طراحی جاده‌های هوشمند مختص دوچرخه و موتورسیکلت‌

پرشین خودرو: شرکت خودروسازی BMW با همکاری دانشگاهی در چین قصد دارد جاده‌های هوشمندی را طراحی کند که صرفا مختص دوچرخه و موتورسیکلت‌های الکتریکی باشد.

به گزارش  پرشین خودرو،  و به نقل از انگجت، در برخی از شهرها رایج­ترین وسایل حمل­ و­نقل الکتریکی، احتمالا دوچرخه­‌ها و موتورسیکلت‌­ها هستند. اما درواقع شهرها برای استفاده از این وسایل طراحی نشده­‌اند، در نتیجه دوچرخه ­سواران مجبور به رقابت با ماشین­‌ها در جاده و جایگاه‌های شارژ هستند.

شرکت خودروسازی "بی­.ام­.دبلیو"(BMW) و دانشگاه "تانگجی" (Tongji) به دنبال ایده بهتری در این زمینه هستند. آن­ها مفهومی موسوم به " Vision E3" را مطرح کردند که مسیری ویژه را برای دوچرخه سواران در نظر می­گیرد.

این مسیرها معمولا در بالای جاده‌های اصلی قرار می ‌گیرند و به خاطر سر پوشیده بودن و نیز یک سیستم خنک­ کننده که با استفاده از آب باران تصفیه شده کار می­ کند، مسیرهای راحت­‌تری را در اختیار دوچرخه‌سواران قرار می­‌دهد.

محدودیت سرعت اتوماتیک در این جاده­‌ها در حدود 25 کیلومتر بر ساعت و مدیریت ترافیکی بر مبنای هوش مصنوعی مانع می­‌شود که وسایل سریع­تر با سرعت بالا حرکت کنند. برای استفاده از این جاده­‌ها لازم نیست حتما وسیله داشته باشید، "بی.ام.دبلیو" سیستم اجاره­­ای را پیش­بینی کرده است که اگر شما عجله دارید می­­‌توانید یک دوچرخه را در نقطه­‌ای قابل دسترس انتخاب کنید.

این مسیر نسبت به مسیر اصلی تردد ماشین­‌ها کم خطرتر خواهد بود و همان­طور که انتظار می­‌رود سبب کاهش ترافیک خواهد شد. همچنین می­توان با بهره از ماهیت الکتریکی این نوع دوچرخه­‌ها، آن­ها را قابل دسترس­‌تر کرد.

لزوما چنین جاده­‌های را در کشورهایی مانند امریکای شمالی که بازار آن­هاتحت تسلط خودروهاست، ­نمی­‌توان مشاهده کرد.

کاربرد سیستم مشابه مسیر Vision E3در کشورهای مانند چین بسیار مفید خواهد بود. البته موضوع فقط این نیست که تعداد افراد بیشتری از دوچرخه در این کشورها استفاده کنند بلکه مناطق با تراکم جمعیتی بالا بتوانند جاده­‌های جداگانه وخودکار برای حفظ جریان عبور و مرور خود داشته باشند. در حال حاضر چالش اصلی این است که شهرها ایده جدید را بپذیرند.
 

کد خبر 85206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha