قیمت گذاری خودرو بصورت مرحله ای آزاد خواهد شد؟

پرشین خودرو: قیمت گذاری خودرو بصورت مرحله ای و با توجه به افزایش شرایط رقابت در بازار کشور، آزاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اصغر خسروشاهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان این مطلب گفت: قیمت گذاری خودرو باید از حیطه وظایف شورای رقابت خارج شود و فقط بازار ملاک تعیین قیمت باشد و جریان قیمت گذاری به این سو سوق یابد.
وی ادامه داد: با ورود خودروسازان جدید، رقابت معناداری بین خودروسازان داخلی بوجود آمده است و پر بیراه نیست که بگوییم قیمت گذاری نیز باید به جریان طبیعی خود بازگردد و براساس عرضه و تقاضا در بازار شکل گیرد.
به گفته خسروشاهی با زدودن بازار از انحصار، قیمت ها نیز از حیطه کنترل دولت و شورای رقابت خارج خواهد شد.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به وضع بازار ارز و نرخ مواد اولیه ای که به قیمت روز از قطعه سازان داخلی دریافت می شود، متذکر شد: شورای رقابت باید به این موارد توجه داشته باشد و صرفا با قیمت گذاری دستوری در شرایط فعلی، تیشه به ریشه صنعت قطعه سازی خواهیم زد و در ادامه شاهد نابودی خودروسازی داخلی هستیم!
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت آلومینیوم، فولاد، پلیمرها، مس و دیگر مواد اولیه صنعت قطعه سازی به قیمت بورس عرضه می شود و شرکتهای این بخش چه داخلی و چه خارجی حاضر نیستند حتی یک ریال به قیمت کمتر کالای خود را به فروش برسانند اما از دیگر سوی، قیمت خودروسازان تحت کنترل شدید و دستوری است!

خسروشاهی در ادامه با بیان اینکه مذاکره بین مدیران وزارت صنعت و سازمان استاندارد در مورد اجرای استانداردهای 85گانه صنعت خودرو در حال انجام است و در این مورد باید برنامه ریزی جدیدی صورت گیرد، تصریح کرد: درخواست ما مهلت‌دهی به خودروسازان است تا پس از گذشت یک فرصت زمانی، استانداردهای جدید برای خودروهای تولیدی اعمال شود.

مشاور خودرویی وزیر صنعت با بیان اینکه باید برای توقف تولید خودروهای قدیمی برنامه‌ریزی شود، گفت: نمی‌توانیم تولید خودرویی که با قیمت پایین به مشتریان عرضه می‌شود را متوقف کنیم و مردم را از داشتن خودرو محروم کنیم.

وی همچنین به پیگیری موضوع تغییر تعرفه گمرکی واردات قطعات خودرو به کشور خبر داد و گفت: طبق پیشنهادی که در وزارت صنعت مطرح است، تعرفه گمرکی واردات قطعات برای خودروهایی که میزان داخلی‌سازی آنها کمتر از 20 درصد است، از رقم 40 به 55 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین برای خودروهایی با میزان داخلی‌سازی 20 تا 30 درصد، تعرفه گمرکی از 32 درصد به 40 درصد افزایش می‌یابد.

به گفته خسروشاهی، تعرفه گمرکی واردات قطعات برای خودروهای با داخلی سازی 30 تا 40 درصد نیز همان 26 درصد سابق و برای داخلی‌سازی 40 تا 50 درصدی همان 20 درصد سابق پیشنهاد شده است. تعرفه گمرکی برای خودروهای با داخلی‌سازی بالای 50 درصد نیز معادل 15 درصد پیشنهاد شده است.

کد خبر 92136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeed ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    0 0
    اول واردات خودرو رو ازاد کنید تا خودرو با کیفیت وارد بشه بعد اونوقت قیمتها رو ازاد کنید تا بازار تعیین کنه قیمت خودروی داخلی رو ... بله اقا