کد خبر 86484
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
ساخت شیشه هوشمند خودرو که گرم نمی شود

پرشین خودرو:محققان دانشگاه "دلاور" با استفاده از متیل سالیسیلات یک شیشه هوشمند ساخته‌اند که قابلیت بازتاب کامل نور خورشید و جلوگیری از گرم شدن شیشه را دارد.

به گزارش پرشین خودرو،و به نقل از گیزمگ، تصور کنید شیشه جلو اتومبیل شما بتواند مثلا هنگامی که خودرو زیر آفتاب داغ پارک شده است، از حالت شفاف به بازتابنده تغییر وضعیت بدهد. یا پنل‌هایی روی سقف وجود داشته باشد که گرمای خورشید را در تابستان منعکس کند، اما در زمستان اجازه دهد که وارد خودرو شود.

این چیزها ممکن است به لطف یک "شیشه هوشمند" با مایع فعال که در دانشگاه "دلاور"(Delaware) توسعه یافته است، به زودی امکان پذیر باشد.

این شیشه از یک ورق پلاستیکی چاپ شده با پرینتر 3بعدی که در بالای آن یک ورق معمولی شیشه شفاف قرار گرفته، ساخته شده است. یک فاصله بسیار اندک بین این دو وجود دارد که با هوا پر شده است.

هنگامی که در این شکاف چیزی جز هوا نیست، الگوی موجود روی پلاستیک باعث می‌شود تا نور بازتاب کند.

با این حال، هنگامی که یک مایع ارزان قیمت به نام متیل سالیسیلات را برای پر کردن شکاف موجود بین ورق پلاستیکی و شیشه شفاف استفاده کنیم، پلاستیک شفاف می‌شود. این به این دلیل است که مایع با شاخص شکست نور پلاستیک منطبق است و اساسا بازتاب آن را غیرفعال می‌کند.

محققان معتقدند شیشه‌ای که آنها به راحتی ساخته‌اند، تقریبا یک دهم شیشه‌هایی که به صورت الکترونیکی رنگی و شفاف می‌شوند، هزینه دارند.

علاوه بر این، دودی کردن شیشه ممکن است از ورود اشعه خورشید جلوگیری کند، اما نور خورشید را منعکس نمی‌کند. این ویژگی باعث داغ شدن شیشه خوردوها می‌شود.

سازندگان این شیشه می‌گویند در حال حاضر هیچ شیشه‌ای وجود ندارد که بتواند مانند شیشه‌ای که ما ساختیم، نور را به طور کامل بازتاب دهد. همه شیشه‌های موجود در بازتاب نهایتا مقداری از نور خورشید را جذب کرده و موجب گرم شدن شیشه و خودرو می‌شوند.

شیشه هوشمند در شکل فعلی می‌تواند بدون کاهش کیفیت، تا هزاران بار میان حالت شفاف و بازتاب دهنده تغییر حالت دهد.

"کیت گوسن" و "دنیل ولف"، سازندگان شیشه هوشمند هستند که در حال حاضر در حال ساخت یک درب هستند که می‌تواند به دلخواه فرد و برای حفظ حریم شخصی، شفاف و تیره شود.

اخیرا یک مقاله در مورد تحقیقات این دو نفر در مجله Optics Express منتشر شده است.

کد خبر 86484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha