندگی شهری غیر قابل انکار دانست وافزود: ایران تا سال ۲۰۲۱ اولین خودروی برقی خود را ارائه می کند اما باید از همین امروز برای تکنولوژی های دیگر خودرو مانند خودران و هوشمند بودن نیز خود را تجهیز کند.
ایران خودرو برای ساخت خودروی برقی برنامه دارد
در ادامه این نشست جوزانی و فلاح شیخلری از شرکت ساپکو در مورد فعالیت های ایران خودرو در حوزه خودروهای برقی گفتند و ورود خودروی برقی در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ توسط ایران خودرو را تایید کردند.
به گفته کارشناسان ساپکو تولید خودروی برقی می تواند نیاز کشور را به این تکنولوژی مرتفع و شهرهای بزرگ را از آلودگی هوا نجات دهد.
شیخلری حضور دولت در تامین نیازهای این تولید را مهم دانست و افزود: بسیاری از زیرساخت های این تغییر در کشور می تواند مهیا شود ولی نیاز به حمایت های دولتی دارد.
ورود تیبا برقی به سبد محصولات سایپا
دکتر آزادی معاون فناوری های پیشرفته سایپا نیز از ورود ۲ خودروی جدید برقی بر روی پلتفرهای اس پی ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰ خبر داد و افزود: این دو محصول در ۲ تا ۳ سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.
وی تاکید کرد: اقدامات سایپا برای تامین دستگاه مبدل شارژ خانگی نیز در دست اجرا است اما برای ورود این خودروها به شهر تهران برای ابتدا کار ۳ مرکز شارژ مستقر در مهرآباد، راه آهن و بیهقی باید ساخته شوند.
آزادی هزینه خرید خودروی برقی را بدون پرداخت وام بلاعوض بسیار بالا دانست و گفت: اگر دولت این کمک مالی را انجام ندهد، تمام فعالیت ها برای تغییر خودروهای فعلی به برقی بی نتیجه خواهد ماند.
آشفته تر از بازار خودرو نداریم
مدیر عامل ایدرو نیز در این نشست ضمن تاکید بر ورود خودروسازان ایرانی برای ساخت خودروهای برقی از وضعیت بازار خودرو انتقاد کرد و افزود: از بازار خودرو آشفته تر خودش است.
وی ادامه داد: در تمام حوزه های این صنعت مشکل آشفتگی داریم چه در ساخت و چه در واردات و قطعه سازی.بنابراین ابتدا باید مدیریت این بازار آشفته را سر و سامان داد.
معظمی از جلسه شب گذشته خود و برخی خودرویی ها با وزیر صنعت خبر داد و افزود: در این جلسه تمام زوایای این صنعت را بررسی کردیم و وزیر گزارش ها را با دقت گوش داد. به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت نظام رگولاتوری حرکت کنیم تا به اهداف خود برسیم.
وی از سیاسی شدن تولید خودرو در کشور گلایه کرد و افزود: متاسفانه تمام نمایندگان مجلس برای شهر خود از وزارت صنعت طلب یک کارخانه خودروسازی می کنند و مجوز هم برای این کار می گیرند که این در هیچ کجا مرسوم نیست.
وی با انتقاد از اخبار منتشر شده در حاشیه نمایشگاه قطعه سازی گفت: بنده در مورد ادغام قطعه سازان سخن گفتم اما برخی تیتر زدند که خودروسازان ادغام می شوند. بنده با اینکه سبقه نفتی بیشتری نسبت به خودرو دارم نیک می دانم که ادغام خودروسازان در کشور ما به این آسانی ها رخ نمی دهد.
مدیر عامل ایدرو بحث ریگلاتوری را اولویت اول صنعت خودرو دانست و افزود: دولت باید از صنعت خودرو و تولید خودروی برقی حمایت کند و شخص وزیر صنعت نیز همین دیدگاه حمایتی را دارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد خودروسازان به دولت برای حمایت از خودروهای برقی با توجه به بودجه و شرایط فعلی امکان اجرایی شدن ندارد و باید فکر دیگری کرد.
وی از وزارت نیرو خواست تا برای تامین و تجهیز زیرساخت لازم ورود خودروهای الکتریکی با وزارت صنعت و ایدرو همکاری کند.

 

کد خبر 84635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha