کد خبر 90993
۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
مرد طلایی سعودی‌ها

پرشین خودرو: ولید طلال، قدرتمندترین اسیر هتل ریترز چرا بیشتر از دیگران مورد توجه قرار گرفت چطور و چرا زودتر از دیگران آزاد شد و حالا چه می کند؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از برترینها، هفته نامه همشهری جوان - اشکان خسروپور: دو ماه پیش وقتی خبر اسارت چندین نفر از شاهزاده های سعودی در دنیا پیچید، کسی باورش نمی شد پسر سلطان عربستان هم در میان بازداشتی ها باشد. یکی از میلیاردرهای قدرتمند عربستان و سهام دار بزرگ ترین شرکت های دنیا یعنی شاهزاده «ولید طلال» هر چند گهگاه دمی به خمره می زد، با اسراییلی ها و آمریکایی ها روابط دوستانه ای داشت، در دنیای سیاست نیز بازی هایی کرده بود اماقدرتش آنقدر بی حساب و کتاب و رابطه اش با قدرتمندترین افراد کشور آن قدر قوی بود که کسی فکرش را هم نمیکرد به زندان بیفتد.
 
هرچند جایی که او و هم قطارانش در آن حبس شده اند، یکی از بزرگ ترین و مجلل ترین هتل های دنیاست و آن ها تقریبا تمام امکانات لوکس و رفاهی یک شاهزاده را در اختیار دارند اما طلاق عبارت «اسیر» به او باعث تعجب خیلی ها شد. آزاد شدنش دور از تصور نبود اما اینکه او اولین فرد آزاد شده باشد، باز هم باعث شهرتش شد. شاهزاده ولید طلال چه کسی است؟ مرد طلایی سعودی ها چه قدرت های پنهان و ناشناخته ای داشته که در طول این چند وقت تا این اندازه مورد توجه بوده است؟
 
سکه‌ی طلالی!

ریموت کنترل سیاست

مشهور است که او با همه پولدارهای دنیا رابطه داشته است. خیلی هم برایش فرقی نمی کند که این آدم اهل کشور خودش باشد، آمریکایی باشد یا اهل اسرائیل. او با همه کسانی که پول داشته باشند، نشست و برخاست دارد. از بین تمام معاشرانش، درباره اسراییلی ها کمی ملاحظه می کند و سعی اش این است که تا حد امکان همه چیز پوشیده بماند. وقتی گاهی متن این صحبت های خصوصی به بیرون درز می کند، این طور به نظر می رسد که شاهزاده بی سر و صدا- هر چند ولیعهد قانونی نیست و راهی هم به فرمانروایی در عربستان ندارد- برای به قدرت رسیدن تلاش هایی کرده است. لو رفتن صحبت های خصوصی شاهزاده طلال با «روبرت جردن» سفیر پیشین  آمریکا در عربستان سعودی نشان می دهد که او گفته حاضر است اقتصاد عربستان را متحول کند
 
و به حضور بیشتر ایالات متحده در این کشور کمک کند، فقط به شرطی که آن ها هوایش را از لحاظ اقتصادی و قدرتی داشته باشند. او خودش تمایلی به ولیعهد شدن ندارد اما در بخش هایی از همین صحبت هایش عنوان کرده بود که می خواهد از طریق «بازی با پول» شاه عربستان را کنترل کند. همین حرف ها عاقبت کار دستش داد و باعث شد او را به اتهام تلاش برای اخلال در سیاست مملکت به زندان پنج ستاره بیندازند. هر چند او مخالفان جدی در دربار داشت که تعدادشان کم هم نبود و قدرت شان قابل توجه بود اما عملا کاری از پیش نبردند. سکه بازی های «طلال» جواب داده بود و عده ای به خاطر آزاد کردن او دست به کارهای بزرگی مثل تغییر وزیر اقتصاد و فرمانده گارد ملی هم زدند.
 
در مصاحبه هایی که بقیه اعضای خانواده سلطنتی با رسانه ها داشتند، این طور به نظر می رسید که دلیل بازداشت گسترده آن ها، تلاششان برای به دست آوردن قدرت بوده است. در بین آن ها، ولید طلال کمتر از بقیه در این باره تلاش کرده و همیشه دستش در خفا مشغول بازی با صاحبان قدرت بوده است. به خاطر همین، کمتر از دیگران خطرناک تشخیص داده شده است. یکی از مقام های مسئول اردن در زمان دستگیری شاهزاده ها در این باره به تایم گفته بود: «بازداشت طلال مثل این است که شما همزمان بیل گیتس، وارن بافت و کالین پاول را اسیر کرده باشید. زندانی شدن او باعث شوک قدرت می شود.» همه این حرف ها زودتر از آنچه تصور می شد، باعث آزادی طلال از زندان شد.
 
سکه‌ی طلالی!

این مرد را دلار آزاد کرد

زندگی در شرایط جدید تفاوت چندانی با آنچه در هتل پنج ستاره اتفاق می افتاد، ندارد. هنوز هم گروهی از گارد حکومتی بیرون خانه نگهبانی می دهند و مراقب اوضاع هستند. یک جور حبس خانگی در جریان است و این طور که مقام های حکومت سعودی می گویند، او آزاد نشده، فقط از جایی به جای دیگر منتقل شده است، درست مثل قوانین نیوتنی! او الان حق دارد درخانه اش زندگی کند، اطرافیانش را- تقریبا آزادانه- ببیند و به کارهای تجاری اش برسد اما خودش هم خوب می داند که هنوز تحت نظر است. اما چطور این آزادی برایش فراهم شده؟ آیا اعمال قدرت ها که تا حد شاخ و شانه کشیدن برای وزرا و وکلای دولت جلو رفته، در این باره موثر بوده یا پای یک امتیاز بزرگ تر در جریان است؟
 
هنوز از دست های پشت پرده اطلاعات دقیقی بیرون نیامده که البته طبیعی هم هست. با وجود این یکی از مقامات مطلع حکومتی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته، او در ازای یک «توافق مالی» توانسته آزادی اش را بخرد. دادستان عمومی صبح روز آزادی از امضای این توافق نامه خبر داده و گفته است که او را آزاد می کند. پسر سی و دو ساله شاه عربستان در این باره حرفی نمی زند.
 
مقام های حکومتی هم سکوت پیشه کرده اند اما گمانه زنی های تایید نشده ای وجود دارد که می گوید، او برای آزاد شدن، قبول کرده بخش زیادی از دارایی هایش- از چند صد میلیون تا حدود یک میلیارد دلار- را به حکومت ببخشد. حرف های تایید نشده دیگری هم هست که می گوید، افراد زیادی در داخل حکومت سعودی از این وام بادآورده بهره مند شده اند، یکی از  گزینه های محتمل برای دریافت این پول هنگفت، فرمانده گارد ملی کشور است. او این پول را به دو دلیل دریافت کرده؛ یکی به دلیل دست نشانده بودنش و دوم این که ماموران این سازمان عریض و طویل دست «طلال» را برای معاشرت بیشتر باز بگذارند.
 
سکه‌ی طلالی!

زندان پنج ستاره

هتل پنج ستاره سلطنتی «ریتز کارلون» چند ماهی است به یکی از مرموزترین مناطق کره زمین تبدیل شده است. یک منطقه بسیار مجلل گردشگری که یکی از مجهزترین هتل های جهان در آن احداث شده، به طور ناگهانی قرق شد تا 200 نفر از شاهزاده های سعودی به طور ناگهانی در آن اسکان داده شوند. کسانی که در این جا اسکان داده شدند، متمول ترین افراد در تاریخ سعودی به حساب می آمدند و یکی از مهم ترین هایشان همین شاهزاده طلال مورد بحث بود. سه هفته طول کشید تا یک خبرنگار بتواند بارد کردن سدهای امنیتی و هزار و یک جور گیت مختلف خودش را به هتل رسانده و از نزدیک با وضعیت زندگی شاهزاده های اسیر در «زندان پنج ستاره» گزارش تهیه کند.
 
او با این که پایش به هتل رسید و توانست دوربین را روشن کند، عملا اجازه نداشت داده های زیادی به دست بیاورد. هر سوالی را که برایش پیش می آمد از یک راهنمای کت و شلواری که در محاصره ماموران امنیتی بود، می پرسید و جواب می گرفت. این گزارش نشان داد که 11 شاهزاده زندانی در این جا از دیگران به مراتب قدرتمندتر و پولدارتر هستند. آن ها در این هتل تقریبا به تمام امکانات دسترسی دارند. فضای تفریح برایشان فراهم است، می توانند بهترین خوراک ها را سفارش بدهند و حتی برای صبحانه چند کیلو خاویار درجه یک بخورند. استخر، سونا، روزنامه، تلویزیون و.... هم در دسترس شان اما اجازه ندارند موبایل داشته باشند. تلفن های اتاق شان هم قطع شده و مدام بوق اشغال می زند.
 
سکه‌ی طلالی! 
ولید طلال و همسرش

 

 
آن ها می توانند وضعیت تجاری و حساب های بانکی شان را از طریق اینترنت- که احتمالا تحت نظر است- چک کنند اما امکان ملاقات حضوری ندارند. آن ها حتی اگر تا آخر عمرشان در این هتل بمانند، کسی مانعی برایشان ایجاد نمی کند. حتی تا چند نسل بعدشان هم می توانند در همین جا به دنیا آمده، رشد و نمو کنند. تقریبا تمام امکانات زندگی هم برایشان فراهم شده ولی با همه این ها، شاهزاده ها می خواهند هرچه زودتر آزاد شوند، چون «حس اسارت» برایشان گران تمام شده است. این طور که خبرگزاری ها گزارش داده اند، هنوز بیشتر از 90 شاهزاده در زندان پنج ستاره هستند و دولت برای آزاد کردن شان مبلغ هنگفتی در حد 100 میلیارد دلار درخواست کرده است، البته آن ها هم قرار نیست چک سفید امضا به کسی بدهند.
 
دولت هم مستقیما نگفته پول می خواهد، حرف از یک «توافق مالی» به میان آمده است، همین! این را که چنین مبلغی چطور و بر چه اساسی تعیین شده، کسی دقیقا نمی داند اما دلیلش را عده ای از کارشناسان، کم کردن قدرت مالی شاهزاده ها می دانند. هرچه باشد، 100 میلیارد دلار اصلا پول کمی نیست و خیلی از کشورها با چنین پول هایی چند سال کشورشان را می گردانند. حکومت هم به طور غیررسمی گفته، پولتان را می گیرم تا نگذارم آدم ها و کشورهایشان را بخرید. در عوض، شما هم به زندگی تان برسید و دم خانه خودتان توپ بازی کنید!

افت شاخص سهام غول های دنیا

شاهزاده ولید طلال فقط پولدار نبود، او مثل خیلی از همقطارانش در طول سال های گذشته در صنایع و کشورهای مختلف سرمایه گذاری هنگفتی کرده است. هر مشکلی که برایش پیش می آید هم بر اقتصاد این کشورها تاثیر می گذارد. یکی از بزرگ ترین تاثیرهای زندانی شدن او بر ارزش سهام شرکت های بزرگ حوزه آی تی مثل توییتر بود. بعد از پخش شدن خبر اسارت «چهارمین سرمایه گذار بزرگ توییتر» به خاطر این که احتمال بلوکه شدن ثروتش به میان آمده بود، ارزش سهام این غول بزرگ شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای افت کرد. بعد از توییتر نوبت به اپل و چند شرکت بزرگ تجاری دیگر رسید که سهام هایشان با کاهش قابل توجهی رو به رو شود. این طور که بلومبرگ بلافاصله بعد از این افت بزرگ گزارش داد،
 
سکه‌ی طلالی!

 

 
شاهزاده در مجموع 19 میلیارد دلار ثروت دارد و بزرگ ترین سرمایه گذاری او- حدود 8.4 میلیارد دلار- روییک هولدینگ سعودی است. او توییتر را هم به عنوان یک منبع مالی قابل اعتنا می بیند و طبق تخمین بلومبرگ بیشتر از 607 میلیون دلار از سهام این شرکت یعنی معادل حدود پنج درصد سهام آن را در اختیار گرفته است. بعد از اتفاق هایی که برای او پیش آمد، ارزش کل توییتر در حدود 2.26 درصد افت کرد. آن هم درحالی که رشد و افت ارزش در بازار سهام معمولا خیلی کمتر از این مقادیر در حد چند دهم است. اپل، شبکه خبری فوکس آمریکا، شرکت سینمایی «قرن 21» در آمریکا، سایت بزرگ خرده فروشی Ebay و کمپانی های ارتباطی موتورولا و اپل با افت قابل توجه سهام شان رو به رو شدند.

هواپیما با توالت طلا
 
 
سکه‌ی طلالی!

عکس شاهزاده ولید با هواپیمای طلایی اش- که تقریبا تمام بخش های آن، حتی توالتش از طلا ساخته شده- برای خیلی ها آشناست. ولخرجی او آن قدر عجیب بود که خیلی ها فکر می کردند این هواپیما فقط یک بلوف شایعه است اما این طور نبود.

• «من عاشق شرکت هایم هستم.» او این جمله را در سال 1999 در مصاحبه با مجله اقتصادی اکونومیست مطرح کرد. جداشدن او از همسرش در سال های بعد نشان داد، پربیراه هم نگفته است.

• استراتژی ولید در سرمایه گذاری «بخر و نگه دار» است. او وقتی شرکت ها کوچک هستند، سهامشان را می خرد و وقتی بزرگ تر شدند، از قبل رشد سهام آن ها نان می خورد.
کد خبر 90993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha