کد خبر 88558
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
گسترش همکاری های هوایی عراق و ایران

پرشین حودرو: براساس توافقنامه ای میان وزیر حمل و نقل عراق و رییس سازمان هواپیمایی کشوری، قرار براین شد تا مقامات و سازمان های مربوطه، زمینه را برای افزایش پرواز بین دو کشور فراهم کنند.

به گزارش پرشین خودرو، سازمان حج و زیارت اعلام کرد: روز گذشته موافقتنامه ای میان کاظم الحمامی وزیر حمل و نقل عراق و علی عابدزاده معاون وزیر و رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران به امضا رسید که بر اساس یکی از بندهای آن قرار بر این شد تا مقامات و سازمان های مربوطه زمینه را برای افزایش پرواز بین دو کشور فراهم کنند.

در این موافقتنامه که خبر آن به طور خلاصه از طرف پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، همچنین دو طرف تلاش خواهند کرد تا تسهیلات تازه ای را برای سفر هوایی زائران ایرانی به عراق ایجاد کنند.

امضای این موافقتنامه می تواند به عنوان فالی نیک در افزایش همکاری های حمل و نقلی دو کشور به ویژه در بخش هوایی تفسیر شود اما نباید از نظر دور داشت که در شرایط کنونی وجود برخی موانع موجب کندی و در مواردی توقف برخی همکاری ها در بخش حمل نقل هوایی شده که باید از این فال نیک برای رفع آن کمک گرفت.

به عبارتی، سالانه ده ها هزار زائر ایرانی از طریق زمین و هوا به عتبات عالیات سفر می کنند که البته سفرهای هوایی بخش قابل توجهی از این چرخه را به خود اختصاص داده است. این سفرهای هوایی طی سالهای اخیر از شهرهای مختلف ایران آغاز می شد و با فرود در فرودگاه بغداد و نجف پایان می گرفت که رضایت زائران ایرانی را در بر داشت.

اما طی چند ماه اخیر با وضع مقررات تازه در فرودگاه نجف و افزایش برخی هزینه ها نسبت به قبل و تداوم هزینه های غیرمعقول گذشته از جمله افزایش عوارض خدماتی و امنیتی و دریافت مبالغی تقریبا غیرمتعارف از ایرلاین های ایرانی، این رضایت به نارضایتی و ناخشنودی شرکتهای هواپیمایی و به تبع آن زائران ایرانی عتبات تبدیل شده است. در پی این نارضایتی، شرکتهای هواپیمایی پرواز خود را به نجف قطع و به بغداد منتقل کرده اند.

با این اوصاف؛ به نظر می رسد حال که دو طرف ایرانی و عراقی بر گسترش همکاری ها و ایجاد تسهیلات برای زائران عتبات تاکید دارند، فرودگاه نجف و امکان فرود هواپیماهای ایرانی با شرایط آسان تر باید در دستور کار دو طرف بویژه طرف عراقی قرار گیرد.

هرچند مقامات عراقی وضع مقررات پولی را در فرودگاه نجف متاثر از مدیریت بخش خصوصی در این فرودگاه می دانند اما دولت عراق به عنوان متولی اصلی کار می تواند گامهای موثری در تسهیل پرواز شرکتهای ایرانی به این فرودگاه بردارد.
 

کد خبر 88558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha