ایرادات هیات تطبیق به طرح ترافیک جدید تشریح شد

پرشین خودرو: معاون نظارت شورای شهر تهران با تشریح شش ایراد هیات تطبیق به طرح ترافیک جدید گفت: روز شنبه ایرادات این هیات در کمیسیون تخصصی بررسی می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، افشین حبیب‌زاده ، با اشاره به ایرادات هیات تطبیق به طرح جدید ترافیکی پایتخت گفت: دقت داشته باشید که طرح ترافیک جدید مصوبه شورای ترافیک تهران را دارد و لازم الاجراست و تنها در شورای شهر عوارض آن تصویب شده است.

وی با بیان اینکه هیات تطبیق شش ایراد به طرح ترافیکی جدید گرفته است گفت: اولین ایراد این هیات به طرح ترافیک جدید "شکلی" بوده و عنوان داشته که باید قید می‌شده که این مصوبه چه تعداد رای آورده است که این مساله جز مسائل مورد بحث هیات تطبیق نیست.

معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه دومین ایراد هیات تطبیق، مربوط به عوارض محدوده زوج و فرد بود، افزود: هیات تطبیق اعلام کرده است که ورود به محدوده زوج و فرد رایگان بوده و نمی‌توان برای آن عوارضی تعیین کرد در صورتی که این مساله جز اختیارات شورای ترافیک تهران است و هیات تطبیق نیز اجازه ورود به حیطه وظایف شورای ترافیک را ندارد چراکه این هیات تنها مصوبات شورا را با قانون تطبیق می‌دهد و نمی‌تواند درمورد مصوبه شورای ترافیک اظهارنظر کند. هر چند که براساس مصوبه شورای عالی ترافیک گستره محدوده طرح ترافیک جدید به حلقه دوم یا همان زوج و فرد منوط به اثرگذاری اجرای طرح در محدوده طرح ترافیک است و اگر مسئولان امر پس از سه ماه از اجرای طرح جدید ترافیکی به این جمع‌بندی برسند که به دلیل موفقیت آمیز بودن طرح، باید محدوده زوج و فرد نیز درگیر شود این محدوده نیز زیر بار طرح جدید می‌رود.

وی افزود: شورای شهر تهران برای عدم بررسی مجدد عوارض نسبت به تعیین عوارض به صورت پیش دستانه اقدام کرده است تا اگر این طرح در محدوده زوج و فرد تسری یابد، مشکلی بابت تعیین عوارض نباشد.

حبیب‌زاده در تشریح سومین ایراد هیات تطبیق گفت: براساس مصوبه شورا در روزهای آلوده که شاخص آلایندگی بیش از 100 است، ضریب عوارض تردد یک و نیم برابر افزایش می‌یابد اما هیات تطبیق عنوان کرده که در حال حاضر فروش طرح ترافیک از سوی کمیته اضطرار ممنوع می‌شود و خواهان شفاف سازی در این موضوع هستند اما باید بگویم کمیته اضطرار فروش آرم روزانه را ممنوع می‌کرد و افرادی که دارای آرم‌های سالیانه و مدت دار بودند می‌توانستند آزادانه تردد کنند اما حالا در طرح ترافیک جدید همه افراد می‌توانند به شرط پرداخت عوارض بالاتر تردد داشته باشند و تردد برای افرادی که طرح ترافیک داشتند چه آلودگی هوا بالا و چه زیر 100 بود تفاوتی نداشت و تنها برای مردم محدودیت ایجاد می‌کرد.

وی در تشریح چهارمین ایراد هیات تطبیق گفت: ایراد چهارم درخصوص وضعیت جانبازان در طرح ترافیک جدید بود و عنوان داشتند که براساس قانون باید طرح ترافیک برای آنها رایگان باشد در حالی که در قانون آمده است که "وزارت کشور" می‌بایست تدابیری برای تردد رایگان جانبازان در نظر بگیرد و این ربطی به شهرداری ندارد هرچند که ما در این حوزه نیز تغییری اعمال نکرده و جانبازان اعصاب و روان بالای 25 درصد و جانبازان غیر اعصاب و روان بالای 75 درصد می‌توانند مانند گذشته به صورت رایگان تردد کنند.

حبیب‌زاده با بیان اینکه هیات تطبیق در پنجمین ایراد خود عنوان کرده است که تعیین ضریب برای خودروهای آژانس و ... بر افزایش کرایه آنها تاثیر می‌گذارد گفت: رانندگان آژانس و ... از تخفیف 50 درصدی برخوردار هستند اما این تنها ایراد هیات تطبیق است که می‌توان مجددا درخصوص تاثیرات عوارض بر کرایه آنها بحث کرد.

معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه هیات تطبیق در آخرین ایراد خود به عوارض بالای تردد کامیون‌ها در شهر ایراد گرفته است گفت: اساسا کامیون‌های بالای 6 تن نمی‌توانند به شهر به غیر از هنگامه شب وارد شوند و تنها کامیون‌هایی بنا به ضرورتشان می‌توانند در طول روز در شهر تردد کنند که در مصوبه شورای شهر آمده است که این کامیون‌ها باید علاوه بر جدول هر ساله، عوارض بدهند چراکه معتقدیم این کامیون‌ها علاوه بر آلودگی، تاثیراتی بر روی جریان ترافیک می‌گذارند که لازم است عوارض بیشتری پرداخت کنند.

حبیب‌زاده با بیان اینکه ایرادات هیات تطبیق در جلسه روز شنبه (فردا) کمیسیون حمل و نقل بررسی خواهد شد گفت: همچنین روز یکشنبه این موضوع در صحن علنی شورای شهر بررسی می‌شود تا پاسخ قانونی به هیات تطبیق در این زمینه داده شود.

کد خبر 91187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha