راه‌آهن تهران در ۳ ایستگاه به مترو متصل می‌شود

پرشین خودرو: معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه راه‌آهن همه تلاش خود را برای تولید ریل توسط ذوب‌آهن انجام داده است، گفت: در راستای تسهیل تردد و آسایش مسافران هدف‌گذاری کردیم در ۳ ایستگاه ترمینال جنوب، جوانمرد قصاب و ری قطار با هزینه راه‌آهن به مترو وصل شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، مازیار یزدانی امروز در نشست خبری با تأکید بر اینکه 3 اولویت اصلی از ابتدای سال 96 در دستور کار راه‌آهن قرار دارد، بیان کرد: در 3 حوزه ارتقاء ایمنی، کاهش آلودگی زیست‌محیطی با توسعه قطارهای حومه‌ای و ارتقاء درآمدزایی با رشد حمل و نقل بار هدف‌گذاری‌های خاصی در دستور کار راه‌آهن قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های ریلی بسیار پرهزینه است، گفت: 2300 پروژه در 3 سرفصل مذکور تعریف شده و در حال اجرا است.

یزدانی اضافه کرد: غیر از فاینانس خارجی 4 هزار میلیارد تومان پروژه ریلی در دست اجرا داریم و 3 پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان، برقی سازی خط آهن تهران-مشهد و برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون از محل فاینانس خارجی اجرا می‌شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن توضیح داد: قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در حال طی کردن مراحل احداث خود است، در برقی کردن تهران-مشهد مشاوران کار خود را آغاز کردند و در برقی سازی راه‌آهن گرگان-اینچه‌برون در مرحله تدوین نهایی قرارداد با روسها هستیم که امیدواریم سال 97 اجرای آن آغاز شود.

* تجهیز 8 هزار کیلومتر شبکه ریلی به سیستم ATC تا ابتدای 97

یزدانی بیان کرد: 8 هزار کیلومتر شبکه راه‌آهن در ابتدای سال 97 به سیستم ATC (کنترل اتوماتیک قطار) مجهز می‌شود و فقط در 3 خط آهن تهران-شمال، اصفهان-شیراز و زاهدان-کرمان ATC نداریم چون سیستم سیگنالینگ ندارند و این بدان دلیل است که ترافیک و سرعت قطارهای مسیر کم است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اضافه کرد: البته در راه‌آهن‌های اصفهان-شیراز و کرمان-زاهدان با کمپانی زیمنس در حال بررسی برای نصب سیستم ATC هستیم.

* بهره‌برداری ATC بافق-مشهد تا چند روز آینده

وی بیان کرد: سیستم ATC بافق-مشهد تا چند روز آینده آماده تحویل و بهره‌برداری است، این خط آهن 700 کیلومتر طول دارد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: در 2 سال گذشته به دلیل نبود سیستم ATC در این خط ریلی 2 سانحه رخ داد.

* اجرای 22 تقاطع ریلی

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: در راستای ارتقاء ایمنی، اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در دستور کار راه‌آهن قرار گرفت که هزینه هر یک از آنها تا 15 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احداث 22 تقاطع در دستور کار راه‌آهن است، گفت: در همین مسیر تهران تا گرمسار 9 تقاطع ریلی ساخته شد در حالیکه جزو تعهدات راه‌آهن نیست.

وی اضافه کرد: در ورامین، احداث پل ریلی تعهد شهری بود اما ما 60 میلیارد تومان برای آن پل هزینه کردیم.

* اتصال مراکز بار راه‌آهن با تعریف 450 کیلومتر خط آهن

یزدانی درآمدزایی از محل حمل بار را از دیگر اولویت‌های راه‌آهن اعلام کرد و گفت: فهرست همه سرچشمه‌های بار نزدیک به راه‌آهن را استخراج کرده‌ایم و 450 کیلومتر خط آهن تعریف کرده‌ایم که 250 کیلومتر آن کمتر از 10 کیلومتر طول دارد تا بدین ترتیب مراکز بار را به راه‌آهن متصل کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون 12 نقطه مرکز بار به خط ریلی وصل شده است، گفت: متأسفانه برخی مراکز بار در این‌باره همکاری مناسبی ندارند و برخی هم بسیار استقبال می‌کنند؛ به عنوان مثال اتصال کارخانه سایپا به شبکه ریلی 10 میلیارد تومان، هزینه خط و 40 میلیارد تومان هزینه تملک اراضی دارد که سایپا در این‌باره اصلاً همکاری مالی نکرد و ما به وزیر راه نامه‌ای نوشتیم مبنی بر اینکه با رایزنی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، این اراضی با اراضی در جای دیگر برای مالکان تهاتر شود.

وی بیان کرد: راه‌آهن وظیفه اتصال مراکز بار به ریل را بر عهده ندارد اما در راستای توسعه حمل بار و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اتصال مراکز بار به راه‌آهن این پروژه‌ها را اجرا می‌کند.

* تعیین پیمانکار 2 خطه سازی بافق-سرخس با هزینه اجرای 5 هزار میلیارد تومان

وی با اشاره به برنامه‌ریزی راه‌آهن برای 2 خطه سازی راه‌آهن بافق-سرخس گفت: تاکنون 4 سرمایه‌گذار برای 2 خطه کردن محور شرق کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افزود: اجرای این 2 خطه سازی 5 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و 2 شرکت ایرانی و خارجی فعلاً برای اجرا اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: طبق تأکیدات مدیرعامل راه‌آهن، تعیین پیمانکار این پروژه مهم و بزرگ تا پایان امسال انجام می‌شود.

* اجرای 30 کیلومتر خط چهارم در قطار حومه‌ای تهران-گرمسار

وی بیان کرد: قطارهای حومه‌ای برای راه‌آهن سود ده نیستند، اما در این پروژه‌ها بسیار هزینه کرده‌ایم زیرا معتقدیم ضرورت دارد ترافیک جاده‌ها و مسیرهای ورودی به شهرهای بزرگ کاهش یابد.

یزدانی گفت: هم‌اکنون خط آهن تهران-گرمسار در راستای توسعه قطارهای حومه‌ای 2 خطه شده است و همچنین 2 خط مسیر ریلی تهران-کرج نیز در حال انجام است و در مسیر کرج-زنجان نیز خط دوم در دست احداث است.

یزدانی اضافه کرد: در مسیر خط تهران-گرمسار 30 کیلومتر خط چهارم اجرا شده است و در ابتدای سال 97 تکمیل می‌‌شود، همچنین قطار حومه‌ای شیراز-مرودشت نیز در حال احداث است.

* ترکیب قطار با مترو در ایستگاه جوانمرد قصاب و ایستگاه جدید ریل

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن بیان کرد: 700 هزار دستگاه خودرو روزانه از اطراف تهران وارد این ابر شهر می‌شوند و بر می‌گردند که اغلب آنها فرسوده هستند و آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند و تنها راه حل این مشکل توسعه قطارهای حومه‌ای و اتصال آنها به مترو است.

یزدانی ادامه داد: ما در ایستگاه ری، ایستگاه راه‌آهن مناسبی داشتیم اما تلاش کردیم در راستای اتصال راه‌آهن به مترو، زمینی از شهرداری خریداری کردیم تا ایستگاه جدید ری را بسازیم و به مترو وصل کنیم.

وی ادامه داد: در 5 هکتار زمین، 1000 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تا بدین ترتیب مسافرانی که از مشهد می‌آیند در ایستگاه ری پیاده شده و وارد مترو شوند و نیازی به رفتن به مرکز شهر و شلوغی‌ها نداشته باشند.

وی گفت: در ایستگاه جوانمرد قصاب نیز با اتصال راه‌آهن به مترو تا پایان امسال مسافران قطار مشهد-تهران می‌توانند در ایستگاهی تبادلی و کاملاً زیرزمینی وارد مترو شوند.

* توافق با شهرداری برای احداث ایستگاه راه‌آهن در ترمینال جنوب و ترکیب با مترو و اتوبوسرانی

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: روز گذشته با شهرداری توافقی داشتیم مبنی بر اینکه در ترمینال جنوب ایستگاه تبادلی با مترو بسازیم تا بدین‌ترتیب یک ایستگاه تبادلی 3 جانبه بین راه‌آهن، مترو و اتوبوسرانی تشکیل شود و مسافران به راحتی از این سیستم استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همچنین به دلیل تقاضای بالای سفرهای ریلی در مسیر تهران-پرند پیشنهاد دادیم که فعلاً از مسیر منتهی به شهر پرند که مخصوص مترو است استفاده کنیم.

* هماهنگی با هندی‌ها برای تأمین شمش کارخانه ذوب‌آهن و تولید ریل برای راه‌آهن

وی در پاسخ به سوال مبنی بر سرنوشت قرارداد راه‌آهن با کارخانه ذوب‌آهن برای تولید ریل ملی گفت: در پروژه ذوب‌آهن زمان زیادی را برای تولید ریل ملی از دست داده‌ایم. ما مصرف کننده ریل هستیم و بر خود تکلیف کردیم که این ریل را فقط از ذوب‌آهن تأمین کنیم، حتی به شرکت هندی هم که تاکنون طرف قرارداد ما برای تحویل ریل بود اعلام کردیم که شمش را به ذوب‌آهن برساند و ما ریل را از ذوب‌آهن می‌خریم تا دغدغه‌های مالی ذوب‌آهن کاهش یابد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افزود: حدود 15 روز پیش جلسه‌ای مشترک با شرکت هندی و ذوب‌آهن اصفهان داشتیم و قرار شد شرکت هندی با ذوب‌آهن پروسه تولید را ممیزی کنند تا مورد تائید طرف هندی باشد سپس راه‌آهن ورود کند و قرارداد سه‌جانبه شود.

یزدانی گفت: البته ذوب‌آهن برای نمونه متراژی ریل تولید کرد که در مرحله تست است و کارشناسان راه‌آهن نیز در حال بررسی آن هستند اما متأسفانه ظاهراً ذوب‌آهن دنبال تکمیل قرارداد با ما نیست در حالیکه ما پیش‌پرداخت هم داده‌ایم و ریل هم نگرفته‌ایم و دست هندی‌ها را هم بابت تولید در دست ذوب‌آهن گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ریل تولیدی ذوب‌آهن گران‌تر از قیمت‌های خارجی تمام می‌شود، گفت: با این وجود ما از ریل تولید داخل استقبال می‌کنیم و مطمئنیم که اگر تولید ریل به تولید انبوه برسد قیمت‌ها ارزان‌تر خواهد شد.

کد خبر 88103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha