نفس قطعه سازان را به شماره افتاد

پرشین خودرو: روز گذشته دوباره نرخ ارز صعودی شد و نرخ حواله دلار به رقم پنج هزار و ۳۰تومان رسید تا علاوه بر فشار بر همه بخش های اقتصادی، نفس قطعه سازان را به شماره بی‌اندازد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازاقتصاد آنلاین، طی ماه های اخیر نوسانات نرخ ارز بر تولید کنندگان و واردکنندگان تاثیر بسیاری داشته، به گونه ای که قطعه سازان بارها نسبت به نوسانات نرخ ارز گلایه کرده اند، اما نه تنها گره ای از مشکلاتشان گشوده نشد، بلکه حتی ارز مبادله ای نیز به روی آن ها بسته شد.

حال این پرسش مطرح است که قطعه سازانی که توان ادامه مسیر با نرخ دلار 3800 و 4000 هزار تومانی را ندارند، اکنون چگونه می توانند قطعات با نرخ پنج هزار تومانی را وارد کنند و به چرخه تولید برسانند؟

در همین زمینه رضا رضایی- عضو انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازان کشور می‌گوید : « در حال حاضر افزایش نرخ دلار بر زندگی مردم عادی تاثیر بسزایی گذاشته است چه برسد به صنایعی همچون قطعه سازی و خودروسازی که فعالیت آن ها به نرخ ارز وابسته است. اکنون قطعه سازان فقط فعالیت می کنند که قطعات به موقع به خط تولید برسد و خط تولید نخوابد».

او تاکید می کند: « طی دو ماه اخیر موانع و مشکلاتی همچون سد های مقاوم بر سر راه حرکت صنعت قطعه سازی قرار گرفته است و اکنون این صنعت نیاز به مدیریت بحران دارد».

به گفته رضایی، در حال حاضر شرایط در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نیازمند مدیریت بحران دارد و این صنعت در حالی به حیات خود ادامه می دهد که با هر نوسان نرخ ارز، نفسش به شماره می افتد».

رضایی می افزاید:« تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنایع کشور شدید و نگران کننده است، چراکه صنعت کشور به ویژه صنعت خودروسازی و قطعه سازی روی لبه تیغ حرکت می کند و اگر قطعه‌ساز نتواند به موقع قطعه را به خط تولید برساند، که البته به زودی این امر محقق می شود، خط تولید باز می ایستد».

او با اشاره به اینکه اکنون به پایان سال نزدیک می شویم و بازار شب عید را در پیش داریم می افزاید: «هنوز معوقات حقوق و دستمزد کارگران پرداخت نشده است و این یک مسئله مهم در صنعت کشور است. هنگامی که گفته می‌شود اقتصاد رو به رشد و روان است، پس چگونه هنوز توان رقابت در بازارهای جهانی را نداریم و صنایع با مشکل پرداخت مواجه هستند؟»

رضایی اظهار می کند: « در تمام دنیا صنعت قطعه سازی و خودروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک محسوب می شود، چرا که این صنایع در تولید ناخالص ملی کشورها تاثیرگذارند و دولت‌ها نیز از آنها حمایت می‌کنند، اما در ایران نه تنها حمایت بنگاه‌های تامین سرمایه وجود ندارد، بلکه حمایت بانک‌ها، و سایر عوامل حمایتی نیز دریغ می شود».

به گفته عضو انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازان کشور، تثبیت شرایط محیطی برای یک بنگاه باید به گونه ای باشد که آن بنگاه بتواند در کیفیت، قیمت تمام شده، ارائه خدمات ارزش افزوده و سایر خدمات متداول برنامه ریزی داشته باشد؛ اما در ایران با نوسانات نرخ ارز چگونه این برنامه ریزی ها محقق خواهد شد؟»

در حالی فشار نرخ ارز در حال گرفتن نفس قطعه سازان است که روز گذشته وزیر صنعت و رییس کمیسیون صنایع مجلس بر حمایت از قطعه سازان تاکید کردند اما مشخص نیست که این چه نوع حمایتی ست که حتی کوچکترین گامی برای کاهش فشار افزایش نرخ ارز بر این بخش از صنعت برداشته نمی شود؟

کد خبر 90650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha