کد خبر 90476
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
سوپر جت ۱۰۰ روسی در فرودگاه مهرآباد

پرشین خودرو: قرار است امروز یک فروند سوپر جت ۱۰۰ روسی در فرودگاه مهرآباد در معرض دید شرکت های هواپیمایی ایرانی قرار گیرد. سوخو بلافاصله پس از جدی شدن خرید هواپیماهای غربی توسط هما سرسختانه به دنبال فروش هواپیمای خود به ایرلاین های ایرانی بوده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری عصر دیروز گفت: درپی طرح توسعه ناوگان کشور ، شرکت های هواپیمایی برای افزایش ظرفیت ناوگان خود گزینه های مختلفی را تحت بررسی و انتخاب دارند.

وی با بیان این که این هواپیما دارای 100 صندلی پرواز و قابلیت پروازهای منطقه ای و کوتاه برد را دارد، افزود: فردا از ساعت 10 تا 12 این هواپیما مورد بازدید ایرلاین های داخلی قرار خواهد گرفت. ماه‌ها پیش از آن‌که بحث خرید هواپیماهای ایرباس از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام شود، زمزمه‌هایی درباره فروش سوخو 100 به ایرلاین‌های ایران مطرح شد. اخباری که واکنش وزیر راه و شهرسازی را به دنبال داشت؛ آخوندی شهریور سال 94 در این‌باره گفته بود:‌ چنین هواپیمایی (سوخو) هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمی‌کند مگر آن که در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.

اوایل مهرماه همان سال عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که تاکنون درخواستی از ایرلاین ها برای خرید هواپیمای سوخو نداشته ایم، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری پاسخگوی تقاضای ایرلاین های تجاری در رابطه با اظهار نظر فنی در خصوص این هواپیما است.

وی با بیان این که هیچ هواپیمایی را به لحاظ فنی نمی توان رد کرد گفت: هواپیمایی که ساخته می شود تمام مجوزهای پروازی را دارد و خرید هر هواپیمایی بستگی به برنامه ایرلاین های هوایی دارد.تمام هواپیماهایی که سامانه ایمنی را رعایت کرده اند بر اساس ظرفیت آن ها استفاده می شود و منعی در این زمینه نداریم.

این در حالی بود که حدود دو ماه قبل از اعلام توافق با ایرباس برای خرید 114 فروند هواپیما از سوی وزیر راه و شهرسازی (لینک خبر) اسپوتنیک به نقل از ایلیا تاراسنکو، رئیس شرکت هواپیماسازی سوخو اعلام کرد پس از اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به طور کامل برداشته شوند، این شرکت حدود 100 هواپیمای مسافربری اِس‌.اِس.جِی.100 (سوخوی سوپرجت 100) را به ایران خواهد فروخت.

وی با بیان این که منافع بسیار عظیمی در اینجا وجود دارد. موضوع فروش هواپیماها را با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مورد بحث قرار داده‌ایم و انتظار داریم تا 100 عدد هواپیما به فروش برسد.

وی افزود: ایران پس از سنجش قابلیت‌های صنعتی آن و (اخذ) گواهینامه‌های لازم، می‌تواند در خاک خود در فرآیند تولید هواپیمای مسافربری اِس‌.اِس.جِی.100 (سوخوی سوپرجت 100) مشارکت کند.

26 دیماه سال 94 وزیر راه و شهرسازی، توافق با ایرباس برای خرید 114 هواپیما از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید 114 هواپیما برای هما خبر داد گفت:‌ در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست اول تأمین کننده هواپیما داشته‌ایم. در دو بخش بحث کرده‌ایم یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه درگام نخست برای 114 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.

آخوندی تأکید کرد: بحث دیگر این است که تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی را نیز بازسازی کنیم. در این زمینه نیز به دنبال استفاده از لیزینگ هواپیما با شرکت‌هایی که هواپیما عرضه می‌کنند، هستیم. همچنین با بیمه‌های مطرح دنیا برای تأمین هواپیما جهت بازسازی شرکت‌های هواپیمایی مرتبط مذاکره کرده‌ایم.

حدود یکماه پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی، اسپوتینگ از زاویه‌ای دیگر علاقه‌مندی روس‌ها به فروش سوخو 100 به ایرلاین های ایرانی را رسانه‌ای کرد. این رسنامه روسی به نقل از ولادیسلاو ماسالوف نایب رئیس شرکت روسی «متحده موتورسازی» اعلام کرد: تحویل 100 فروند هواپیمای مسافربری سوپرجت سوخو تنها پس از تایید تولیدکنندگان آمریکایی قطعات هواپیما امکان‌پذیر خواهد بود.

وی تاکید کرد:‌محدودیت رسمی در ارتباط با امکان تحویل هواپیماهای مسافربری سوخو پس از لغو تحریم‌ها وجود ندارد، اما با این‌حال با توجه به اینکه برخی از تجهیزات در آمریکا تولید می‌شود، به اجازه شرکتهایی که تأمین‌کننده آنها به‌شمار می‌رود، نیاز است؛ اما این یک فرآیند رسمی است.

وی با بیان این‌که با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته بازار بالقوه برای تأمین هواپیماهای مسافربری به ایران حدود 100 فروند است، افزود: یک کارگروه ایجاد کرده‌ایم، چون این کار نه تنها مربوط به تأمین هواپیماست، بلکه به تمایل برای بومی کردن تولید تجهیزات در آنجا (ایران) نیز مربوط می‌شود.

واکنش ایرلاین‌های ایرانی به ابراز تمایل روس‌ها

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به خبر اسپوتینگ درباره فروش سوپر جت 100 سوخو به ایران به فاصله چند روز پاسخ داد.

وی 20 آبان‌ماه سال 94 در این‌باره گفته بود‌: بحثی جدی برای استفاده از هواپیمای سوخو 100 بین شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجود ندارد.

مقصود اسعدی‌سامانی با یادآوری این‌که شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا محصولات خود را به ایرلاین‌های داخلی عرضه کرده‌اند، بیان کرد:‌هنوز هیچ قراردادی برای خرید هواپیما بیان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و سازندگان هواپیما امضا نشده است. بحث جدی در خصوص خرید هواپیمای سوخو در سطح شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجود ندارد.

وی در عین حال ادامه داد:‌ البته شاید مقامات بالاتر مذاکره‌ای در این رابطه داشته‌اند که از آن اطلاعی نداریم.

در شرایطی که 5 دیماه سال گذشته خبرهایی درباره امضایتفاهمنامه هواپیمایی آسمان با شرکت هواپیماسازی سوخو برای هواپیماهای سوپرجت منتشر شد که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی چند روز بعد مباحث مربوط به فروش این نوع هواپیماها به ایرلاین‌های ایرانی را از اساس تکذیب کرد.

اسعدی سامانی در این‌باره گفته بود:‌ در مذاکرات ایرلاین های ایرانی و شرکت سوخو بحث خرید هواپیما مطرح نیست چون این نوع هواپیما هنوز برای ایرلاین‌ها ناشناخته است.

وی با بیان این‌که 3 ایرلاین به اجاره این نوع هواپیما تمایل دارند، افزود: چنانچه سوخو 100 در دوره اجاره تونمندی خود را به اثبات رساند می‌توانیم به خرید آن در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود.

فروش 12 سوخو 100 به ایران

اوایل مردادماه امسال اسپوتنیک اعلام کرد:‌ روسیه با ایران برای فروش 12 هواپیمای سوخوسوپرجت 100 توافق کردند و احتمال دارد که در آینده نیز قراردادی برای فروش 30 هواپیمای دیگر امضا کنند. اما چند روز بعد شرکت هواپیماسازی مسافربری سوخوی روسیه گزارش ها در مورد امضای موافقتنامه تحویل هواپیماهای سوخوی سوپرجت 100 به ایران را تکذیب کرد.

دو سال و چند ماه از آغاز تایید و تکذیب‌ها در خصوص خرید یا اجاره هواپیماهای روسی سوخو به ایرلاین‌های ایرانی می‌گذرد. قرار است تا ساعاتی دیگر یک فروند هواپیماهای سوخو 100 در آشیانه هواپیمایی آسمان در معرض دید ایرلاین‌های داخلی قرار گیرد.

ایرلاین‌های روسی علاقه چندانی به استفاده از سوخو 100 ندارند و این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا اطلاع ثانوی از هواپیماهای غربی در خطوط هوایی خود استفاده کنند. در این بین موانعی نیز برای بکارگیری این هواپیما در ایران وجود دارد. هواپیماهای تولید بلوک شرق از جمله توپولف، آنتونوف و ... خاطرات خوشایندی را برای ایرلاین‌های ایرانی و مصرف‌کنندگان آنها به جای نگذاشته‌اند. عدم اعتماد به هواپیماهای روسی چالش بسیار بزرگی برای سوخو 100 است.

مانعی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز به طور ضمنی به آن اشاراتی داشته‌اند. به هر حال خرید یا اجاره هواپیمای سوخو 100 با توجه به تولید مشترک آن با برخی کشورهای غربی و استفاده از قطعات و موتور تولید آمریکا و اروپایی‌ها نیازمند صدور مجوز خزانه‌داری آمریکاست. در مجموع سوخو برای ورود به بازار حمل‌ونقل ایران راه طولانی در پیش دارد و "شو" امروز شروع یک برنامه تبلیغاتی گسترده برای پیدا کردن یک مشتری تشنه هواپیماهای نو است.

کد خبر 90476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha